ابراهیم دستگیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تعداد استعلام ها برای بهره برداری از معادن استان در مقایسه با سال ماقبل، 150 درصد افزایش داشته است.
وی افزود: در این مدت، شهرستان سقز با 277 استعلام بیشترین و سروآباد با 13 استعلام کمترین درخواست ها برای بهره برداری از معادن را در زمینه استعلام داشتند.
دستگیری تاکید کرد: این اداره کل با رعایت الزامات قانونی در تخصیص مجوز معادن مانند فعالیت‌های معدنی در مناطق جنگلی، مراتع درجه یک، مناطق سیل‌خیز، فرسایش و کانون‌های بحرانی و رعایت مسائل زیست محیطی با حساسیت خاص اقدام کرده است.
وی یادآور شد: برابر قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور هر گونه فعالیت معدنی در مناطقی که دارای گونه‌های ممنوع القطع و یا ذخیر‌گاه هستند، ممنوع است و سعی شده هنگام صدور مجوز بهره برداری با درخواست هایی که کمترین آسیب را به طبیعت وارد می آورد، موافقت شود.
دستگیری به فعالان در حوزه بهره برداری معادن توصیه کرد با استفاده از علوم روز و بهره گیری از تجهیزات پیشرفته استخراج معادن کمترین آسیب ها را به عرصه های ملی و طبیعی وارد کنند.
به گزارش ایرنا، در استان کردستان 387 پروانه بهره برداری معدنی صادر شده که از این تعداد 134 واحد فعال، 243 واحد غیر فعال و 10 واحد در حال تجهیز است.
ذخیره قطعی معادن استان 614 میلیون تُن است و اشتغال اسمی پروانه های بهره برداری چهار هزار و 47 نفر است و اکنون یک هزار و 851 نفر در معادن استان مشغول فعالیت هستند.
سهم کردستان از ذخیره قطعی 48 هزار میلیون تنی معادن کشور 1.2 درصد و در بخش اشتغال سهم استان سه درصد از 138 هزار و 879 نفر اشغال اسمی کشور دارد.
معادن استان برای مصالح ساختمانی، سنگ های تزینی، فلزات، سلیس، فلدسپات، باریت و نمک استخراج می شود.
در استان کردستان حدود یک میلیون و 788 هزار هکتار منابع طبیعی شامل 373 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع وجود دارد که معادل 61درصد سطح استان را شامل می شود.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.