حیدر ویسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با افزایش تدریجی دمای هوا در مناطق جنوبی و آغاز فصل کوچ پرندگان نخستین دسته پرندگان مهاجر وارد تالاب ها و منابع آبی کردستان شدند.
وی اظهار کرد: این پرندگان مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود از جنوب به شمال، مدتی را در این تالاب ها و منابع آبی و رودخانه ها به استراحت و تغذیه پرداخته و سپس کوچ خود را به مناطق شمالی تر ادامه می دهند.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست کردستان گفت: مدت حضور پرندگان مهاجر در استان متفاوت بوده و برخی از گونه ها زودتر و برخی دیگر دیرتر منابع آبی استان را ترک کرده و بعضی از گونه ها نیز در استان لانه سازی و جوجه آوری می کنند.
وی اظهار کرد: برخی گونه ها از جمله مرغابی سانان، انواع اردک ها و کاکایی ها در تالاب های استان لانه سازی و جوجه آوری می کنند.
وی اضافه کرد: پرندگان مهاجر علاوه بر تالاب دریاچه زریبار مریوان هر ساله در این فصل با فرود در دریاچه پشت سدهای این استان از جمله سد شهید کاظمی سقز، وحدت، آزاد و گاوشان سنندج، سورال و سنگ سیاه دهگلان، سیازاخ دیوانده و گاران مریوان و حتی رودخانه های دایمی این استان نیز استراحت و تغذیه می کنند.
وی از شهروندان خواست در این ایام هنگام تفریح در حاشیه سدها و تالاب های استان از شکار پرندگان مهاجر خودداری کنند.
امسال در سرشماری زمستانه پرندگان در 13 منبع آبی استان کردستان، در مجموع 18 هزار و 200 قطعه در 22 تیره و 63 گونه سرشماری شد.
3020/6108
**خبرنگار : عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.