به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اکبر ورمقانی روز پنجشنبه در بازدید از عمارت ' فاتح فیض اله بیگی' و حمام تاریخی روستای' قلندر' افزود: قرار گرفتن این 2 اثر در نزدیکی سد شهید کاظمی، فرصتی مناسب برای استفاده گردشگران و رونق اشتغال و کسب و کار مردم روستا است.
وی با بیان اینکه از محل تملک دارائی های سرمایه ای استان سه میلیارد ریال اعتبار برای مرمت عمارت تاریخی' فاتح فیض اله بیگی' در نظر گرفته می شود، اضافه کرد: باید مرمت کامل این عمارت سه سال آینده به اتمام برسد.
وی از تلاش های انجام شده توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و این اداره در شهرستان برای مرمت این 2 بنا تقدیر و تشکر کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سقز هم گفت: این 2 بنا متعلق به دوره قاجار هستند و در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.
حمید گلالی پور افزود: مرمت حمام قلندر از محل اعتبارات ملی با اعتبار یک میلیارد و 150 میلیون ریال هم اکنون توسط پیمانکار بخش خصوصی در حال انجام است.
وی عنوان کرد: این بنا و عمارت توسط خاندان فیض اله بیگی از طوایف مشهور منطقه در اواخر دوره قاجاریه از مصالح سنگ آجر و ملات ساروج، ساخته شده است.
او ادامه داد: عمارت هم دارای عرصه ای به مساحت 2 هزار مترمربع و حیاط بزرگ با آبنما و فضاهای جنبی است که در یک طبقه قرار گرفته و بنا دارای ایوان بلند با 10 ستون چوبی در نمای اصلی ساخته شده است و از جمله تزئینات این بنا می توان به تزئینات چوبی و درب و نرده ها اشاره کرد.
به گفته شهرستان سقز با داشتن 350 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی و آثار شهیری چون تپه باستانی زیویه و مسجد 2مناره، همواره مورد توجه گردشگران بوده است.
گلالی پور ادامه داد: بناهای مسجدهای شیخ مظهر در شهر، مسجدهای روستاهای تمبربگ، ترجان و خانه اربابی قلندر و حمام تاریخی آن روستا و همچنین روستای مذهبی مولان آباد با قرآن ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، آماده پذیرایی از گردشگران بوده است.
روستای قلندر در 30 کیلومتری سقز قرار دارد.
سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.
7249/ 3020
**خبرنگار: ابراهیم محمدحسینی**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.