ماموستا محمد امین راستی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ماه رمضان موسمی است که انسان به میهمانی خدا فراخوانده می شود تا به گسترده ترین ضیافت الهی گام نهد و با نیایش های عاشقانه و دل بریدن از علایق دنیوی، میهمانی شایسته برای میزبان خود باشد.
وی با اشاره به اینکه خداوند متعال ماه رمضان را در میان سایر ماه های قمری سال استثنا قرار داده است این ماه در پیشگاه الهی از حرمت و قداست ویژه ای برخوردار است گفت: عبادت و روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان با سایر ماه های سال متفاوت است.
وی اظهار کرد: رمضان ماه نزول قرآن و ماه عبودیت و بندگی خداست، ابتدای این ماه رحمت، میانه اش مغفرت و پایانش آزادی از آتش جهنم است.
وی ادامه داد: درهای آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده می‌شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.
وی افزود: خداوند متعال در حدیث قدسی می فرماید گنجینه ای مخفی بودم، هستی و موجودات با شعور خلق کردم تا شناخته شوم،
وی اظهار کرد: خداوند متعال در جایی دیگر فرموده روزه ماه رمضان برای من است تنها من پاداش آن را می دهم.
به گفته امام جمعه موقت سنندج، روزه گرفتن در ماه رمضان بهترین وسیله برای شناخت و بصیرت خداوند است و مسلمانان در این ماه با عبادات و راز و نیاز به درگاه خالق خود به تزکیه نفس می پردازند.
ماموستا راستی اظهار کرد: رمضان بهترین موسم برای تقرب و نزدیکی به خداست و عمل به قرآن کریم از مهمترین شیوه های نزدیکی به خدای متعال محسوب می شود.
وی روزه گرفتن، قرآن خواندن، صدقه و انفاق کردن، افطاری دادن، شب زنده داری و نماز شب را از اعمال پر ثواب ماه مبارک رمضان عنوان کرد و افزود: خودداری و ترک گناه یکی از ابعاد عبادت و برترین نیایش ها در این ماه محسوب می شود.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه در این ماه قرآن بر پیامبر(ص) نازل شده این ماه، ماه انس با قرآن نیز نام دارد که برای مانوس شدن با این کتاب آسمانی باید مرحله هایی چون خواندن، تلاوت و ترتیل قرآن را به جای آورد.
وی اظهار کرد: فضیلت و برتری ماه رمضان تا آنجا است که خداوند متعال ثواب اعمال حسنه و صالح را مضاعف می کند و بر اعمال و کردار زشت و ناشایست انسان ها قلم عفو می کشد.
ماموستا راستی با اشاره به نزدیک شدن شب های پر خیر و برکت قدر گفت: شب های 19، 21 و 23 ماه رمضان شب قدر است و طبق روایات اهل تسنن 21، 23، 25 و 27 ماه مبارک رمضان شب قدر است.
وی با اشاره به توصیف قرآن کریم و تعبیر قرآنی لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهرٍ گفت: طبق فرمایش قرآن کریم شب قدر از همه شب های سال، مقدس تر و با ارزش تر است.
وی اظهار کرد: شب مبارک قدر فضیلت های بسیاری دارد نزول یکباره قرآن، تقدیر زندگی یک سال آینده انسان ها، عفو و بخشایش گناهان، ضربت خوردن حضرت علی (ع) از رویدادهای شب قدر است.
وی اظهار کرد: شب قدر را از آن رو قدر نامیده اند که خدای تعالی در آن شب ها سرنوشت انسان ها را در طول یک سال مقدر می کند به این معنا که زندگی، مرگ، رزق، سعادت و امور دیگر را از آن شب تا شب قدر سال آینده مشخص می سازد.
وی تلاوت قرآن، شب زنده داری، خواندن نمازهای نافله، مراقبت از گوش و چشم و زبان، استغفار کردن، دعا خواندن، ذکر گفتن، تدبر در آیه های قرآن، شب زنده داری های شب های قدر از مهمترین آداب و رسوم ماه رمضان به شمار می رود که بسیار ثواب دارد و برای تزکیه نفس انسان بسیار موثر است.
7352/6108
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.