به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی کردستان ابراهیم روحی در جلسه کمیته مشورتی اجرایی پروژه ایکاردا در سنندج با تاکید بر اینکه کشاورزان باید به ادوات کشاورزی مجهز باشند گفت: برای کاشت مستقیم بذر نیازمند بذرکار زیروتین هستیم که پیشنهاد می شود سازمان جهاد کشاورزی با پرداخت یارانه شرایط مناسب برای خرید بذرکار مخصوص کشت مستقیم مهیا کند.
وی گفت: کشت ارقام مختلف در پروژه ایکاردا این امکان را فراهم می کند که در نهایت ارقامی در اراضی دیم کشت شود که با تنوع آب و هوا سازگار بوده و بالاترین بازده اقتصادی را برای کشاورز داشته باشد.
وی اظهار کرد: با کشت ارقام مختلف گندم، جو و نخود در پلات فرم حسین آباد 17 رقم تست شده است که با تأیید 11 رقم نخود به دنبال ترویج ارقام مناسب در بین کشاورزان استان هستیم.
وی با اشاره به اینکه رقم نخود سارال در شرایط خوبی پاسخگو بوده است، گفت: زود رسی این رقم مثال زدنی است و در تست های انجام شده می تواند در شرایط فعلی آب و هوایی استان بسیار مناسب باشد.
وی افزود: گندم در منطقه معتدل سرد ( کامیاران) در راستای مقایسه ارقام، 16 رقم کشت شد که در سال جاری رقم صدرا عملکرد مناسبی داشته و می شود در هر 2 منطقه سرد و معتدل سرد کشت کرد.
وی ادامه داد: تناوب گندم و نخود با خاک ورزی حفاظتی می تواند هم به لحاظ اقتصادی برای کشاورز مقرون به صرفه باشد و هم برای حاصل خیزی خاک مفید واقع شود.
وی افزود: بر اساس برنامه های پیش بینی شده، سال آینده برای کشت گندم در منطقه سرد 13 هزار و 500 هکتار و در منطقه سرد معتدل هزار و 600 هکتار، محصول جو 500 هکتار در منطقه سرد و 50 هکتار در منطقه سرد معتدل و محصول نخود 1500 هکتار در منطقه سرد و 600 هکتار در منطقه معتدل سرد کاشت می شود.
وی اظهار کرد: در سال زراعی آینده در مجموع سه محصول گندم، نخود و جو در 17 هزار و 750 هکتار از مزارع نمایشی در قالب پروژه ایکاردا کاشت می شود، که برای کشت این محصولات حدود 2 هزار و 854 تُن بذر لازم است.
وی با تاکید بر بازدید کشاورزان از مزارع نمایشی پروژه ایکاردا گفت: کشاورزان با بازدید از مزارع نمایشی ایکاردا و آشنایی با ارقام و مراحل مورد نظر کاشت، داشت و برداشت پروژه ایکاردا به همکاری با پروژه ایکاردا ترغیب می شوند.
به گفته این مسئول تهیه بذر گواهی شده، کشت مستقیم نخود در بقایای محصول گندم سال قبل، حمایت از بکارگیری دستگاه بذرکار مخصوص کشت مستقیم در مزارع، موارد مورد اهمیت و اهداف پروژه ایکاردا است.
7352/6108
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.