رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دهگلان گفت: بیش از هزار کیلو گرم کتیرا ازمراتع دهگلان برداشت شده است.

به گزارش ایلنا، بهزاد شریفی پور با بیان این مطلب افزود: در اجرای طرح بهره برداری از محصولات غیر چوبی جنگلی و مرتعی سال 96  بیش از هزا و دویست و 11  کیلوگرم کتیرا در دو نوع سفید مفتولی و خرمنی از مراتع دهگلان  برداشت شد که باعث اشتغال فصلی برای  86 نفر به مدت 2 ماه در منطقه شد.

 وی اظهار داشت: با هدف استفاده از پتانسیل‌های موجود درمنطقه، ایجاد فرصت شغلی و افزایش توان اقتصادی بهره برداران، و همچنین برنامه ریزی اصولی و علمی به منظور حفظ و توسعه رویشگاه های موجود، طرح بهره برداری از محصولات غیر چوبی جنگلی و مرتعی (کتیرا) در سال جاری طی عقد قرارداد با متقاضیان بهره بردار به اجرا در آمد.

شریفی پور عنوان کرد: در ساقه گونه‌های مختلف گون مواد صمغی جمع می شود که بر اثر ایجاد شکاف به خارج می ریزد و این صمغ را کتیرا مینامند. بهره برداران ابتدا اطراف ساقه گون را خالی کرده و سپس با تیغ‌های مخصوصی برش موازی با ساقه (موازی با آوندهای آبکش) ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: شیره گون پس از چند روز به مرور بر اثر برشی که به ساقه وارد شده به بیرون تراوش می‌کند و شیره در معرض نور آفتاب، آب خود را از دست می‌دهد و سخت می‌شود. محصول کتیرا در صنایع مختلفی از جمله نساجی، دارویی، غذایی و چسب سازی بهداشتی وآرایشی مصرف می شود. شروع بهره برداری معمولاً از اواخر فصل بهار است و تا اوایل شهریور ماه ادامه دارد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.