محمد سعید کریمیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،اظهار کرد: در هفته نخست امسال، آمار مراجعه اهداکنندگان خون به مراکز اهدای خون شهرستان های سنندج و سقز به ترتیب 350 و 190 مورد بوده است.
وی با بیان اینکه به صورت معمول آمار مراجعه اهداکنندگان در تعطیلات نوروزی کاهش می یابد اما نیاز بیماران به خون همیشگی است، اضافه کرد: در این مدت 609 فرآورده مختلف خون در بین مراکز درمانی استان توزیع شده است.
کریمیان، فرآورده های خون توزیع شده در بین مراکز درمانی استان در تعطیلات نوروزی را 609 واحد ذکر کرد و افزود: 173 واحد فرآورده پلاکتی، 324 واحد فرآورده گلبول قرمز، 75واحد فرآورده پلاسمایی و 37 واحد فرآورده کرایو پرسیپیتیت در بین مراکز درمانی استان توزیع شد؛ ضمن آنکه حضور مطلوب اهداکنندگان موجب شد تا انتقال خون کردستان بتواند نیاز بیماران را در این روزهای حساس تامین کند.
مدیرکل انتقال خون کردستان از حضور 61درصدی اهداکنندگان مستمر خون در تعطیلات نوروزی خبر داد و افزود: 311 اهداکننده مستمر خون با پیشینه حداقل 2 بار اهدا در سال گذشته، 111 اهداکننده خون دارای سابقه قبلی اهدای خون و 83 داوطلب اهدای خون بار اول، از جمله اهداکنندگان هفته اول سال 97 در کردستان بودند.
کریمیان به کوتاهی عمر فرآورده های پلاکتی اشاره کرد و یادآور شد: انتقال خون استان در روزهای پایانی سال گذشته تلاش خود را به کار برد تا میزان ذخایر فرآورده های پلاسمایی و گلبول قرمز را افزایش دهد اما در مورد فرآورده های پلاکتی با توجه به اینکه عمر نگهداری این فرآورده پر مصرف تنها سه روز است، امکان ذخیره آن میسر نبوده و تنها با اهدای خون مستمر و متناسب با نیاز تامین می شود.
او با اشاره به اینکه مراکز درمانی دارای تخت های بیشتر و بخش های متعدد، بیش از دیگر بیمارستان ها نیازمند فرآورده های خونی هستند گفت: در هفت روز نخست سال جاری مراکز درمانی دانشگاهی توحید، کوثر و بعثت سنندج به ترتیب دریافت کننده 182، 132 و 95 واحد خون و فرآورده های آن بوده اند.
مدیرکل انتقال خون کردستان به فعالیت شبانه روزی بخش آفرزیس انتقال خون نیز اشاره کرد و افزود: 9 واحد پلاکت آفرزیس که تزریق هر یک از آنها معادل 6 تا هشت واحد پلاکت مشتق از خون های اهدایی کامل است در این مدت تولید و برای مصرف بیماران مبتلا به سرطان بستری در بخش های انکولوژی مراکز درمانی توزیع شد.
کریمیان با بیان اینکه ضروری است اهداکنندگان خون تا پایان تعطیلات نوروزی به حضور خود در مراکز انتقال خون ادامه دهند، تاکید کرد: همزمان با موج دوم سفرها بازهم شاهد حوادث رانندگی خواهیم بود که در بسیاری از موارد که با خونریزی وسیع همراه است، تنها خون و فرآورده های خونی سالم و کافی می تواند نجات بخش باشد.
به گزارش ایرنا، مرکز انتقال خون شهرستان سنندج تا پایان تعطیلات نوروزی همه روزه صبح ها از ساعت 8:30 تا 12 و عصرها از15:30 تا20 آماده پذیرش اهداکنندگان خون است.
انتقال خون کردستان دارای 2 مرکز ثابت در شهرستان های سنندج و سقز است و سالانه میزبان بیش از 30 هزار داوطلب اهدای خون است.
7355/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.