به گزارش ایرنا شهرک های صنعتی به علت فراهم بودن زیرساخت های مختلف مانند آب، برق و گاز شرایط مساعدی برای سرمایه گذاری در خود دارند که یکی از اولین انتخاب های سرمایه گذاران برای شروع فعالیت های صنعتی خرد است.
بنابر این ایجاد شرایط سرمایه گذاری در این مراکز از اهداف دولت است تا سرمایه گذاران بتوانند با حداقل چالش های ممکن سرمایه گذاری کنند که علیرغم وجود چالش های مختلف اقتصادی در کشور، دولت توجه ویژه ای به این شهرک ها معطوف کرده و نمونه آن در استان مرزی کردستان است که از سال 92 تا کنون علاوه بر افزایش 1.8 متری سرانه اراضی برای هر کردستانی میزان سرمایه گذاری نیز حدود 8 برابر افزایش یافته است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی به منظور تشریح تلاش های دولت برای افزایش میزان رشد سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استان، مصاحبه ای با شاهو حاجبی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کردستان انجام داده است.

** افزایش 220 هکتاری مساحت شهرک های صنعتی کردستان
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با بیان اینکه مساحت شهرک های صنعتی کردستان در سال 1392 حدود 880 هکتار بود گفت: هم اکنون با اجرای طرح های مختلف این میزان در تمامی شهرک های فعال به یک هزار و 100 هکتار رسیده است.
شاهو حاجبی افزود: در انتهای سال 92 سرانه اراضی شهرک های صنعتی برای هر کردستانی پنج متر و 50 سانتیمتر بود که با توجه به اجرای شهرک های جدید در شهرستان ها این میزان نیز به 7.2 متر افزایش داشته است.
به گفته وی هم اکنون سه شهرک به وسعت 364 هکتار در حال احداث بوده که شامل بزرگترین شهرک کلنگ زنی شده کردستان در قروه به مساحت 264 هکتار و شهرک صنعتی سقز 2 و بیجار 2 هرکدام به مساحت 50 هکتار است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان ادامه داد: این شرکت در برنامه میان مدت خود در نظر دارد تا پایان سال مالی 95 میزان اراضی در اختیار را به یک هزار و 464 هکتار برساند و تا پایان سال 97 نیز تا یک هزار و 900 هکتار افزایش دهد.
حاجبی، توپولوژی کردستان و کوهستانی بودن را از عمده چالش های تامین اراضی مورد نیاز شهرک صنعتی استان عنوان کرد و افزود: هم اکنون سرانه اراضی شهرک های صنعتی برای هر نفر در کشور حدود 14 متر مربع است که با تحقق چشم انداز پایان سال 97 میانگین کردستان به سرانه کشور می رسد.

** سنندج پس از هشت سال صاحب سومین شهرک صنعتی می شود
به گفته حاجبی، کردستان از سال 1387 تا کنون جزو معدود استان هایی است که در مرکز آن زمین برای واگذاری به سرمایه گذاران ندارد که هم اکنون برای رفع این مشکل کارگروهی با عنوان راه اندازی و عملیاتی کردن شهرک سرنجیانه (شهرک شماره 3) سنندج تشکیل شده است.
وی افزود: این شهرک در 2مرحله احداث می شود که در مرحله اول آن 80 هکتار اراضی در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و در مرحله دوم نیز میزان کل اراضی آن به 350 هکتار می رسد.
به گفته وی هم اکنون حدود 300 متقاضی برای سرمایه گذاری در این شهرک ثبت نام کرده و طبق برنامه در بهار سال 96 اراضی مورد نیاز به بخشی از سرمایه گذاران واگذار می شود.

** 37 درصد واحدهای فعال پس سال 92 وارد چرخه تولید شده اند
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان گفت: هم اکنون 697 واحد تولیدی در شهرک های استان در چرخه تولید فعال هستند که 257 واحد شامل 35 درصد از واحدهای فعال پس از سال 92 وارد این چرخه شده اند.
به گفته حاجبی هم اکنون تعداد قراردادهای واگذاری زمین در شهرک های صنعتی استان 955 مورد است که از این تعداد 697 واحد دارای پروانه احداث و از بین آنها 462 مورد دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت های مختلف بالا و زیر 50 درصد ظرفیت اسمی است.
وی افزود: راه اندازی مجدد واحدهای تعطیل شده از شاخص های مهم در راستای سیاست های حمایت از تولید دولت بوده که در سال جاری 28 واحد نیز با دریافت تسهیلات مختلف وارد چرخه تولید شده اند.
به گفته مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان، کارگروه رفع موانع تولید هر ماه 2 جلسه با حضور اعضا برای بررسی وضعیت و درخواست واحدهای تولیدی تشکیل می دهد که طی سال جاری در نتیجه بررسی این کارگروه در قالب تسهیلات رونق تولید، 250 میلیارد ریال به واحدهای متقاضی پرداخت شده است.
حاجبی افزود: در بخش تسهیلات نوسازی، تجهیزات ساخت و کمک های فنی و اعتباری به واحدهای صنعتی نیز در سال های 94 و 95 حدود 70 میلیارد ریال تسهیلات دیگر به صنایع کوچک استان پرداخت شده است.
وی گفت: این تسهیلات از محل وجوه اداره شده سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با همکاری بانک های عامل صنعت و معدن، ملی و توسعه تعاون تامین شده است.

** افزایش 11.6 هزار میلیارد ریالی سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی در سه سال گذشته
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با بیان اینکه انتهای سال 92 میزان سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی کردستان یک هزار و 723 میلیارد ریال برآورد شده بود افزود: هم اکنون میزان سرمایه گذاری در شهرک های استان 13 هزار و 382 میلیارد ریال برآورد شده که 11 هزار و 659 هزار میلیارد ریال از این میزان پس از سال 92 تا کنون روی داده است.
به گفته حاجبی جذب 2 سرمایه گذار خارجی در شهرک های صنعتی کردستان از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید است که شهرک های صنعتی کردستان را به عنوان معدود شهرک های موفق کشور در جذب سرمایه گذاری خارجی مطرح کرده است.
وی افزود: سرمایه گذاری های خارجی در شهرستان های دهگلان و سقز بوده که شامل کارخانه تولید سیگار و توتون با حضور سرمایه گذار ترکیه ای و شرکت مهر پویش آوالان با حضور سرمایه گذار کرد مقیم آلمان است.

** اعمال مشوق های ویژه برای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان اعمال مشوق های سرمایه گذاری را از مهمترین سیاست های دولت تدبیر و امید در مناطق کمتر توسعه یافته عنوان کرد و افزود: از انتهای سال 94 مشوق های مختلفی از جمله کاهش قیمت زمین و بخشودگی جرایم در کردستان اعمال شده است.
حاجبی افزود: اعمال بخشودگی برای 80 درصد از جرایم بابت اقساط زمین و سوله های کارگاهی از سال گذشته آغاز و تا 15 اسفند سال جاری دارد.
به گفته وی، قیمت زمین نیز در سه شهرک مناطق کمتر توسعه یافته از جمله اولین شهرک دیواندره با 50 درصد، شهرک سروآباد و صاحب سقز هر کدام با 60 درصد کاهش قیمت پایه زمین از دیگر مشوق های اعمال شده برای سرمایه گذاران در استان است.
وی با اشاره به اینکه این کاهش قیمت تا اطلاع ثانوی ادامه داشته است گفت: پس از اجرای آن تا کنون 12 سرمایه گذار در شهرک دیواندره برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده اند.

**سال 95 و 96 اوج تحولات توسعه شهرک های صنعتی کردستان است
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با بیان اینکه در سال جاری برای اولین بار سند تکمیل زیرساخت های شهرک صنعتی با افق سه ساله تهیه شده است افزود: برای تحقق این سند 810 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز که بخش عمده آن شامل 500 میلیارد ریال برای 95 و 96 است پیش بینی شده است.
حاجبی گفت: در این چشم انداز تکمیل تمامی زیرساخت ها و کیفی سازی شهرک های صنعتی استان در دستور کار است و شرکت در نظر دارد تمامی زیرساخت های شهرک های مصوب عملیاتی شده را تکمیل کند.
به گفته وی، تکمیل زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی بانه نیز از دیگر برنامه های شرکت است که هم اکنون اراضی مورد نیاز آن توسط این شرکت تملک شده است و انرژی برق نیز تا اردیبهشت سال آینده انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه مصوبه منطقه ویژه اقتصادی مربوط به سال 89 بود اما اقدامی در ارتباط با آن انجام نشده بود افزود: پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مشکلات زمین 85 هکتاری آن مرتفع و اسناد آن بنام دولت به نمایندگی از سازمان شهرک های صنعتی کشور صادر شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان افزود: طبق برنامه های این شرکت، خیابان کشی، دیوار کشی و محوطه سازی این طرح در سال 96 انجام می شود.
حاجبی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی مریوان که مصوبه آن مربوط به سال 90 است نیز توسط این شرکت مکانیابی شده افزود: مناطق ویژه اقتصادی بانه و مریوان مکملی برای منطقه آزاد بانه - مریوان هستند که اگر این مصوبه توسط سازمان مربوطه خود انجام نشود می تواند جایگزینی برای آن باشند.

** افزایش بودجه عمرانی مهمترین راهکار خروج از چالش ها است
به گفته مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان، کمبود اراضی مورد نیاز به دلیل کوهستانی بودن از چالش های سرمایه گذاری استان است که افزایش بودجه های عمرانی این شهرک ها از سوی دولت، می تواند مهمترین راهکار برون رفت از چالش ها باشد.
حاجبی افزود: سازمان برنامه و بودجه کردستان بودجه عمرانی این شرکت در سال جاری را نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افزایش داده است.
به گفته وی همچنین برای اولین سال، سازمان برنامه بودجه استان ردیف مستقلی برای منطقه ویژه اقتصادی بانه قرار داده که در مجموع اعتبارهای این شرکت در سال جاری به 30 میلیارد ریال رسیده است.
وی تفکیک اسناد مالکیت را از دیگر چالش های شهرک های صنعتی کردستان عنوان کرد و افزود: پیش از این به سرمایه گذاران دفترچه قرارداد اعطا می شد اما از سال جاری پس از 25 سال، 178 فقره سند تک برگ تهیه و در اختیار متقاضیان قرار داده شده است.
شرکت شهرک های صنعتی کردستان هم اکنون دارای 29 شهرک و ناحیه مصوب از سوی هیات وزیران است که از این تعداد 14 مورد فعال و در حال واگذاری است.
زمین مورد نیاز 6 مورد از مصوبه های شهرک های صنعتی از سال 92 به بعد تخصیص داده شده که در نهایت از 29 مورد مصوبه هیات وزیران 20 مورد آن عملیاتی شده است.
3034/1904
** خبرنگار: حسن حسین زاده/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.