به گزارش خبرنگار ایرنا، رحمت صادقی شامگاه شنبه در جلسه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان اظهار کرد: با توجه به حجم دانشگاه ها در کشور، رقابت برای قبولی در دانشگاه ها کم شده و همه حتی با درصد منفی نیز وارد دانشگاه می شوند.
وی افزود: علاوه بر این موضوع، مساله بومی گزینی نیز موجب شده برخی رشته های مهم برای استان هایی همانند کردستان دور از دسترس باشد و از این لحاظ همه استان ها در شرایط یکسان قرار نگیرند.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان با تاکید بر تلاش برای حل مشکلی که بواسطه بومی گزینی ایجاد شده است، یادآور شد: علاوه بر این می توانیم با تقویت رشته ها در دانشگاه های خود تا حدود زیادی از مشکلات موجود بکاهیم.
صادقی تاکید کرد: باید تلاش کنیم رشته های جذاب و منجر به اشتغال را در دانشگاه های استان توسعه دهیم.
وی گفت: برای انجام این مهم باید از پتانسیل های موجود استفاده کرده و از ظرفیت های بالقوه غافل نشویم و استعدادها را شناسایی کنیم.
وی همچنین با بیان اینکه امروز رسالت دانشگاه ها تغییر یافته و به نوعی رقابت بین آنان بوجود آمده است، اضافه کرد: هر دانشگاهی باید در راستای رسالتی که تأسیس شده فعالیت کند.
**37 مرکز آموزش عالی در کردستان زیر هزار نفر دانشجو دارند
دبیر هیات نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی دانشگاه کردستان نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر 47 موسسه آموزش عالی در استان وجود دارد و حدود 50 هزار دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل هستند.
بهمن بهرام نژاد افزود: 37 مرکز از مراکز آموزش عالی موجود در استان زیر یک هزار نفر دانشجو دارند و این موضوع از چالش های موجود در استان است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تفکیک دانشجویان استان در رشته های دانشگاهی نیز مناسب نیست گفت: 56 درصد دانشجویان در رشته های علوم انسانی، 21 درصد مهندسی، پنج درصد علوم پایه، هفت درصد کشاورزی، هفت درصد هنر و معماری و مابقی نیز در رشته های متفرقه مشغول به تحصیل هستند.
به گفته وی، دانشگاه آزاد با 30درصد بیشترین تعداد دانشجویان استان را در خود جای داده است و دانشگاه های پیام نور کردستان، علمی کاربردی و فنی و حرفه ای در رده های بعدی قرار دارند.
دبیر هیات نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی دانشگاه کردستان در ادامه با بیان اینکه پتانسیل آموزشی بالایی در استان وجود دارد، گفت: استفاده از این پتانسیل ها می تواند با کمترین هزینه و بیشترین بازدهی مشکلات پژوهشی استان را رفع کند.
بهرام نژاد با بیان اینکه عدم هماهنگی و انسجام در پژوهش یکی از مشکلات استان در این حوزه است ابراز امیدواری کرد این کارگروه بتواند این ناهماهنگی را رفع و سر و سامانی به حوزه پژوهش استان داده شود.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.