به گزارش خبرنگار ایرنا سیدمحسن علوی روز سه شنبه در نخستین نشست کارگروه گردشگری کردستان در سال 96 افزود: نمونه های اقامت گردشگری 'بوم گردی' در استان های شمال و شمال غربی کشور، با مصالح بسیار ساده و با کمترین آسیب به طبیعت، باغ ها و مراتع اجرا شده است.
وی با بیان اینکه استان کردستان در حوزه اجرای این طرح، در رده های بسیار پایین کشوری قرار دارد ادامه داد: علت این امر، موانعی است که سر راه اجرای این طرح وجود دارد.
علوی اضافه کرد: با احداث اقامت های باغی می توان بدون اینکه به طبیعت لطمه ای وارد کرد، از امکانات باغ ها، برای جذب گردشگر، گذران اوقات فراغت و توسعه گردشگری اقدام کرد.
وی به اجرای طرح بوم گردی در حاشیه زریوار و باغ های اطراف سنندج اشاره و اظهار کرد: تقاضاهای بسیار زیادی برای اجرای این طرح از سوی متقاضیان مطرح شده که امیدواریم با همکاری سایر دستگاه های مرتبط، هر چه سریعتر این طرح را عملی کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در کنار این طرح، از باغ ها محافظت و از ظرفیت آن برای توسه گردشگری، استفاده بهینه خواهد شد.
علوی به بحث نظارت بر اجرای این طرح در باغ ها نیز اشاره کرد و گفت: از متقاضیان این طرح، ضمانت نامه حسن انجام کار دریافت و در صورت تخطی و آسیب به طبیعت، خاطیان جریمه خواهند شد.

** طرح بوم گردی در محور قشلاق، گریزه در حال انجام است
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با بیان اینکه ایجاد مناطق نمونه گردشگری در مناطق مختلف استان، توسعه استان را موجب خواهد شد افزود: نمونه این طرح در محور قشلاق، گریزه سنندج در حال اجرا است.
آرمان وطن دوست اضافه کرد: در قالب این طرح و برای ساخت این اقامتگاه ها، به جای سنگفرش از ماسه بادی استفاده شده تا کمترین خسارت به طبیعت وارد شود.

** بحث بوم گردی در جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتغال بسیار موثر است
مدیر کل دفتر فنی استانداری کردستان نیز گفت: طرح بوم گردی با کمترین هزینه می تواند در جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتغال، بسیار موثر باشد.
حشمت الله صیدی افزود: با کلیت این طرح موافق هستیم؛ چرا که باعث ایجاد اشتغال خواهد شد اما به شرطی که برای ایجاد فضاهای ابنیه ای باغ های موردنظر، تغییر کاربری داده شود.

** هدف اصلی طرح بوم گردی، ایجاد تولید و اشتغال است
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کردستان نیز اظهار کرد: هدف اصلی اجرای طرح بوم گردی، ایجاد تولید و اشتغال است اما دغدغه آسیب به باغ ها وجود دارد.
جمشید اسدی اضافه کرد: امکان دارد باغ هایی که در محدوده شهری قرار دارند و به دلیل تغییر کاربری در معرض آسیب جدی خشک شدن قرار گرفته اند که امید است با کمک دستگاه های مسئول چنین اتفاقی نیفتد.
وی به پتانسیل گردشگری این باغ ها در قالب طرح بوم گردی اشاره و اظهار کرد: باید کاری کنیم صاحبان این املاک، از صرفه اقتصادی لازم بهره مند شوند.
اسدی با بیان اینکه باغداری در حوزه روستایی بهره برداری تولیدی و زراعی دارد افزود: با اجرای این طرح، می توان بهره اقتصادی مضاعفی را برای روستاییان ایجاد کرد.
در ادامه این جلسه موانع سه پروژه گردشگری در کردستان مورد بررسی قرار گرفت و نسبت به رفع این مشکلات تصمیم گیری شد.
یکی از این پروژه ها، منطقه نمونه گردشگری دوکانان بانه بود که به دلیل برخی مشکلات از جمله نبود زیرساخت های لازم، به تعطیلی کشیده شده است.
در این کارگروه مصوب شد شرایطی برای ادامه کار سرمایه گذار خصوصی این پروژه فراهم شود تا قسمت هایی که سود بیشتری برای سرمایه گذار دارد در اولویت کار قرار گیرد.
این پروژه در حال حاضر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و شهرداری بانه و سرمایه گذار خارجی به شراکت در حال ساخت آن هستند.
همچنین قرار شد شنبه آینده جلسه ای با حضور سرمایه گذار این پروژه، شهرداری بانه، مدیرکل فنی استانداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استانداری برای رفع مابقی موانع سر راه این پروژه تشکیل شود.
یکی دیگر از موارد مطرح در این کارگروه، تعیین تکلیف منطقه نمونه گردشگری آبیدر سنندج، قشلاق- گریزه و زریوار بود که مصوب شد اعتبار خاصی برای بازنگری مطالعات انجام و مدیرکل دفتر فنی استانداری، متولی اجرای این پروژه ها شود.
موضوع بعدی که در این کارگروه مطرح شد، لغو موافقت نامه تاسیس منطقه نمونه گردشگری باباگرگر قروه بود.
این طرح که از سال 83 به بخش خصوصی واگذار شده بود، ناتمام مانده و مقرر شد به سرمایه گذار بعدی واگذار شود.
7355/6108
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.