به گزارش خبرنگار ایرنا، کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد مترمکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب(6.6 درصد روان آبهای کشور) بوده و دارای سه حوضه آبریز درجه یک کشور است.
بارش ها در کردستان به صورت میانگین سالانه بیش از 540 میلیمتر بوده که این مقدار، 2 برابر میانگین کشوری بوده و همین امر این استان را به یکی از استان های حادثه خیز تبدیل کرده است.
سقوط بهمن، بارش برف و باران، بسته شدن گردنه های سخت گذر و برف گیر و رانش زمین از جمله حوادثی هستند که مردم این استان با آنها ناآشنا نیستند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان گفت: حوادث ناشی از بارش باران و جاری شدن سیل، جان پنج نفر را در 2 حادثه در شهرستان های سقز و بانه گرفت.
آرتیکاس اقبال افزود: رانش زمین در پارک کوثر سقز یکی از این حوادث بود که طی آن چهار نفر جان خود را از دست دادند و مدیریت بحران با سازمان های ذی صلاح هم اکنون در حال بررسی علت این حادثه است.
وی با اشاره به اینکه مکانی که در آن رانش زمین ایجاد شده، محلی برای استراحت نبوده به همین دلیل علت حضور چهار نفر فوت شده در این منطقه نیز در حال بررسی است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان همچنین با اشاره به حادثه سقوط جوان 30 ساله ساکن روستای ششه بانه به داخل رودخانه نیز دیگر حادثه روی داده افزود: این جوان علی رغم اینکه توسط روستاییان پایین دست به صورت نیمه جان از آب بیرون کشیده بود اما به علت شدت ضربات وارده در بیمارستان جان خود را از دست داد.
اقبال گفت: قبل از شروع بارش های اخیر هشدارهای هواشناسی کشور به نهادهای استان ابلاغ شدبود، تا همه ادارات کردستان آمادگی مقابله با خطرات و حوادث احتمالی از جمله بروز سیل را داشته باشند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان افزود: تخریب چند پل و جاده روستایی در شهرستان سقز از دیگر گزارش های رسیده به این مدیریت بوده که میزان خسارت به این تاسیسات هم اکنون در حال بررسی است.

سیل 180 میلیارد ریال به جاده های کردستان خسارت وارد کرد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان گفت: بارش باران و افزایش آب رودخانه ها باعث ایجاد خسارت به جاده های اصلی و فرعی استان شده و تاکنون برآورد خسارت ها بیش از 180 میلیارد ریال است.
نعمت الله خواجه ای افزود: این خسارت ها در مناطق جنوبی استان در شهرستان کامیاران و در شمال استان در شهرستان سقز بوده است.
وی اظهار کرد: پس از اعلام مدیریت بحران استان نیروهای راهداری این استان در تمامی راهدارخانه ها به صورت آماده باش در آمدند.
خواجه ای گفت: بسیاری از پل ها و جاده های این استان در حاشیه رودخانه ها و در داخل دره ها قرار دارند، در برخی مواقع که بارش ها به صورت سیلابی و میزان جذب آب در خاک کم باشد، خسارت هایی به راه ها وارد می کند.
وی اضافه کرد: در استان کردستان هفت هزار و 834 کیلومتر شبکه راهداری شامل 6 هزار کیلومتر راه روستایی، ٢٢٦ کیلومتر بزرگراه، ٣٠٨ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و ٣٠٠ کیلومتر راه فرعی وجود دارد.

10 تیم امدادی برای کمک به آسیب دیدگان اعزام شدند
مدیر عامل جمعیت هلال احمر کردستان هم گفت:10 تیم امدادی با بیش از 50 امدادگر برای کمک به آسیب دیدگان به شهرستان سقز اعزام شدند.
حسن خدابنده لو افزود: برای نجات جان باختگان حادثه رانش زمین در پارک کوثر شهر سقز، تیم های امداد و نجات و آواربرداری به محل اعزام شدند و این تیم ها پس از یک عملیات پنج ساعته توانستند، جسد حادثه دیدگان را از زیر لایه های سنگ و خاک پیدا کنند.
وی اضافه کرد: امدادگران این جمعیت در روستای 'ببوکتان' سقز نیز توانستند سرنشینان 2 دستگاه خودرو را که در داخل رودخانه گیر افتاده بودند، نجات دهند.
وی از شهروندان خواست در صورت بروز حوادث و نیاز به امدادرسانی به شماره گویای 112 تماس گرفته تا از نزدیک ترین پایگاه امداد جاده ای، امدادگران به محل حادثه اعزام شوند.
وی اظهار کرد: جمعیت هلال احمر در کردستان دارای 10 پایگاه امداد جاده ای ثابت، چهار هزار داوطلب فعال و بیش از 40 هزار داوطلب آموزش دیده است.

سیل 700 میلیون ریال به مزارع گندم سقز خسارت وارد کرد
مدیر جهادکشاورزی شهرستان سقز گفت: آبگیری و ایجاد سیل 700 میلیون ریال به مزارع گندم دهستان ایمام و خورخوره این شهرستان خسارت وارد کرد.
محمدنافع علایی نیا افزود: بر اثر سیل 94 هکتار از مزارع گندم این 2 دهستان دچار خسارت شده و پیش بینی می شود 200 تُن محصول از بین رفته باشد.
وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری بیش از 100 هزار هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته که 80 هزار هکتار آن به صورت دیم و 20 هزار هکتار آن به صورت آبی کشت شده است.
وی از کشاورزان خواست برای جبران خسارت های ناشی از سرمازدگی و سیل، در فصل مناسب محصولات خود را در صندوق بیمه محصولات کشاورزی بیمه کنند.

** ثبت بارش 70 میلیمتر باران در کردستان
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفت: با ورود سامانه بارشی اخیر، شهرستان بانه با ثبت بیش از 76 میلیمتر بارندگی، رکوردار بیشترین میزان بارش در استان شد.
علی پناهی افزود: با ورود یک سامانه بارشی به غرب کشور از پنجشنبه هفته قبل بارش ها در کردستان آغاز شد و تاکنون بیشترین مقدار بارش در بانه با 76.9 میلیمتر ثبت شده است.
وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 577 میلیمتر بارندگی در بانه ثبت شده که این مقدار در مقایسه با 842 میلیمتر سال گذشته در حدود 31 درصد کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: در همین مدت میانگین میزان بارش ها در استان 41 میلیمتر بوده و بعد از بانه بیشترین بارش ها در مریوان 58، سروآباد 56، کامیاران 33 ثبت شده و بارش در سنندج 33 میلیمتر بوده است.
هر سال در فصل بهار باران های سیل آسا در این استان خسارت های را در بخش های مختلف ایجاد می کند که به منظور مهار و توسعه بهره برداری از منابع آب سطحی استان، هم اکنون 35 طرح سد مخزنی شامل 9 طرح در حال بهره برداری، 11 طرح اجرایی و 14 طرح مطالعاتی است.
احداث سیل بندها و طرح های آبخیزداری، کاشت درخت در سطوح شیب دار و شخم اصولی زمین های کشاورزی از جمله راهکارهای مناسبی برای مقابله با پدیده سیل در کردستان است.
هماهنگی و همکاری دستگاه های مختلف عضو ستاد بحران استان در هنگام وقوع حوادثی از این قبیل می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش میزان آسیب ها و خدمات رسانی بهتر به آسیب دیده گان باشد.
3020/1904
**گزارش از: عبدالله رحمانی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.