به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در مراسم افتتاح مرحله اول ایستگاه پمپاژ ساوجی گفت: افزایش تولید و درآمد در هکتار هدف کشاورزی در استان کردستان است که با تجهیز اراضی دیم به سیستم های نوین آبیاری در حال تحقق این برنامه هستیم.
کریم ذوالفقاری افزود: این طرح و تامین اعتبار آن از سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به استان کردستان که در راستای تبدیل اراضی دیم به آبی تلاش شده تا شاهد افزایش تولید در هکتار باشیم.
به گفته وی، در یک هکتار دیم پنج میلیون ریال درآمد بدست می آید اما در یک هکتار اراضی آبی 50 میلیون ریال درآمد نصیب کشاورز می شود با این وجود باید تلاشی بیشتر در راستای اجرای طرح های پایاب و احداث ایستگاهای پمپاژ برای تبدیل اراضی دیم به آبی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: مریوان از شهرستان های موفق در حوزه های مختلف کشاورزی است از جمله؛ صنعت موفق مرغداری، باغداری، دام و طیوراز موفقیت های این شهرستان است که امیدآن می رود روز به روز شاهد تحول کشاورزی و افزایش درآمد بهره برداران بخش کشاورزی مریوانی باشیم.
همزمان با افتتاح این طرح 47 پروژه آبیاری تحت فشار با مساحت 74 هکتار برای کشاورزان مریوانی با اعتبار پنج میلیارد و 850 میلیون تومان به بهره برداری رسید.
مسئولان همچنین از روند ساخت پروژه شبکه پایاب سدگاران در راستای تامین آب یک هزارو 640 هکتار از پروژه های حوزه مرزی با اعتبار 280 میلیارد ریال بازدید به عمل آورد و بر اتمام این پروژه در کمترین زمان ممکن تاکید کرد.
مرحله دوم مجتمع تولیدی و خدماتی شارو به بهره برداری رسید
سنندج- ایرنا- مجمع تولیدی و خدماتی شاور، بسته بندی و انجماد مرغ و ماهی همزمان با پنجمین روز از هفته جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید.
به گزارش ایرنا، این طرح با ظرفیت 2 هزار تن شامل یک هزار و 500 تن مرغ و 500 تن ماهی با اعتبار 15 میلیارد و 250 میلیون ریال اجراشده است.
آورده بخش خصوصی در این مرحله شامل 9 میلیارد و 500 میلیون ریال و پنج میلیارد و 250 میلیون ریال نیز از محل تسهیلات بهین یاب از محل اعتبارات حمایت از تولید پرداخت شده است.
این طرح هم اکنون زمینه اشتغال 50 نفر که بیشتر آنهارا بانوان تشکیل می دهد را فراهم کرده است و پیش بینی می شود احداث کشتارگاه مرغ که مرحله سوم این طرح است در آینده نزدیک آغاز شود.
مرحله اول این طرح که سردخانه دومداره با ظرفیت یک هزار و 500 تن بود سال گذشته با اعتبار 41 میلیارد ریال شامل 21 میلیارد ریال آورده شخصی و 20 میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات بهین یاب تامین شده بود افتتاح شد.
در آیین بهره برداری از مرحله دوم عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان، کریم ذولفقاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی، محمدابراهیم زارعی فرماندار سنندج و برخی از مسئولان ادارها و مدیران نظامی و انتظامی استان حضور داشتند.
همزمان با هفته جهاد کشاورزی یک هزار 283 طرح و پروژه بخش کشاورزی در مناطق مختلف استان با اعتبار بیش از 792 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.
این تعداد طرح در مجموع برای 317 نفر شغل ایجاد کرده و اشتغال بیش از یک هزار و 631 نفر را تثبیت می کند و در زمینه های بهبود تولیدات گیاهی و دامی، منابع طبیعی و آبخیزداری، صنایع کشاورزی، آب و خاک و فنی مهندسی و تعاون روستایی هستند.
استان کردستان یک میلیون و 120هزار هکتار زمین زراعی دارد که سالانه نزدیک به سه میلیون تُن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان تولید می شود.
بیش از 120 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی در استان کردستان مشغول به فعالیت هستند.
3034/6108
**خبرنگار: حسن حسین زاده /**انتشار دهنده:امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.