به گزارش خبرنگار ایرنا، کتاب 'یانەو خەما' به معنی خانەغم ها است که توسط همایون محمدنژاد نویسنده و فعال فرهنگی منطقه هورامان تالیف و به تازگی وارد بازار فروش کتاب شده است.
این کتاب که سومین اثر این نویسنده و فعال فرهنگی منطقه هورامان است، در30 صفحە نگاشتە شدە که مجوز آن در سال گذشته صادر و بهار امسال توسط انتشارات ریباز شهر مریوان منتشر شدەاست.
این نویسنده و فعال فرهنگی منطقه هورامان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: کتاب مجموعه داستان'یانەو خەما' شامل سه داستان است که در تالیف این داستان ها سعی شدە است از واژەهای اصلی و ریشەدار زبان هورامی استفاده و بە کار گیری شود.
محمدنژاد ادامه داد: داستان اول یک داستان کوتاە' شکارچی و کبک 'بودە کە مناظرە آنها و دیگر حوادث شکار را در زمان کوتاهی نمایش می دهد و داستان دوم ترجمە داستان نویسندە آمریکایی بە نام چارلز بوکسفکی بە نام مرگ پدرم است کە در آن خانەایی کە با مرگ پدر و مادر سرنوشت غم انگیزی را همراە با عبرت بە دنبال دارد، به تصویر می کشد.
وی اضافه کرد: داستان سوم این کتاب کە نام کتاب نیز برگرفتە از آن است، داستان زندگی خانوادەایی را بیان کردە است کە اهل روستای 'هانی گرملە' در منطقه صفر مرزی با کردستان عراق از توابع شهرستان پاوە است که اتفاقات و رویداهای زندگی این خانوادە را بە تصویر می کشد.
این فعال فرهنگی و نویسنده منطقه هورامان افزود: در معرفی شخصیت ها و اسامی از نام های مستعار استفادە شدە و در پارەای از موارد هم، فضای داستان را تغییر دادە و بر اساس سبک و سیاق داستان نویسی، نماهای واقعی داستان با نماهای دیگر نمایش دادە شده اند تاغم و اندوە خانە مذکور، بیشتر تداعی شود.
به گفته وی، این کتاب بە زودی در کتابفروشی های شهرهای مریوان (قانع،هرمس،لورکا)، پاوە (روجیار)، سنندج (میدیا و پاساژ عزتی) نوسود، نودشە، هورامان تخت، کامیاران، سایر شهرهای دیگر استان کردستان،کرمانشاە، موکریان آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق عرضە می شود.
به گزارش ایرنا، کتاب 'یانەو خەما' سومین اثر همایون محمدنژاد بعد از انتشار کتاب های 'سەفەرەکی گالیور' و منظومە دکتر احمد نعمتی بە نام'وەسیەت پەی مەزهەری ' است.
این فعال فرهنگی هورامان و کردستان از سال 13٨٨با وبلاگ 'هەورامان هانەبەرچەم' و 'کتابخانە هورامان' در زمینەهای زبان، ادبیات و فرهنگ منطقه هورامان مقالات و نوشتەهایی دارد و ضمن ویراستاری چندین کتاب فارسی و هورامی در بسیاری از همایش ها و مراسم های فرهنگی حضور داشته و در زمینەهای مختلف ادبی، فرهنگی و تاریخی سخنرانی کرده است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفری در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
7354/6108
**خبرنگار: فرزاد آداک/**انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.