به گزارش خبرنگار ایرنا منصور مرادی عصر شنبه در نشست شورای برنامه ریزی استان کردستان که با حضور دکتر معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در سنندج برگزار شد، افزود: بارها گفته شده است که دریاچه زریوار متعلق به تمام مردم ایران است بنابراین نیاز به توجه بیشتر و اعتبار ویژه دارد.
وی اظهار کرد: به دلیل ورود فاضلاب روستاهای اطراف دریاچه به زریبار؛ اکنون میزان لجن زارها در دریاچه افزایش یافته است که ضروری است کارشناسان این مشکل را بررسی کنند و راه حلی ارائه دهند.
مرادی در ادامه پسماند و زباله های شهر مریوان را یک مشکل جدی این شهر بیان کرد و افزود: ضروری است اعتباراتی برای این مشکل تخصیص داده شود.
وی ادامه داد: شرکتی که اعلام آمادگی کرده است و پیش قراردادی را برای بازیافت زباله امضا کرده است هزینه های این کار را بین 150 تا 200 میلیارد ریال برآورد کرده و خواستار در نظر گرفتن تسهیلات برای این کار شده است.
وی فعالیت تشکل های زیست محیطی و مردم را در مهار آتش سوزی جنگل ها در مریوان و سروآباد قابل تقدیر دانست و افزود: این تشکل ها نیاز به حمایت مالی و در اختیار قرار دادن تجهیزات برای مهار آتش سوزی ها داردند.
مرادی ادامه داد: در سروآباد از مجموع 57 هزار هکتار مناطق حفاظت شده، 51 هزار هکتار آن اراضی ملی است و تنها 12 هزار هکتار در دست مردم است که روستاییان نزدیک این مناطق برای ساخت خانه نیز دچار مشکل می شوند.
وی به برنامه توسعه روستاها برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها اشاره کرد و گفت: انتظار می رود محیط زیست مساعدت هایی را به مردم منطقه داشته باشد.
وی افزود: به دلیل ساخت سد داریان، جاده روار عباس آباد مسدود شده است و مردم روستاهای این منطقه برای تردد دچار مشکلاتی هستند که تنها راه حل آن ساخت جاده ای در میان منطقه حفاظت شده است.
** امسال فاضلاب هیچ روستایی وارد دریاچه زریبار نمی شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کردستان نیز در این نشست گفت: 11 کیلومتر از 18 کیلومتر خط انتقال اصلی فاضلاب روستاهای اطراف دریاچه زریوار توسط آبفا انجام شده است.
صالح مفاخری افزود: فاضلاب 10 روستا به تصفیه خانه مریوان منتقل می شود و تنها سه روستا مانده است که کارهای اجرایی آن انجام می شود و تا پایان امسال دیگر فاضلاب هیچ روستایی وارد دریاچه زریوار نخواهد شد.
6108/1904
**خبرنگار: امید بهمنی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.