به گزارش خبرنگار ایرنا، غار کرفتو در چهار طبقه شامل 2 بخش طبیعی و دست کند است که در دوران دوم زمین شناسی شکل گرفته و از نوع غارهای آهکی است که بخش طبیعی آن دالانی به طول 750 متر دارد.
قسمت جلویی غار که محل سکونت انسان و قدمتی بیش از سه هزار سال دارد شامل هفت اتاق و 9 راهرو در چهار طبقه بوده رمز و راز این غار را 2 چندان می‌کند.
در سردرب یکی از اتاق های طبقه سوم غار که از جنبه معماری صخره‌ای، دارای ظرافت ویژه‌ای است کتیبه‌ای به خط یونانی وجود دارد که به خانه 'هراکلس'(اله یونانی) مشهور است در این کتیبه به زبان یونانی نوشته شده 'این خانه هراکلس است، هیچ پلیدی در آن راه نیابد.'
در تعدادی از اتاق های این غار دست کند، نگارکندهای صخره‌ای آن با نقوش انسانی، حیوانی و گیاهی وجود دارد که در طول سالیان از گزند آسیب ها موصون نمانده است.
این غار در 70 کیلومتری شمال شهر دیواندره و در مسیر جاده دیواندره- سقز قرار دارد و این روزها پذیرای شمار زیادی از گردشگران و مهمانان نوروزی استان کردستان است.
مدیر پایگاه زیویه_کرفتو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به بارش باران و سرمای هوا در روزهای نخست امسال تاکنون بیش از یک هزار و 500 گردشگر داخلی و یک تیم چهار نفری گردشگری از کشور لهستان از این غار بازدید کردند.
صابر وفایی افزود: این غار به شماره 330 در سال 1318 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال‌های گذشته سعی شده تا با اجرای اقداماتی، امکاناتی برای تسهیل بازدید علاقمند در این غار ایجاد شود.
وی اضافه کرد: این غار ارزشمند در شرف قرار گرفتن در لیست موقت ثبت جهانی بوده و پس از تکمیل شدن پرونده آن، برای ثبت جهانی آن نیز اقدام می شود.
وی اظهار کرد: برای ثبت جهانی این اثر باید برخی مولفه ها از جمله احداث هتل و مهانپذیر و ایجاد شرایط استاندارد جهانی لازم است.
وی از گردشگران خواست در محوطه این غار از برپاکردن چادر و روشن کردن آتش خودداری کنند.
وفایی ابراز امیدواری کرد با فراهم شدن شرایط لازم و همت تمامی مسئولان در آینده‌ای نزدیک شاهد ثبت جهانی این غار باشیم.
پایگاه زیویه_کرفتو در سال 1384 برای اقدامات پژوهشی مرمتی و حفاظتی از غار کرفتو و قلعه زیویه سقز راه اندازی شده و هم اکنون دارای پنج نیروی حفاظتی است.
کشف تراشه‌های سنگی در طبقهٔ چهارم و محوطهٔ بیرون غار طبقاتی کرفتو می‌تواند نشانه‌ای از استفاده انسان در دوران پیش از تاریخ از این غار بوده و نمونه سفال‌ها و اشیای به دست آمده، ادامه سکونت انسان را در طول دوران تاریخی اشکانی و ساسانی و سده‌های ششم تا هشتم هجری مسجل می‌سازد.
شهرستان دیواندره با 80 هزار نفر جمعیت در شمال کردستان و در 100 کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده است.
3020/ 1904
گزارش از : عبدااله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.