به گزارش خبرنگار ایرنا جمال صالحی شامگاه یکشنبه در نخستین کارگروه خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان که در سالن جلسات فرمانداری بانه برگزار شد افزود: کاهش چشم گیر تولید گندم در بانه نوعی هشدار است که باید آسیب شناسی شود و فضای تولید گندم را فراهم کنیم.
وی هدف اصلی شرکت غله را مدیریت اجتماعی عنوان کرد و گفت: ما دنبال سود نیستیم بلکه راهبرد اصلی ما مدیریت اجتماعی است و یکی از سیاست های اشتباه گذشته مهاجرت از مرزها بود.
صالحی تولید مستمر را یکی از مهمترین راهکارهای امنیت غذایی دانست و افزود: باید سیاست های غلط تغییر کند و امنیت هر کشوری به جمعیت آن بستگی دارد و باید تمام تلاش خود را برای افزایش تولید در بخش های مختلف بکار بگیریم و امنیت غذایی خود را با تولید محصولات بیشتر فراهم کنیم.
مدیر کل شرکت غله استان کردستان با بیان اینکه قوت غالب مردم در منطقه بانه نان است، ادامه داد: باید تولید گندم را دست کم نگیریم و زمینه ایجاد امنیت غذایی را با تولید بیشتر گندم فراهم کنیم.
وی گفت: امسال براساس مصوبه شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی بر اساس جدول پاکی 'چهار درصد افت مفید و 2 درصد افت غیر مفید' 13 هزار ریال تعریف شده اما هرچه گندم پاکتر باشد با قیمت بالاتری به فروش می رسد.
صالحی اظهار کرد: خرید گندم امسال به صورت آنلاین انجام می شود و در لحظه خرید تحویل سامانه شرکت بازرگانی دولتی و روزانه هم تحویل بانک ها شود که در این راستا کارگاه آموزشی در سطح استان برگزار شده است.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی به دلیل اختلاف قیمت گندم های داخلی و خارجی و احتمال آلودگی گندم وارداتی و سنواتی ممنوع است.
این مسئول استانی افزود: گندم بذری، قارچی، آغشته به بنزین و وارداتی ممنوع است و سایر گندم های که بر اساس جدول پاکی تا 10 درصد افت مفید و 7 درصد افت غیر مفید آزاد هستند.
وی تاکید کرد: باید برگه استاندارد باسکول ها و جدول پاکی در مراکز خرید نصب شود و مکان خرید گندم از امکانات کافی برای استراحت کشاورزان برخوردار باشد.
وی خاطر نشان کرد: در سال های قبل بانه بیش از 12 هزار تن گندم تولید شده است و بنابراین در بانه زمینه تولید گندم وجود دارد.

**شرکت های خرید گندم ادغام شود
در ادامه این جلسه نماینده رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: تولید گندم به هر میزان که باشد برای ما اهمیت دارد اما به لحاظ اقتصادی با توجه به محدودیت تولید گندم باید یک مرکز خرید فعال شود.
شهریار حنیفی با بیان اینکه شرکت های مرکز خرید گندم متعلق به کشاورزان است، افزود: نگهداری مراکز خرید مستلزم هزینه های زیادی است که باید به آن توجه شود و حفظ مراکز خرید را هم برای سال های آتی مورد توجه قرار دهیم.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ازدحام کشاورزان در مراکز خرید زیاد نیست، ضروری است که شرکت های خرید گندم ادغام شوند و حمل گندم در شهر بانه به راحتی برای کشاورزان امکان پذیر است.
حنیفی تاکید کرد: باید در بین کشاورزان به لحاظ کاری تفاوت قائل شویم و کشاورز کم کار و کشاورز فعال را از هم جدا کنیم که در بانه تاکنون این موضع رعایت نشده است.
وی افزود: در بخش تولید گندم مشکلی وجود ندارد اما در بخش بازرگانی با مشکل مواجه هستیم که باید فرمانداری برای بازرگانی کردن همکاری کند.
وی با بیان اینکه 60 درصد گندم تولیدی سال گذشته توسط شرکت های تعاون روستایی خریداری شده گفت: متوسط گندمی که تحویل سیلوهای استان شده چهار تُن و 100 کیلو بود که در بانه بیشتر است.
حنیفی ادامه داد: بعضی از مراکز خرید از امکانات ابتدایی محروم است که کشاورزان در مراجعه با مشکل مواجه می شوند.
وی انگور سیاه را از ظرفیت های مهم باغداری در بانه دانست و گفت: توسعه باغات بویژه برای تولید انگور سیاه در شهرهای بانه، مریوان و سروآباد یکی از مهمترین ظرفیت های بخش کشاورزی است.
حنیفی برنامه ریزی برای خرید انگور سیاه را یکی از برنامه های پیشنهادی خود عنوان کرد و افزود: ضروری است برای رونق باغات بویژه انگور سیاه برنامه ریزی شود و محصول بیشتر و با کیفیت بالاتر تولید شود.
بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.