به گزارش خبرنگار ایرنا، جمال صالحی روز یکشنبه در کمیته خرید گندم در فرمانداری شهرستان قروه افزود: به محض اینکه کشاورز گندم را تحویل مراکز خرید گندم بدهند بلافاصله وارد سامانه جامع شرکت بازرگانی دولتی خواهد شد تا در پرداخت وجه گندم تسریع شود.
به گفته وی برای سال زراعی 96-95 بر اساس مصوبه شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم هزار و 300 تومان با چهار درصد افت مفید و 2 درصد غیرمفید منظور شده است.
صالحی اضافه کرد: در سال جاری تا 2 درصد سن زدگی بدون کسر بها و بیشتر از 2 درصد سن زدگی به ازای هر درصد 150 ریال کسر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس ابلاغیه وزیر جهادکشاورزی امسال گندم سنواتی، وادراتی، آغشته به سم، گازوئیل و کپک زدگی ممنوع است گفت: تمام مراکز خرید، گندم را بر اساس جداول پاکی و دستورالعمل های خرید کیفی به کشاورزان تحویل می دهند.
مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان با اشاره به 94 مراکز خرید گندم در سال جاری افزود: از این تعداد 73 مرکز مربوط به اتحادیه شرکت های تعاونی و سایر مراکز مربوط به سیلوهای بخش خصوصی و دولتی و انبارهای بخش خصوصی است.
به گفته وی در سال جاری 556 هزار و 500 هکتار از اراضی زراعی کردستان به کشت گندم اختصاص یافته است که پیش بینی می شود 650 هزار تن گندم برداشت و 500 هزار تن گندم مازاد نیاز کشاورزان خریداری می شود.
صالحی افزود: سال گذشته یک میلیون تُن گندم تولید و 856 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد.
به گفته وی سال گذشته استان کردستان رتبه چهارم کشوری و شهرستان قروه رتبه دوم در کردستان از نظر میزان خرید تضمینی گندم را به دست آورد.
صالحی افزود: امسال بانک عامل، بانک کشاورزی است که بر اساس سامانه ای تعربف شده امیدواریم دولت منابع و تامین اعتبارات لازم در اختیار بانک کشاورزی قرار دهد تا در کمترین زمان پول واریز حساب کشاورزان شود.
وی گندم را یکی از شاخص های امنیت غذایی دانست و گفت: یکی از سیاست های دولت ایجاد امنیت پایدار غذایی است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان اظهار کرد: کرایه حمل برای سیلوهای دولتی در سال جاری حذف شده و خرید هم براساس وب و اینترنت است و با اینترنتی شدن خرید گندم دست دلالان و حضور افراد سودجو در این زمینه کوتاه می شود.
7345/6108
**خبرنگار: سارا صالحی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.