به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن بیگلری شامگاه یکشنبه در جلسه شورای اداری بانه که در سالن جلسات فرمانداری این شهر برگزار شد، افزود: منطقه ویژه اقتصادی در بانه زمینه خوبی برای سرمایه گذاران فراهم کرده و انتظار داریم که سرمایه گذاران در این منطقه سرمایه گذاری کنند و مشکلات اقتصادی مردم به حداقل برسد.
نماینده مردم سقز و بانه اظهار کرد: منطقه آزاد بانه و مریوان راهکار دیگری برای کاهش بیکاری و حذف کولبری است که باید نمایندگان مجلس با رای خود به تصویب منطقه آزاد در این زمینه کمک کنند.
وی با اشاره به امینت پایدار در کردستان گفت: مردم بانه اعتبار کردستان و قوم کرد را با اخلاق مداری و مهمان نوازی تغییر دادند که اگر نا امنی در بانه روی دهد امینت کردستان آسیب پذیر می شود باید با گفت وگو و همدلی با همدیگر مشکلات را حل کنیم.
وی با اشاره به کشته شدن 2 متردد مرز در بانه اظهار کرد: این حادثه برای همه جای تاسف است چراکه 2 نفر از همشهریان ما در مرز هنگه ژاله جان خود را از دست دادند.
بیگلری ضمن تقدیر از نیروهای نظامی و انتظامی شهرستان به خاطر صبر و مقاومت در برابر تجمعات اخیر بانه، اضافه کرد: اعتراضاتی که در بانه شکل گرفت به نفع بانه نبود و احتمال بروز حوادث بزرگتر در این اعتراضات وجود داشت که به موقع با همکاری سپاه پاسداران، اداره اطلاعات و نیروی های انتظامی مهار شد.
وی گفت: معتمدین و روحانیون شهر در آرام کردن اوضاع نقش مهمی داشتند که همکاری و هماهنگی آنها جای تقدیر است.
وی ادامه داد: ریشه آشوبگران و تخریب کنندگان امنیت بانه پیدا شده که این افراد با هدف متشنج کردن فضای بانه دست به این اقدامات زدند.
وی افزود: تعداد زیادی از دستگیرشدگان حوادث اخیر بانه آزاد شدند و تعداد کمی از این افراد در زندان ماندند که امیدواریم این افراد هم به زودی آزاد شوند.
نماینده مردم سقز و بانه با تاکید بر قانون مداری و قانونمندی افزود: همه ما در ایجاد مشکلات مردم مسئول هستیم که باید باهمکاری هم مشکلات مردم را حل و با مشکلات بر اساس قانون و حفظ امنیت و صلاح جامعه برخورد کنیم.
وی گریزی به بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در اول مهر زود و گفت: از مسئولین شهرستان درخواست می کنم بصورت ویژه در زمینه کمک به دانشگاه ها و مدارس تلاش کنند چراکه اعتبارات دانشگاه ها و مدارس کفاف ارائه خدمات مورد نیاز را نمی دهد.
بیگلری در پایان از هنگ مرزی و نیروهای نظامی درخواست کرد که بار دیگر به سمت مرزنشینانی که برای تهیه لقمه نانی مجبور هستند شبانه در مرزها کولبری کنند تیراندازی و بار دیگر خانواده هایی را داغدار نکنند.

**اهداف خاصی پشت پرده حوادث اخیر بانه بود
محمد فلاحی فرماندار مریوان نیز در این نشست گفت: سودجویان و فرصت طلبانی که در اتفاقات اخیر نقش داشتند با اهدافی خاص این حوادث را برنامه ریزی کرده بودند که این افراد جایگاه واقعی خود را در جامعه از دست دادند.
به گفته وی منافع افراد رانت خوار و فرصت طلب به خطر افتاده چراکه 2 هزار کارت کولبری مازاد در دست رانت خواران را حدف کردیم و دریافت 15 هزار تومان از سوی شورای بازارچه از هر کولبر نیز متوقف شد.
وی با اشاره به اینکه کمیسیون صدور دفترچه کولبری که برای صدور دفترچه از کولبران پول می گرفت را نیز باطل کردم، اظهار کرد: بعد از این اقدامات، افرادی با هم همفکری می کنند و نتیجه این همفکری ها اعتراضات اخیر، ایجاد ناامنی و جوسازی ها علیه شخص بنده می شود.
وی گفت: باید شخصی کاری و رابطه ها را در ادارات حذف کنیم و به معنای واقعی قانون مدار و مردم دار باشیم و قانون مداری و قانونمندی را سرلوحه کارهای روزانه خود قرار دهیم.
فلاحی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش مهاجرت روستاییان به شهر اشاره کرد و افزود: صنایع دستی و کشاورزی که راهکار اصلی ایجاد اشتغال در روستاها است به دست فراموشی سپرده شده و مهاجرت به شهر و حاشیه نشینی افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: برنامه راهبرداری برای احیای بخش کشاورزی در بانه اجرا شده که رفع تداخلات اراضی کشاورزی و محدوده زمین که سد راه کشاورزی و باغداری است از جمله آنها است.
فرماندار بانه اضافه کرد: ستاد توسعه باغات و ستاد تداخل اراضی تشکیل شد و بیش از600 هکتار از اراضی کشاورزی رفع تداخل شد و 200 هکتار اراضی شیب دار و اراضی ملی به کشاورزان در راستای توسعه باغات واگذار شد.
وی گفت: برای اولین بار از فضای جنگل های و مراتع با حفظ جنگل ها در راستای توسعه باغات دیم بهره گیری شده و از این فضاها در به خوبی استفاده شده است.
وی ایجاد 150 کارگاه شالبافی در شهر آرمرده را یکی از اقدامات دولت در راستای حمایت از تولید و اشتغال خواند و افزود: بسیاری از وام های چهار درصد در راستای ایجاد اشتغال روستای هزینه شده و در آینده نزدیک با همکاری شهرداری آرمرده نمایشگاه دائمی شالبافی در این شهر راه اندازی می شود.
فلاحی گفت: در تلاش هستیم شال آرمرده را که قدمت زیادی دارد ثبت جهانی کنیم که مقدمات ان فراهم شده است.
اشتغال و تولید راهکار حل مشکلات
در ادامه این جلسه امام جمعه بانه با اشاره به نام گذاری سال به عنوان تولید و اشتغال گفت: با ایجاد تولید و اشتغال بخش زیادی از مشکلات جامعه حل می شود و جوانان زیادی می توانند با داشتن شغل مناسب ازدواج کنند و بخش زیادی از آسیب های اجتماعی کم می شود.
ماموستا عبدالله حیدری با ابراز تاسف از اعتراضات اخیر در بانه افزود: استان کردستان یک استان فرهنگی است و در سطح کشوری به عنوان یک استان فرهنگی شناخته می شود که شکل گیری چنین اعتراضاتی شایسته مردم بانه نیست و به نفع افراد فرصت طلب است
وی اظهار کرد: در روستاها بسیاری از امکانات رفاهی وجود دارد اما مهاجرت به شهرهای روز به روز در حال افزایش است که باعث ایجاد مشکلات و افزایش حاشیه نشینی می شود.
ماموستا حیدری گفت: جاده های شهرستان وضعیت بسیار نامناسبی دارند و هر روز شاهد اتفاقات ناگور در جاده ها هستیم که باید مسئولین با جدیت در این زمینه تلاش کنند تا هر روز شاهد اتفاقات ناگور در جاده ها نباشیم.
بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
*خبرنگار:زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
7469/6108
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.