این هنرمند کردستانی اخیرا در نمایشگاهی با عنوان هراس در سنندج منتخبی از آثار سال های 95 و 96 خود را در معرض دید عموم قرار داد اما گلایه می کند چرا کسانی که انتظار می رفت در این نمایشگاه حضور داشته باشند، نیامدند.
کنعانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گلایه های خود را از کم توجهی به این رشته هنری مطرح کرد و گفت: مسئولان فرهنگی استان باید بیشتر به رویدادهای فرهنگی توجه کنند.
او اهالی رسانه را هم در میان نقدهای خود نادیده نگرفت و اظهار کرد: اهالی رسانه هم به رویدادهای هنری کم توجهی می کنند و تمرکز آنها بر روی انتشار خبرهای مسئول محور است.
به گفته وی، هنرمندی که با هزینه های شخصی کارهایی را آماده و در نمایشگاه به معرض دید عموم می گذارد در حالیکه فروش آثار هم این هزینه ها را جبران نمی کند، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
کنعانی اولویت توجه را دیدن آثار و بهره گیری از استعداد هنرمند می داند و می گوید: برای کنسرت، فیلم یا تئاتر دیدن باید هزینه کرد اما نمایشگاه های تجسمی بدون دریافت هیچ هزینه ای بطور رایگان به روی عموم گشوده است ولی استقبال کمی صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه ثمره 2 سال تلاش خود را در نمایشگاهی عرضه می کنم و انتظار تحسین و بازخورد مثبت دارم، تاکید کرد: با لحظه لحظه کار برای ساخت آثار حرف زده ام، وقت و هزینه گذاشته، معاشقه کرده ام و درگیر جامعه و این خیابان و ان محله شدم تا به خلق این آثار رسیده ام.
این هنرمند کردستانی ادامه داد: از بسیاری از خواسته های خود گذشته ام و نتیجه زحماتم را بر روی دیوار و در معرض دید عموم قرار داده ام ولی افسوس از اندک توجهی از مسئولان فرهنگی استان.
این عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی ایران گفت: وقتی استقبال بویژه از طرف کسانی که انتظار بیشتری از آنها می رود ضعیف است احساس ناامیدی و خستگی می کنم.
کنعانی یادآور شد: مخاطبان ثابت همیشه و در همه نمایشگاه هایی که برگزار کرده ام، حضور داشته اند و استقبال آنها از کارها همیشه باعث دلگرمی ام شده است.
وی اظهار کرد: در تهران سه نمایشگاه برگزار کردم چون استقبال از نمایشگاه و میزان خرید آثار در مقایسه با کردستان بسیار بیشتر است اما برگزاری نمایشگاه در آنجا هم مشکلات خاص خود را دارد هر چند به شهر خودم تعصب دارم و می خواهم سواد بصری اهالی شهرم ارتقا پیدا کند.

**شهرداری سنندج در زیباسازی شهر ضعیف عمل کرده است
وی با اشاره به تاثیر کارهای تجسمی بر رشد ذائقه و زیبایی شناسی مردم گفت: زیبا سازی و کارهای تجسمی و هنری باید از سوی شهرداری در مناطق مختلف شهر انجام شود.
کنعانی افزود: وقتی می بینم از نگاه شهرداری فضاسازی شهری فقط نصب مجسمه ای است که در میدانی قرار داده می شود و دیگر هنرها دیده نشودف انگیزه ام برای کار کم می شود.
وی اظهار کرد: این مسئولان و مدیران شهری هستند که باید سواد بصری و زیبایی شناسی مردم را ارتقا دهند که در این بخش بدلیل بی توجهی به هنرمندان رشته های مختلف، کم کاری کرده اند.
کنعانی در رابطه با اینکه تیمی از هنرمندان سرشناس سنندج در شهرداری فعالیت می کنند، یاداور شد: هنرمندانی که در این تیم کار می کنند استصوابی و باندی انتخاب شده و خارج از خود هیچکس را به درون حلقه راه نمی دهند.
وی با پرسیدن این سئوال که چرا در محله نایسر که مشکلات مختلفی دارد هیچ کار فرهنگی نمی شود، اضافه کرد: در کشورهای دیگر، فضای نواحی منفصل شهری و یا مناطق حاشیه شهر را با کمترین امکانات و گاهی فقط با رنگ آمیزی و نقاشی متفاوت کرده اند.
کنعانی یادآور شد: پارک کودکی در شهر سنندج داریم اما حتی یک المان کودکانه در آن دیده نمی شود.
وی به ارائه راهکار برای توجه به نیازها کودکان نیز پرداخت و گفت: پیشنهاد می کنم فراخوانی برای اجرای نقاشی ویژه کودکان در پارک داده شود تا چند هنرمند سرشناس به ترسیم نقاشی در آن اقدام کنند ضمن اینکه با هزینه ای کم هر سال هم می توان نقاشی ها را تغییر داد.
موسس آموزشگاه هنرهای تجسمی در سنندج افزود: فضای شهر را بنرهای مختلفی پر کرده است اما 2 مکان ویژه کارهای هنری در خیابان ها اختصاص داده نمی شود ضمن اینکه در بسیاری از تصمیم گیری ها به اهالی هنر توجهی نمی شود و فقط نسلی از آنها در معرض توجه قرار دارند.

**تابلو فرش صنعتی به آثار هنرمندان بومی ترجیح داده می شود
وی از مردم هم بخاطر عدم حمایت از هنرمندان گلایه کرد و گفت: برخی حاضرند 50 میلیون ریال بابت خرید تابلو فرشی صنعتی که حتی در استان کردستان هم تولید نشده هزینه کنند اما حاضر نیستند کمتر از این میزان برای خرید اثر هنری هنرمندان بومی بپردازند.
وی ادامه داد: آثاری همچون تابلو فرش های صنعتی هیچ تاثیر بصری و زیبا شناسی در فرد ایجاد نمی کند چون آثاری هستند که برخلاف یک اثر هنری فکر را به تکاپو نمی اندازند.
به گفته کنعانی، استقبال از نمایشگاه های آثار هنرهای تجسمی کمی بهتر شده اما تاثیر شرایط اقتصادی بر مردم هم در کم رونقی آنها بی تاثیر نیست.
این کارشناس گرافیک افزود: امروز مردم بهتر با آثار هنری ارتباط برقرار و بیشتر از گذشته تفکر می کنند.
او یادآور شد: من در سال 81 در سنندج نمایشگاه برپا کرده بودم ولی در زمینه ارتباط برقرار کردن مردم با آثار با معضلاتی روبرو بودم.
وی ادامه داد: همه انتظار ترسیم چشم و ابرو داشتند یا تصور می کردند حتما باید خانمی را نقاشی کنم که در لباس کُردی در حال نخ ریسی است.
این هنرمند کردستانی اضافه کرد: امروز مردم بعد از دیدن آثار بلافاصله در ذهن آنها سئوال مطرح می شود و به دنبال پرسش از پدید آورنده اثر هستند.
او گفت: از سال 81 به بعد شروع مسیر کاری خود را تغییر دادم و تلاش کردم آثار متفاوتی خلق کنم.

**هراس و پریشانی جامعه باید در آثار هنری دیده شود
کنعانی با اشاره به آخرین نمایشگاه خود با عنوان هراس اظهار کرد: جامعه ما امروز دچار مسخ، هراس و پریشانی است و این واقعیتی است که در یک اثر هنری باید بازتاب داده شود.
وی با بیان اینکه بخشی از آثار هنری را می توان زنگ خطر و بخشی را می توان بیان وضع موجود دانست، افزود: هنرمند در آثار خود می گوید دنیا باید شرایطی بهتر از شرایط کنونی داشته باشد.
او با اشاره به اینکه آثارم نتیجه حس و افکارم در آن لحظه است و مرا خود به خود به مسیر دیگری می برد، تاکید کرد: این ایجاد هراس در ذهن همزمان یک درگیری در آن ایجاد می کند و این درگیری می تواند انسان را به تکاپو وا دارد.
این هنرمند نقاش می گوید آرزویم این است که کارهایم بر روی دیوار منازل مردم در معرض دید باشد.
کنعانی با اشاره به اینکه 10 عدد از کارهایش در نمایشگاه اخیر سنندج فروخته شد که اتفاق خوبی است، تاکید کرد: در این نمایشگاه کاری را با قیمت سه میلیون ریال به فروش رسانده که در وضعیت اجتماعی و شرایط اقتصادی اش بی تاثیر نیست.
وی معتقد است تاریخ مصرف یک کار صنعتی و بازاری زودتر تمام می شود اما یک کار هنری با گذشت زمان اعتبار پیدا می کند.
**
سیروان کنعانی متولد سال 1361 دارای مدرک کارشناسی گرافیک و مدرک عالی در رشته خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران است، از سال 84 عضو انجمن نقاشان ایران شد و اکنون کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان است، او در سبک و گرایش اکسپرسیونیستی و انتزاع نقاشی می کند.
خبرنگار: امید بهمنی ** انتشار: مجید سلیمانی
6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.