کریم ذوالفقاری روز یکشنبه در دیدار نمایندگان اصناف بخش کشاورزی استان کردستان با نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی افزایش چند برابری محصولات کشاورزی استان کردستان را نیازمند صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست و افزود: باوجود اینکه محصولات تولیدی بخش کشاورزی استان محصولات باکیفیتی هستند اما این استان در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی با مشکل جدی مواجه است.
وی اظهار کرد: علیرغم اینکه بسترها و زمینه برای جذب گردشگر در استان وجود دارد اما سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در استان رغبتی ندارند.
وی افزود: از مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم مشکلات بخش کشاورزی را با جدیدت بیشتری دنبال کنند و در راستای حل موانع و مشکلات کشاورزان استان در مجلس تدابیر لازم اتخاذ شود.
مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان نیز گفت: بخش کشاورزی 90 درصد فعالیت های اقتصادی کردستان را تشکیل می دهد و تنها بخش برای توسعه استان کردستان توسعه بخش کشاورزی است.
پیمان باباپیری افزود: برای جلوگیری از تضعیف حقوق منابع طبیعی و محصولات کشاورزی استان مسئولان باید حمایت کنند.
در ادامه دبیر اجرایی نظام صنفی و غیر صنفی جهاد کشاورزی آب و سد آزاد را نیازهای اولویت دار کردستان برشمرد و گفت: هم اکنون آب های زیر زمینی استان به غارت می رود و برداشت بی رویه آب های زیرزمینی سطح آن را تا عمق 150 تا 190 متری زمین پایین برده است.
محمد صالح محمدی با بیان اینکه بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش ها مورد بی توجهی قرار گرفته است، افزود: تامین آب بخش کشاورزی از اهمیت ویزه ای برخوردار است و در همین راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید مسئله آب استان را جزء اولویت های کاری خود قر ار دهند.
وی با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی با هدف حمایت از بخش کشاورزی و ارائه تسهیلات کم بهره به کشاورزان تاسیس شده است گفت: توان مالی کشاورزان استان ضعیف است و دولت باید از تولید کنندگان کشاورزی با پرداخت تسهیلات کم بهره حمایت کند.
یکی از نمایندگان اصناف قروه نیز یکی از دغدغه های استان کردستان را پرداخت مطالبات کشاورزان دانست و افزود: کشاورزان در زمینه تامین بذر و وام در مضیقه هستند.
وی اظهار کرد: زمین های قروه و دهگلان مستعد ترین زمین ها برای آبیاری تحت فشار است اما کارخانه تولیدی در دشت قروه دهگلان وجود ندارد.
توسعه پایدار کشاورزی، تخصیص مناسب آب از سدهای استان به بخش کشاورزی، پرداخت تسهیلات کم بهره به کشاورزان، تقویت تعاونی های کشاورزی، بیمه محصولات کشاورزی، جلوگیری از تولید نهالستان های بدون مجوز، توزیع مناسب و عادلانه بذر و توجه به شیلات استان از مسائلی بود که نمایندگان اصناف و کشاورزان شهرستان ها در این جلسه مطرح کردند.
**خبرنگار: شیوا اردلان منش**انشتار دهنده: امید بهمنی
7352/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.