به گزارش خبرنگار ایرنا، سفر یک روزه حجت الاسلام روحانی به کردستان دومین سفر استانی رئیس جمهوری در سال 1396 و دومین سفر کاروان تدبیر و امید به استان کردستان بود.
این سفر یک روزه در نخستین روز کاری ادارات مختلف کردستان پس از پایان تعطیلات نوروزی بود و برای بسیاری از کارمندان و کارکنان ادارات مختلف جالب بود که نخستین روز کاری خود را با حضور رئیس جمهوری و هیات دولت شروع کردند.
البته برای تدارک سفر و آماده سازی لازم، فعالیت کارمندان برخی ادارات استان از چند روز قبل برای تدارکات این سفر شروع شده بود.
در برخی از میادن شهری های مختلف استان بنرهایی مختلفی به زبان های کُردی و فارسی نصب شده بود که در یکی از بنرها به زبان کُردی نوشته شده بود'سه روک کوماری ئیران به خیر بیی بو کوردستان'( رئیس جمهوری ایران خوش آمدی به کردستان)، 'بهار آمد، یار آمد' و در برخی بنرها لیست طرح های آماده افتتاح قید شده بود.
برخی از مردم استان از اوایل صبح جلوی استانداری کردستان جمع شده بودند تا خواسته های خود را در نامه هایی که به دست داشتند به دست رئیس جمهور محبوب برسانند.
یک نفر از هیات همراه رئیس جمهوری نیز در برای دریافت نامه های مردم اقدام به جمع آوری نامه های درخواست کنندگان کرد تا نامه ها را بدست رئیس جمهور برساند.
تونل انقلاب از مطالبه مردم سنندج مرکز استان کردستان بود که پس از چند سال عملیات اجرایی، امروز همزمان با سفر رئیس جمهوری به بهره برداری رسید و مردم کردستان نیز در محل افتتاح این طرح، ساعاتی را در انتظار رئیس جمهور بودند تا بتوانند به بهانه بهره برداری از این طرح دیدار 2سال قبل خود با رئیس جمهور را تازه کنند.
دومین سفر رئیس جمهوری به کردستان دیدار مردمی نداشت اما وی همراه با چند تن از وزرا در سالن امام خمینی (ره) آموزش و پرورش با جوانان و نخبگان کردستانی دیدار کرد که در این دیدار نیز برخی از جوانان پلاکاردهای مختلفی از جمله رئیس جمهوری محبوب خوش آمدی به کردستان در دست داشتند.
جوانان حاضر در این مراسم با شعار 'روحانی روحانی حمایتت می کنیم' و 'بژی بژی روحانی' در میان سخنرانی رییس جمهوری و همچنین سایر سخنرانان، به حمایت از سخنان رییس جمهوری پرداختند.
همچنین هنگام بهره برداری از طرح های مختلف، برخی از کارگران که در این طرح ها مشغول بکار بودند عکس رئیس جمهور را در دست داشته و به استقبال وی و هیات همراه رفتند.
انتشار اخبار مربوط به دومین سفر رئیس جمهور در فضای مجازی توسط خبرنگاران رسانه های مختلف و باز نشر آن توسط مردم از دیگر حاشیه های این سفر بود تا اکثریت مردم کرد زبان در همان لحظه های اول از رویدادهای سفر باخبر شوند.
شبکه کردستان نیز همزمان با این سفر ویژه برنامه های مختلفی داشت که علاوه بر پخش زنده تمامی مراسم و افتتاح ها به همراه موزیک های ملی و بومی کردستان این برنامه را پوشش داده بود.
رئیس جمهوری پس از افتتاح طرح لاستیک بارز کردستان در جمع کارگران این کارخانه حاضر شد و ضمن گوش دادن به درد دل های تعدادی از کارگران با آنها عکس دسته جمعی گرفت.
هر چند تمامی این مراسم از سیمای مرکز کردستان به صورت زنده پخش می شد اما برای پوشش خبری این رویداد 50 خبرنگار و عکاس رسانه ها و نشریات محلی نیز در محل پتروشیمی کردستان حضور داشتند و برخی از خبرنگاران در محل کار خود و یا از طریق تلویزیون مراسم را پوشش خبری می دادند.
نکته جالب در مورد حاضر شدن با تاخیر و جاماندن برخی خبرنگاران از مینی بوس حامل خبرنگاران بود که برخی مجبور شدند، با استفاده از تاکسی به مراسم برسند.
هر چند از روز قبل کارت های شناسایی برای خبرنگاران صادر شده بود اما به دلیل اینکه کارت ها فاقد عکس و هولوگرام بود انتظامات از خبرنگارها علاوه بر این کارت، کارت شناسایی دیگری هم می خواستند.
در سفر رئیس جمهوری و هیات همراه به کردستان چند طرح بزرگ صنعتی، کشاورزی، انرژی و عمرانی به ارزش بیش از 27 هزار و 500 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
میزان اشتغالزایی این طرح ها 6 هزار شغل مستقیم است که شامل پنج طرح بزرگ صنعتی از جمله کارخانه های لاستیک بارز کردستان، تولیدی های کنسانتره آهن صبانور و کیمیا معادن سپاهان و آبگیری سد مخزنی چراغ ویس سقز و سد زیویه کامیاران است.
تکمیل 18.5 کیلومتر از کریدور شمال-جنوب کشور (مسیر سنندج-دیواندره)، تکمیل 30 کیلومتر راه روستایی، تکمیل یک هزار و 170 واحد مسکن مهر، آبرسانی از سد چراغ ویس به شهر سقز، پایان عملیات اجرایی سد قوچم دهگلان، بهره برداری از تصفیه خانه سریش آباد از دیگر طرح هایی بود که امروز با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
بهره برداری از چهار طرح احداث و افزایش پست های برق استان شامل پست های 63.20 کیلووات بهاران سنندج، نظام آباد قروه، نگل سرآوباد و مریوان، افتتاح هفت طرح مخابراتی در قالب 833 طرح ایجادی و توسعه ای و احداث 100 ایستگاه دیجیتال روستایی صدا و سیما از دیگر برنامه های سفر رئیس جمهوری به کردستان بود.
آغاز عملیات اجرایی باند دوم گردنه صلوات آباد و محور کامیاران - سروآباد با 760 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده از دیگر برنامه هایی بود که در دومین سفر رئیس جمهوری به کردستان برنامه ریزی شده بود.
هرچند برخی از منتقدان بی انصاف سفر یک روزه رئیس جمهوری و هیات همراه به کردستان را سفری با رنگ و بوی تبلیغاتی می خواندند اما بهره برداری از طرح های بزرگی مانند پتروشیمی، کارخانه لاستیک بارز کردستان و سد چراغ ویس سقز، بزرگترین عیدی دولت تدبیر و امید به مردم کردستان بود و نکته ای قابل تامل برای جواب چنین یاوه گویی ها.
رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید مرداد 1394 نیز برای نخستین بار مهمان مردم کردستان بودند.
3034/3020
گزارش از: حسن حسین زاده و عبدالله رحمانی/ انتشاردهنده:
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.