دکتر زهره سلیمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آذر (9 ماه) 141 مورد مجوز برای انجام سقط درمانی در این استان توسط پزشکی قانونی صادر شد که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 94 مورد بود.
وی با بیان اینکه رشد سقط جنین در کردستان در مقایسه با استان های دیگر دیرتر شروع شد، افزود: به نظر می رسد اکنون کردستان یکی از استان هایی با رشد بالای سقط جنین به صورت قانونی و براساس تایید پزشکی قانونی است.
سلیمانی با اشاره به اینکه در گذشته غربالگری و سونوگرافی در دوران بارداری کمتر انجام می شد، تاکید کرد: پیشرفت ها و افزایش امکانات پزشکی و علمی در کنار ارتقای آگاهی های عمومی باعث شده خانواده ها بیشتر برای انجام آزمایش و سونوگرافی قبل از تولد نوزادان درخواست بدهند.
این متخصص پزشکی قانونی کردستان یادآور شد: درخواست سقط جنین شخصی است و نیاز به رضایت همسر هم ندارد.
سلیمانی با اشاره به روند انجام سقط جنین به صورت قانونی گفت: پس از ارائه درخواست به پزشکی قانونی در چند مرحله از رشد جنین آزمایش و سونوگرافی گرفته می شود و در صورت موافقت پزشک و ارائه مجوز، مادر می تواند در مراکز درمانی و نزد هر پزشکی اقدام به سقط جنین کند.
وی با بیان اینکه در 2 حوزه احتمال خطر جانی مادر و ناهنجاری های جنینی که موجب حرج و سختی مادر شود، مجوز سقط جنین از سوی پزشکی قانونی صادر می شود، افزود: تنها تا پایان هفته نوزدهم بارداری، امکان صدور مجوز سقط وجود دارد.
وی اضافه کرد: بالا بودن اختلالات کروموزومی جنین که نمونه آن بیماری سندروم داون است از جمله مواردی است که مجوز سقط جنین از سوی پزشکی قانونی برای آن صادر می شود.
به گفته این پزشک متخصص، استان کردستان به لحاظ امکانات و آزمایشگاه های تشخیصی کمبود و مشکلی ندارد با اینکه در سال 93 کمبودهایی در این بخش ها داشتیم.
بنابر آماری که رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور چندی پیش اعلام و بر روی سایت اطلاع رسانی سازمان پزشکی قانونی کشور قرار گرفت، بیشتر سقط درمانی هایی که از سوی پزشکی قانونی در کشور مجوز داده می شود مربوط به اختلال جنینی است و در عین حال شمار سقط درمانی ها نیز در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.8 درصد افزایش یافته است.
براساس این آمار در استان چهارمحال و بختیاری کمترین رشد صدور مجوز سقط درمانی را شاهد بودیم اما استان قزوین در این مدت 43.8 درصد رشد مجوز داشته است که به نظر می رسد استان کردستان با 50 درصد رشد مجوز در 9 ماه در صدر رشد سقط جنین قانونی در کشور قرار گیرد.
خبرنگار: امید بهمنی**انتشار: مجید سلیمانی
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.