به گزارش خبرنگار ایرنا، مدارس طبیعت در دنیا از قدمت 80 ساله برخوردار است و حدود سه سال است که این کار در کشور ما نیز شروع شده است و نخستین مدرسه طبیعت ایران سال 93 با تلاش بوم شناس بزرگ کشور عبدالحسین وهاب زاده در شهر مشهد راه اندازی شد.
هم اکنون با گذشت سه سال، 52 مدرسه طبیعت در سطح کشور راه اندازی شده است و دانش آموزان این مدارس در محیطی طبیعی و به صورت کاملا آزادانه آنچه را که نیاز دارند، فرا می گیرند.
نمایشگاه ملی عکس طبیعت نیز در راستای ترویج ایده مدرسه طبیعت از شهریور سال 95 در سطح کشور آغاز شد و تاکنون در 14 استان کشور دایر شده و کردستان میزبان پانزدهمین نمایشگاه است و قرار است تا پایان سال 97 در تمامی استان های کشور این نمایشگاه برپا شود.
این نمایشگاه مجموعه آثار پوریا قلیچ خانی عکاس و تسهیل گر مدارس طبیعت ایران است که با همکاری دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاطت محیط زیست در کشور برپا شده است.
عکاس و تسهیل گر نمایشگاه مدارس طبیعت ایران در حاشیه افتتاح پانزدهمین دوره این نمایشگاه در پردیس سینمایی بهمن سنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این نمایشگاه قرار است در راستای ترویج و تبلیغ ایده مدرسه طبیعت در 31 استان کشور دایر شود.
پوریا قلیچ خانی افزود: این نمایشگاه تاکنون در استان های مختلف از جمله تهران، مازندران، ارومیه، اصفهان و اراک دایر شده و هم اکنون نیز کردستان به مدت سه روز پانزدهمین استان میزبان این نمایشگاه است.
وی ادامه داد: این نمایشگاه ها حاصل سه سال عکاسی از مدارس طبیعت استان های مختلف کشور است البته تا پایان سال 97 تمام استان های کشور را زیر پوشش برپایی این نمایشگاه قرار می دهیم.
این عکاس و تسهیلگر مدارس طبیعت ایران افزود: بدلیل استقبال گسترده مردم استان مازندران از مدارس طبیعت قرار است که شانزدهمین نمایشگاه نیز در قائمشهر در این استان دایر شود.
وی یادآور شد: مدارس طبیعت نقطه صفر مرزی بین دنیای مدرن و طبیعت است و مکانی است که در آن دیوار بین انسان مدرن و طبیعت برداشته شده است و کودک می تواند بدون جهت دهی و زور و اجبار کودکی کرده و به بازی بپردازد.
قلیچ خانی تاکید کرد: مدارس طبیعت کودکان سه تا 12 سال را تحت پوشش قرار می دهد و معلم، آموزگار و مربی ندارند و طبیعت، معلم دانش آموزان این مدارس است و افرادی به عنوان تسهیل گر و به صورت کاملا نامحسوس دانش آموزان را نظارت می کنند.
نخستین مدرسه طبیعت استان کردستان با نام 'وی ول' سال گذشته توسط 2 نفر از دوستداران طبیعت در نزدیکی روستای حسن آباد از توابع شهرستان سنندج راه اندازی شد.
پانزدهمین نمایشگاه ملی عکس مدرسه طبیعت تا 29 مهر در گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج آماده استقبال از علاقه مندان به آثار طبیعی است.
خبرنگار: افسانه گلباغی ** انتشار: مجید سلیمانی
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.