سمیرا مرادپور:هر چند که نیمی از جمعیت جامعه ای 1.6 میلیون نفری در کردستان را زنان تشکیل می دهند و در نگاه اول انتظار این است که باید به شکلی مساوی از توانمندی ها و ظرفیت های جامعه نیز بهره برداری شود، ولی به دلیل یک فقر تاریخی از یک سو و اعمال محدودیت های مختلف از سوی دیگر باعث شده است تا از این ظرفیت به خوبی بهره برداری نشود.

در گذشته ای نه چندان دور و در جامعه سنتی استان کردستان نگاه به زن محدود به خانه و کارهای خانه داری بود ولی با گذشت اندک زمانی این نوع نگاه به کلی تغییر کرد و امروز زنان نیز در عرصه های مختلف با مردان همراه شده و حتی در حوزه ها که زمینه برای کار فراهم شده است، از آقایان نیز پیشی گرفته اند.
دنبال کردن خبرهای موفقیت های زنان کردستانی در طول چند سال اخیر نشان می دهد که هر زمانی و در هر روزنه ای که فرصت برای عرض اندام فراهم بوده، بانوان تمام قد وارد عرصه شده و توانمندی های خود را به بهترین شکل ممکن به منصه ظهور رسانده اند.
بانوان کردستانی به بهترین شکل ممکن توانسته اند تا از ظرفیت های حداقلی ایجاد شده به بهترین شکل ممکن بهره برداری کند و نمود عینی این مهم را می توان در مقایسه حضور دختران و پسران در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی این استان مشاهده کرد، جایی که امروز نه تنها در رشته های تخصصی که در سایر رشته های تحصیلی دختران از پسران پیشی گرفته و مسیر کسب علم و دانش را بهتر دنبال می کنند.
حضور هر چه بهتر بانوان در عرصه اجتماع در کنار ارتقاء سطح تحصیلاتی آنها باعث شده است که در سایر عرصه ها نیز این قشر بتواند توانمندی های خود را نشان دهد که خبر موفقیت دو دختر دانشجوی کردستان و ثبت اختراع آنها در حوزه تولید قارچ نشان می دهد که این قشر ظرفیت های جدای از ایفای نقش مادری در جامعه نیز دارند و در صورت توجه می توانند این ظرفیت را به خوبی به نمایش عمومی درآورند.
در کنار فعالیت های علمی، بانوان کردستانی در عرصه های فرهنگی و هنری هم موفق ظاهر شده اند نمونه عینی آن کسب موفقیت های مختلف در عرصه های فرهنگی و هنری است که در همین راستا در روزهای ابتدایی سال 96، سه بانوی کردستانی در حضور در رقابت های هنری عازم کشورهای خارجی می شوند.
بدون شک ذکر تنها این چند مورد تمامی ظرفیت بانوان کردستانی نیست، اینها تنها مواردی است که نشان می دهد این قشر مهم و تاثیرگذار در جامعه در صورت تغییر نگاه بهتری از سوی افراد مختلف جامعه به ویژه تصمیم سازان و تصمیم گیران می توان در سایر حوزه ها و عرصه ها نیز ورود پیدا کرده و نقش آفرینی کند.
فراهم کردن فضا و شرایط برای ورود بانوان به تمامی حوزه های یک جامعه در کنار ارتقاء و رسیدن به توسعه در آن حوزه، می توان زمینه برای رقابت سالم و مناسب را فراهم کرد و این نوع نگاه در نهایت سعادت را به دنبال دارد که بدون شک رسیدن به این جامعه آرمانی نیازمند برنامه ریزی مستمر و ممارست در پیگیری امور است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 610381
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.