رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سرمایه‌گذاری کم در استان یکی از عوامل مهم در بیکاری منطقه است.

به گزارش ایلنا، غلامرضا تاجگردون در ششمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سنندج، با اشاره به عقب ماندگی‎های استان‌های مرزی و ضرورت اجرایی شدن برنامه آمایش سرزمین گفت: فعالان اقتصادی باید بسته‎هایی برای رفع مشکلات خود در این استان‎ها ارایه دهند تا بر این اساس قوانین لازم در مجلس تصویب و راهکارهای مقتضی به کمک دولت اندیشیده شود.   

وی اظهار داشت: در مناطق مردم باید ثروتمند شوند نه دولت، چرا که ثروتمندی دولت هیچ نقشی در توسعه این مناطق نخواهد داشت، اما افزایش درآمد مردم بی نیازی به دولت را موجب می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری از فاکتورهای بسیار مهم در توزیع منابع و اعتبارات و اعطای تسهیلات است، افزود: سرمایه گذاری کم در استان یکی از عوامل مهم در بیکاری منطقه است.

تاجگردون با بیان اینکه در دهه 80 که بنده درسازمان بودجه خدمت می‎کردم بر اساس عملکرد برنامه‎های اول و دوم و سوم توسعه آماری استخراج کردیم که نشان می‎داد جمع سرمایه‎گذاری انجام شده در 11 استان کشور به اندازه 60 درصد سرمایه‎گذاری در یک استان بوده است، گفت: طرح آمایش سرزمین از آن زمان به صورت جدی طراحی شد و پروژه‎هایی مانند کریدور کرمانشاه- میاندوآب، طرح اتلین غرب و اتصال راه آهن همدان به سنندج مربوط به آن زمان است که متاسفانه هنوز تکمیل نشده است. 

تاجگردون با اشاره به حضور 3 نماینده مردم کردستان در کمیسیون برنامه  و بودجه مجلس به عنوان یک کمیسیون مادر در مجلس گفت: این فرصت خوبی برای بیان مشکلات استان کردستان و اتخاذ راهکارهای مناسب است.

وی با اشاره به اینکه مجلس در قانون بودجه سال جاری امکان مناسبی برای رفع مشکل بدهی‎ها در اختیار دولت گذاشته است که متاسفانه از آن بهره‎برداری نشده است، گفت: یکی از ضرورت‎های اقتصادی مهم فعلی کشورمان رفع گره بدهی‎ها و چاره اندیشی برای آن است که در کمیسیون برنامه و بودجه روی آن به شکل گسترده کار می‎شود. 

وی افزود: مشاهده می‎شود که یک شرکت یا پیمانکار به تامین اجتماعی بدهکار است و از آن سو دولت به آن شرکت یا پیمانکار بدهکار است برای تجمیع و رفع این مشکلات باید چاره ‌اندیشی کرد. 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه قاعدتا سرمایه‎گذاران خارجی بدون مشوق حاضر به سرمایه‎گذاری در مناطق مرزی یا محروم کشورمان نیستند، گفت: در حال حاضر یک جریان سرمایه‎گذاری در حال ورود به کشور است و اگر این جریان مدیریت نشود و از آن در برای آبادانی مناطق محروم بهره نبریم شکاف عدم توازن اقتصادی در کشور افزایش خواهد یافت و این موارد نیازمند برنامه‎ریزی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.