به گزارش خبرنگار ایرنا این قبضه مین در 70 کیلومتری سقز در نزدیک پایگاه مرزی' هه رمیدول' در بخش سرشیو این شهرستان منفجر و به گفته مردم محلی در این حادثه پای راست یکی از سربازان هنگ مرزی سقز از ناحیه مچ پا قطع شد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سقز روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تکنسین های فوریت های پزشکی، نیروهای درمانی سریع در محل انفجار حاضر شدند که به دلیل سرعت عمل مناسب جلو خونریزی شدید حادثه دیده را گرفتند.
محمدسرکوت غوث افزود: این مجروح به بیمارستان امام خمینی(ره) سقز منتقل شده و هم اکنون در این مرکز درمانی بستری و تحت مراقبت است.
مرداد ماه امسال هم یکی از نیروهای واحد پاکسازی گروه مین روبی در جریان فعالیت در پایگاه متروکه آلوده زمان جنگ در روستای 'سرتکلتو' بخش سرشیو سقز دست چپ و چشم راستش را از دست داد.
کمیته ای در این شهرستان سقز به پرونده های خسارت جانی ناشی از انفجار مین و بقایای ناشی از جنگ می پردازد که پس از طی تشریفات قانونی و تایید کمیته های استانی و ملی، با آسیب دیدگان به عنوان جانباز دفاع مقدس معرفی می شوند.
روند مین روبی در سقز از سال 1369 شروع شده که تاکنون بیش از 360 پایگاه آلوده به مین در این شهرستان پاکسازی شده است.
پاکسازی مین در کردستان از سال 1369 توسط لشکر 28 شروع شده و از سال 1376 این امر برعهده اداره امور مرزی کل وزارت کشور است و تاکنون افزون بر سه هزار پایگاه آلوده به مین در کردستان پاکسازی شده است.
بر اساس گزارش ها، چهار میلیون هکتار زمین آلوده به مین در کردستان، آذربایجان غربی، خوزستان و ایلام وجود دارد که از این میزان مین، سه درصد آن در کردستان قرار دارد.
سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است و با کشور عراق 29 کیلومتر مرز مشترک دارد .
7249/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.