به گزارش ایرنا، مفهوم سامانه یکسان سازی آدرس های پستی (G-NAF) از اواسط تا اواخر دهه ۱۹۹۰ توسط شرکت PSMA استرالیا و برخی دیگر از سازمان‌ها در این کشور مطرح و اجرایی شد.
G-NAF در حقیقت شاخص معتبری از نشانی های مکان مرجع در سطح کشور استرالیا است در ابتدا این مجموعه داده شامل بیش از ۱۲.۶ میلیون نشانی تایید شده بود که هر یک از نشانی ها با دقت بالا اعتبار سنجی شده و شامل جزییاتی همچون محله، نام معبر، شماره پلاک و مختصات جغرافیایی منحصر بفرد ملک است.
G-NAF از طریق ایجاد ارتباط بین داده های متنی و مکانی نشانی های معتبر، دوباره کاری ها و خطاهای مرتبط با نشانی های جعلی و باطل را حذف و یا کاهش داده است.
این پروژه امکان بررسی و صحت‌ سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می ‌کند.
سیماک (سامانه یکپارچه مدیریت املاک کشور) نیز یک زیرساخت نرم‌ افزاری دانش ‌بنیان، یکپارچه و جامع برای مدیریت بهینه امور املاک و تسهیل و تسریع کارهای مقدماتی سرمایه ‌گذاری و شکل‌گیری فعالیت‌های اقتصادی است که ۱۵ تیرماه ۹۵ به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسید و در ۱۳ اردیبهشت ۹۶ به عنوان پروژه اولویت ‌دار اقتصاد مقاومتی از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا، ابلاغ شد.
اجرای این پروژه در کشور بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت و این وزارتخانه نیز در زیر مجموعه خود، اجرای آن را به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران واگذار کرد.
عملیاتی‌ کردن سیماک برای صدور تمام مجوزهای ساخت و ساز املاک در سطح کشور در داخل و خارج شهرها و روستاها است که توسط شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نظام مهندسی ساختمان اجرایی می شود.
همه این فرآیندها با سیماک به صورت الکترونیکی، با شفافیت کامل و رعایت ضوابط اساسی و محاسبات صحیح و غیر قابل دخل و تصرف عوارض مربوطه انجام می‌شود.
مدیرکل پُست کردستان می گوید: داشتن کد ملی و کد پستی برای زندگی در جامعه امروزی اجتناب ناپذیر است و این کدها در جهان از اهمیت بالایی برخوردار است.
شهاب وحیدیان اساس بوجود آمدن کد پستی ۱۰ رقمی را جایگزینی عدد به جای آدرس اعلام کرد و افزود: در پروژه G-NAF هر واحد مکانی کد مختص به خود را دریافت می کند.
وی با اشاره به اینکه پروژه جی ناف (ژئوکد کردن) جانمایی کردن کد پستی در بستر الکترونیک است، یادآور شد: در این پروژه، هر نقطه مکانی براساس طول و عرض جغرافیایی کدپستی اختصاصی می گیرد.
وحیدیان تاکید کرد: این پروژه در نهایت منجر به آن می شود که نقشه های متعدد از سازمان های مختلف جمع آوری و تبدیل به یک نقشه واحد با توجه به نیازهای هر سازمان شود.
مدیرکل پست کردستان با اشاره به اینکه پروژه G-NAF در ابتدا بر بستر گوگل ارث بود، گفت: بدلیل اینکه در گوگل ارث، نقطه مکانی را با دقت خاصی نشان نمی داد نرم افزارها تعییر یافت و اکنون با دقت کامل تری انجام می شود.
وحیدیان از آغاز اجرای پروژه G-NAF در سال ۹۶ در ۲ شهر سنندج و سقز خبر داد و افزود: ۸۰ هزار نقطه مکانی سنندج و حدود ۴۰ هزار نقطه مکانی در سقز براساس این پروژه جانمایی می شود.
به گفته وی، نقطه یابی مکانی در سنندج ۹۵ درصد و در سقز نیز تا ۶۰ درصد پیشرفت دارد که امید است تا اوایل اردیبهشت ماه امسال اجرای آن به پایان برسد.
وی اضافه کرد: با توجه به پرجمعیت و بزرگ بودن این ۲ شهر، با این کار ۶۰ تا ۷۰ درصد نقاط مکانی در مناطق شهری زیر پوشش طرح قرار می گیرد.
وی یادآور شد: در سال ۹۷ نیز این پروژه در سه شهر دیگر استان در صورت جمع آوری اطلاعات پایه و همکاری سازمان ها انجام خواهد شد و امیدواریم در ۲ سال آینده در تمامی شهرها پایان یابد.
مدیرکل پست کردستان پروژه G-NAF را زیربنا و شالوده اساسی پروژه سیماک (سامانه یکپارچه مدیریت املاک کشور) دانست و گفت: پروژه سیماک که آماده عملیاتی کردن آن هستیم بسیار ارزشمند و کاربردی است.
وحیدیان اظهار کرد: حدود ۲۸ سازمان استان درگیر پروژه سیماک و مرتبط با املاک و مسکن هستند ضمن آنکه منظور از املاک فقط بحث نقاط شهری و روستایی نیست بلکه معادن، باغ ها مراتع را هم شامل می شود.
وی یادآور شد: ما به عنوان دبیر کارگروه سیماک در استان، امکانات اولیه را فراهم کرده و با کمک جی ناف و فرآیند آموزش افرادی که در پروژه سیماک دخیل هستند، آمادگی کامل برای اجرای آن را داریم.
وحیدیان اضافه کرد: با اجرای این پروژه بزرگترین دغدغه مسئولان در مورد املاک رفع می شود بنابراین در این راستا همکاری تمام سازمان های مرتبط ضروری است.
به گزارش ایرنا، شرکت ملی پست کردستان دارای ۱۹۱ دفتر روستایی، ۱۹۰ دفتر شهری و ۲۷ نمایندگی است همچنین یک هزار و ۷۰۰ نقطه تماس مردم با پست، ۲۰ صندوق پستی شخصی هوشمند و ۲۶۸ صندوق پستی شخصی غیر هوشمند در این استان وجود دارد.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.