بختیار رحمانی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تصویب آیین نامه ساماندهی بازارچه های مرزی در هیات دولت اظهار کرد: در صورت اجرایی شدن طرح ساماندهی بازارچه های مرزی و دریافت مجوز قانونی ترانزیت کالا از این بازارچه ها، گمرک آمادگی دارد نسبت به خدمت رسانی به مرزنشینان و انجام فرآیند تشریفات گمرکی اقدام کند.
وی به میزان ترانزیت کالا و خدمات از گمرک های استان در سال 96 اشاره کرد و افزود: امسال (فروردین تا پایان بهمن) 942 میلیون دلار کالا از مرزهای استان صادر شد که نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی 12 درصد و از نظر ارزی 29 درصد رشد داشته است.
رحمانی پور یادآور شد: در این مدت، 65 میلیون دلار کالا از گمرک های استان وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 113 درصد بیشتر است.
به گفته وی، امسال حجم ترانزیت کالا از گمرکات استان چهار میلیارد و 495 میلیون دلار بود که نسبت به سال گذشته در همین مدت از نطر وزنی 75 و از لحاظ ارزی 66 درصد رشد نشان می دهد.
مدیرکل گمرکات کردستان با اشاره به اینکه روزانه بطور متوسط 2،5 میلیون دلار کالا از مرزهای استان صادر می شود، گفت: همچنین روزانه تشریفات گمرکی سه هزار تن کالای صادراتی در گمرک های استان انجام می شود.
رحمانی پور افزود: امسال 20 میلیون دلار کالا نیز از مرز سیرانبند بانه به خارج از کشور صادر شده است.
به گزارش ایرنا، گمرک سیرانبند بانه و گمرک باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرکات بانه و مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.
روزانه ۱۳ میلیون دلار کالا از مرز باشماق مریوان ترانزیت می شود و مرز سیرانبند بانه نیز دومین و نزدیک ترین مرز مشترک استان کردستان با منطقه شمال عراق است که از حیث حجم صادرات کالا و شمار فعالان و شاغلان اقتصادی رتبه دوم بازارچه های این استان را به خود اختصاص داده است.
کردستان از استان های مرزی کشور بوده که 227 کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق، سه بازارچه و یک مرز رسمی و پنج معبر کولبری فعال با مجوز ورود 75 قلم کالا دارد.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.