بختیار رحمانی پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در پنج ماهه منتهی به مرداد ماه امسال، گمرک باشماق با ترانزیت 442 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 750 میلیون دلار موفق به کسب رتبه نخست کالای ترانزیتی مقصد کشور شده است.
وی میزان صادرات استان را در این مدت 373 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: در این مدت 220 هزار تن کالا به ارزش 148میلیون دلار در گمرکات استان و 267 هزار تن کالا به ارزش 225 میلیون دلار کالای اظهار شده سایر گمرکات کشور از طریق مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده است.
رحمانی پور تاکید کرد: در این مدت 488 هزار تن کالا به ارزش 373 میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی سه درصد و از لحاظ ارزش دلاری 28 درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه 560 قلم کالای صادراتی به بیش از 10 کشور جهان از مبدا گمرکات استان صادر شد، یادآور شد: کشورهای عراق، افغانستان، روسیه، سودان و ارمنستان بیشترین حجم صادراتی کالاها از استان کردستان را به خود اختصاص داده اند.
رحمانی پور اضافه کرد: این کشورها با بیش از 95 درصد، بیشترین حجم صادرات از این استان را به خود اختصاص دادند که عمده این کالاها سبزیجات، میوه، مواد پلاستیکی، ماشین آلات، تراکتور و محصولات ساختمانی و سرامیک بوده است.
وی گفت: محصولات کشاورزی با 109 هزار تن به ارزش 39 میلیون دلار بیشترین حجم کالاهای صادراتی استان از لحاظ وزنی و مصنوعات پلاستیکی با 15 هزار تن به ارزش 43 میلیون دلار بیشترین میزان صادرات را از لحاظ ارزشی به خود اختصاص دادند.
به گفته وی، در پنج ماه منتهی به مرداد امسال تشریفات واردات کالا به استان به ارزش بیش از 30 میلیون دلار و وزن بیش از 26 هزار تن از طریق گمرکات کردستان انجام شده که این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش دلاری 248 درصد و از لحاظ ارزش وزنی 268 درصد افزایش داشته است.
رحمانی پور مصنوعات آلومینیومی، ماشین آلات برقی، مواد پلاستیکی، غلات، کاغذ، مقوا و ضایعات پلاستیکی را عمده ترین کالاهای وارداتی اعلام کرد و ادامه داد: واردات از کشورهای عراق، آلمان، پاکستان، ترکیه و فرانسه بیشترین سهم را داشته است.
مدیرکل گمرکات استان کردستان میزان تزانزیت کالا از گمرک مرزی باشماق تحت رویه ترانزیت خارجی، مبدا و مقصد و ترانزیت داخلی مبدا را 682 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 800 میلیون دلار اعلام کرد.
وی اظهار کرد: این میزان ترانزیت کالا از گمرک مرزی باشماق در پنج ماه منتهی به مرداد امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 11 درصد و از نظر ارزش دلاری 42 درصد افزایش داشته است.
رحمانی پور یادآور شد: گمرک مرزی باشماق در میان 73 گمرک فعال صادراتی کشور در پنج ماه گذشته از سال جاری از نظر ارزش کالاهای صادر شده رتبه 13 را کسب کرده است.
به گزارش ایرنا، گمرکات استان کردستان با چهار شعبه فعال در سنندج، باشماق، سیرانبند بانه و بانه خدمات گمرکی به فعالان اقتصادی ارائه می کند.
گمرک سیرانبند بانه و گمرک باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرکات بانه و مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.
استان کردستان 227 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
خبرنگار: شیوا اردلان منش ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7352/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.