به گزارش ایرنا، روستای زیویه از توابع بخش مرکزی در دهستان ژاورود با فاصله 27 کیلومتری از شهر کامیاران دارای جمعیتی 187 نفری با 53 خانوار است.
روستا با مشارکت و خودیاری مردم سه مسجد نوساز دارد ولی تنها مدرسه آن به علت فرسوده بودن در زلزله اخیر غرب کشور، تخریب شد تا کلاس درس دانش آموزان در یکی از این مساجد بر پا شود.
با توجه به تخریب این مدرسه در زلزله اخیر و ناچار شدن معلم به تخلیه آن، اکنون کلاس درس در یکی از مساجد روستا برگزار می شود.
دهیار روستای زیویه در این خصوص می گوید: مدرسه مومنین زیویه که در زلزله اخیر غرب کشور دچار آسیب جدی شد در سال 58 تاسیس شده بود.
لیلا پشابادی با اشاره به اینکه قبل از زلزله دستور تخلیه این مدرسه به علت فرسوده و تخریبی بودن از سوی آموزش و پرورش شهرستان کامیاران به معلم روستا ابلاغ شده بود، افزود: نبود جای مناسب برای جایگزین کردن مدرسه، معلم را مجبور به ادامه کار این مدرسه پیش از زلزله کرده بود.
وی با بیان اینکه مدرسه روستای زیویه بعد از زلزله دیگر قابل استفاده نبود بنابراین از 28 آبان تخلیه شد، اظهار کرد: کلاس درس برای 21 دانش آموز این روستا اکنون در یکی از مساجد برپا شده است.
پشابادی با بیان اینکه این روستا با 53 خانوار سه مسجد دارد، تاکید کرد: مردم روستا با تغییر کاربری یکی از مساجد به مدرسه موافقت نمی کنند.
دهیار زیویه به یک کلاسه بودن مدرسه قبلی این روستا نیز اشاره و اضافه کرد: مدرسه قدیمی این روستا یک کلاس درس داشت و یک معلم که به 21 دانش آموز پایه ابتدایی و پیش دبستانی آموزش می داد.
وی با بیان اینکه ماه گذشته برای رسیدگی به وضعیت مدرسه این روستا به آموزش و پرورش کامیاران مراجعه کرده است، افزود: برخورد با وی به گونه ای بود که انگیزه ایی برای پیگیری دوباره باقی نمانده است.
رئیس آموزش و پرورش کامیاران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ساختمان تعدادی از مدارس این شهرستان از جمله مدرسه روستای زیویه قدیمی و تخریبی است، گفت: وضعیت این مدارس به گونه ای است که انجام تعمیرات مشکل را حل نخواهد کرد.
هادی الله ویسی با اشاره به اینکه مدرسه روستای زیویه نیاز به تخریب و بازسازی کامل دارد، افزود: بر اساس قانون بازسازی و ساخت مدارس بر عهده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس است.
وی اداره آموزش و پرورش را تنها بهره بردار فضاهای آموزشی دانست و اظهار کرد: با این وجود بر اساس وظیفه ذاتی خود ضمن پیگیری و ارسال نامه به ادارات مربوطه، پیشنهاد نصب کانکس در این روستا بجای مکدرسه داده شده است.
به گفته وی، با ارسال نامه به مسئولان سازمان نوسازی مدارس و همچنین اداره کل نوسازی استان کردستان بر ضرورت و فوریت بازسازی ساختمان آموزشگاه روستای زیویه تاکید شده است.
الله ویسی با بیان اینکه تا به امروز کلاس درس این مدرسه تعطیل نشده است، اضافه کرد: با هماهنگی معلم، دهیار و شورای روستا، کلاس درس در بخش زنانه یکی از سه مسجد روستا به صورت موقت در حال برگزاری است.
وی در خصوص آمار مدارس فرسوده شهرستان گفت: با توجه به چند بار شفاف سازی اش در این خصوص در رسانه ها در این زمینه نتیجه ای در بر نداشته است لذا حاضر به تکرار این آمار نیست.
رئیس آموزش و پرورش کامیاران سال گذشته گفته بود از 193 مدرسه شهرستان، 45 مدرسه نیازمند مقاوم سازی است که 23 مدرسه آن در مناطق روستایی و 22 مدرسه در مناطق شهری قرار دارد و علاوه بر این، 23 مدرسه در روستاهای شهرستان نیز در وضعیت تخریب قرار دارند.
بخشدار مرکزی شهرستان کامیاران نیز در این خصوص گفت: طی بازدید انجام شده، ساختمان مدرسه روستای زیویه در زلزله اخیر دچار شکستگی در و پنجره ها و ترک برداشتن های بسیار بزرگ در سقف و دیوارها شده است.
فریدون باتمانی با بیان اینکه بخشداری مرکزی پیگیر حل این مشکل است، افزود: بدلیل شرایط نامناسب دانش آموزان بخاطر نداشتن جای مناسب برای تحصیل، کار بازسازی این مدرسه باید هر چه سریعتر آغاز شود.
کامیاران در 65 کیلومرتی جنوب سنندج واقع شده است.
خبرنگار: ژاله گرگانی ** انتشار: مجید سلیمانی
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.