حجت الاسلام مهدی مرادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پنج فقره از این موقوفات مزارع کشاورزی است که بیش از 450 میلیون ریال ارزش اقتصادی دارند.
وی افزود: بیشتر این موقوفات در روستاهای جعفرآباد، چغور قشلاق، خورخوره، قم چقای و شهر پیرتاج قرار دارند که درآمد حاصل از آنها براساس نیت واقفین برای مدیریت و برگزاری آیین های دینی و مذهبی در بارگاه امامزادگان این روستاها و عمران روستایی هزینه خواهد شد.
حجت الاسلام مرادی به موضوع اتمام مدت اجاره بهای املاک و زمین های کشاورزی موقوفه این شهرستان نزد برخی از ادارات شاخص دولتی نیز اشاره کرد و یادآور شد: گذشته بیش از 2 سال از مدت اجاره بهای از انقضای قرارداد مراتب قانونی و شرعی، جای تامل دارد.
وی تاکید کرد: در سال های گذشته از 258 اجاره نامه موقوفات واگذار شده که مدت اجاره نامه آنها منقضی شده بود حدود 200 مورد تجدید قرارداد و ساماندهی شدند.
رئیس اوقاف و امور خیریه بیجار گفت: برای بیش از 81 درصد از موقوفات با تعامل و همکاری اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان سند ثبتی صادر شد بیش از 513 هکتار از اراضی موقوفه نیز دارای سند ثبتی هستند.
حجت الاسلام مرادی به ادارات خدمات رسان و دست اندر کار امور عام المنفعه توصیه کرد برای ارائه هر گونه خدمات در روستاها، احداث بناها و خرید مزارع و اراضی کشاورزی از اداره اوقاف و امور خیریه استعلام کنند تا از ایجاد مشکلات حقوقی در آینده جلوگیری شود.
وی با اشاره به تعداد زیاد موقوفات که نیت واقفین درآمد آنها صرف آیین های عزاداری، امور درمانی و کمک به نیازمندان می شود، افزود: امسال بیش از 1600 میلیون ریال برای مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله (ع)، 430 میلیون ریال برای نیازمندان و 730 میلیون ریال برای بیمارن صعب العلاج از محل این درامدها هزینه شده است.
وی یادآور شد: با توجه به حجم زیاد مراجعات نیازمندان، فقرا و بیماران محتاج برای تهیه دارو و درمان ضروری است واقفین درآمد موقوفه ها را در راستای نیاز روز جامعه و مشکلات مردم تعیین کنند.
حجت الاسلام مرادی به تهیه جهیزیه، کمک هزینه تهیه دارو و تکمیل مراحل درمانی بیماران به عنوان یک ضرورت و نیاز مهم تاکید کرد و خواستار همفکری و کسب مشاوره واقفین برای تعیین محل هزینه کرد درآمد موقوفات از طریق کارشناسان اوقاف و امور خیریه شدند.
شهرستان بیجار با جمعیتی حدود 90 هزار نفر در شرق استان کردستان واقع شده است.
خبرنگار: سید باقر سبحانی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7350/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.