صباح پناهی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: راه اندازی این مرکز در حاشیه تالاب بین المللی زریبار یکی از مصوبات ستاد خدمات نوروزی بوده که همزمان با شروع تعطیلات نوروزی از 28 اسفند سال گذشته راه اندازی و تا 14 فروردین امسال دایر بود.
وی اضافه کرد: استقبال مهمانان و گردشگران نوروزی از این مرکز پرنده نگری چشمگیر بوده و در این مدت 9 هزار گردشگر از آن بازدید کرده و با استفاده از تجهیزات مستقر شده به تماشا و رصد پرندگان این تالاب پرداختند.
به گفته وی به خاطر استقبال خوب گردشگران از این مرکز پرنده نگری، محیط زیست مریوان تصمیم گرفته این مرکز در ایام تعطیل سال که زریبار میزبان گردشگران است، دایر باشد.
وی افزود: این مرکز به 2 دستگاه تلسکوب مخصوص پرنده نگری و چهار دستگاه دوربین چشمی برای رصد پرندگان تالاب تجهیز شده و کارشناسان محیط زیست برای راهنمایی و دادن اطلاعات در مورد پرندگان تالاب در مرکز حضور دارند.
وی یادآور شد: با توجه به نزدیکی فصل لانه سازی و جوجه آوری پرندگان، هم اکنون زریبار میزبان هزاران قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی است.
به گفته وی استفاده از دوریبن برای رصد پرندگان یکی از روش های بسیار مناسب پرنده نگری است و به دلیل رعایت فاصله مناسب، پرندگان احساس ناامنی نمی کنند.
وی از روستاییان حاشیه زریبار نیز خواست در فصل لانه سازی و جوجه آوری پرندگان از ترددهای غیرضروری در این تالاب بین المللی خودداری کنند.
پناهگاه حیات وحش زریبار و تالاب بین المللی آن که بیست و سومین عضو تالاب کنوانسیون رامسر است دارای حجم تقریبی آب بیش از 30 میلیون مترمکعب بوده و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می شود.
طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر بوده و وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب 2 و 6 متر است.
زریبار در یک دره طولی وسیع قراردارد و از 2 طرف غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.
تاکنون 97 نوع پرنده، 31 گونه پستاندار، 13 گونه خزنده، 11 نوع ماهی یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و 17 گونه زئوپلانکتون در تالاب بین المللی زریبار شناسایی شده است.
گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه هایی از گیاهان خاردار و گونه های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می دهد.
سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه های غیربومی این دریاچه است.
شهرستان مرزی مریوان در فاصله 130 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.