به گزارش خبرنگار ایرنا، هر ساله با فرا رسیدن ماه رمضان نوای روحبخش و دلنواز 'مرحبا یا شهر رمضان' در مساجد و کوی و برزن شهرها و روستاهای کردستان طنین انداز می شود و مردم خود را برای حضور در ضیافت یک ماهه الهی آماده می کنند.
و هم اکنون با گذشت نیمی از این ماه مبارک نوای 'مرحبا مرحبا' جای خود را به نوای حزن انگیز 'الوداع یا شهر رمضان' داده و مردم کم کم خود را برای خداحافظی با ماه رحمت و برکت الهی آماده می کنند.
از شب گذشته و با ورود به نیمه دوم ماه مبارک، این نوای حزن انگیز از مساجد استان به گوش می رسد و این نوا می تواند تلنگر به کسانی که از این ایام پرخیر و برکت بهره ای نبرده اند باشد تا از این فرصت باقیمانده استفاده کرده و از این سفره و خوان الهی بی نصیب نمانند.
از پانزدهم ماه مبارک رمضان تا آخر این ماه، نوای الوداع در هنگام نماز تروایح که بعد از نماز عشاء اقامه می شود در مساجد استان طنین انداز خواهد شد و مومنان روزه دار با این نوا غمگین شده و به این فکر می کنند که آیا بار دیگر فرصت حضور در خوان گسترده الهی را پیدا خواهند کرد.
نوای الوداع همچنین یادآور فرا رسیدن شب‌های قدر است، شب نزول قرآن و سرآغاز نیکی ها و سعادت و شبی که برتر از هزار ماه است و در این شب ها درهای آسمان باز می شود و فرشتگان آسمانی به زمین می‌آیند تا بر بندگان مؤمن خداوند درود بفرستند.
بسیاری از مردم استان کردستان اعم از پیر و جوان و زن و مرد در دهه آخر ماه مبارک و شب های قدر تا نزدیک اذان صبح در مساجد و تکایا حضور پیدا کرده و به ذکر و تسبیح، تلاوت قرآن کریم، خواندن نماز و دعا و نیایش می پردازند.
با پایان یافتن ماه مبارک رمضان و رویت ماه شوال از همان ساعات اولیه صبح، نوای زیبای 'الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر، لا اله الا الله، الله اکبر، الله اکبر و لله الحمد' از سطح مساجد به گوش می رسد و مردم مسلمان این دیار پس از یک ماه روزه داری برای اقامه نماز عید فطر راهی مساجد، می شوند.
پس از خواندن نماز عید سعید فطر، مردم با روبوسی و تبریک عید از همدیگر حلالیت می طلبند و برای به جای آوردن صله رحم در این روز بزرگ به دیدار اقوام و آشنایان خود می روند.
اکثر مردم این منطقه 6 روز نخست از ماه شوال را نیز اقدام به گرفتن روزه مستحبی با عنوان روزه ششلان می کنند و معتقدند که این شش روز نیز از اجر زیادی برخوردار است.
7348/6108
**گزارش: افسانه گلباغی**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.