در ادامه این مصاحبه که به قلم فرهاد شیری تنظیم شده امده است: استان کردستان در بسیاری از رشته‌ها دارای سابقه و عقبه بسیار زیاد و درخشانی است که همیشه به آن افتخار کردیم ورزش‌هایی چون کشتی، تنیس روی میز، بسکتبال و حتی فوتبال نمونه‌های بارزی برای این ادعا هستند؛ اما برخی از فعالیت‌های ورزشی ریشه در فرهنگ و پیشینه مردمان کردستان دارند رشته‌هایی چون سوارکاری و تیراندازی که نه تنها به عنوان یک فعالیت جسمانی بلکه ابزاری جهت ادامه زندگی نیز به شما می‌رفت؛ اما هیئت تیراندازی با کمان استان تا این لحظه نتوانسته آن‌چنان‌که بایدوشاید از ظرفیت‌ها و استعدادهای ناب این رشته ورزشی در کردستان استفاده لازم را ببرد و سازمان ورزش استان نیز کم‌کاری مشهودی داشته‌ که متأسفانه فرصت بیان چرایی آن در این بخش نیست.
در این شماره به بهانه مدال‌آوری شیلان تخت فیروزه بانوی تیرانداز کردستانی در مسابقات کشوری تیراندازی با کمان سنتی مصاحبه‌ای را ترتیب دادیم که دعوت می‌کنیم در ادامه مشروح آن را پی بگیرید.
سؤال اول تکراری است اما بفرمایید که چطور شد به این رشته وارد شدید؟
همواره به ورزش و فعالیت جسمانی علاقه داشته باشم در رشته‌های ایروبیک و آمادگی جسمانی تمرین کردم اما به صورت حرفه‌ای از تیراندازی با کمان شروع کردم و دلیل آن‌هم علاقه ده‌ساله‌ای بود که به این ورزش داشتم، تا این که از یک سال گذشته توانستم با پیگیری‌های بسیار خودم و تردد به تهران و آزمون و خطاهای بسیار به تعداد زیادی از اهدافی که داشتم برسم و به اذعان دوستان و هیئت پیشرفت قابل توجهی داشته باشم.
البته ناگفته نماند که بنده در ابتدا در خدمت آقای محمد میری 20 روزی را آموزش دیدم اما به دلیل مشغله کاری ایشان بیشتر از این امکان آموزش نبود لذا با معرفی هیئت به کلاس مربیگری ریکرو در خرم آباد و کمان سنتی در سنندج رفتم و با ارتباطی که با مدرسان این ورزش گرفتم به سطح قابل قبولی از یادگیری رسیدم.
شرایط تمرینی و فضاهای در اختیار برای این رشته در حال حاضر چگونه است؟
اصلاً رضایت‌بخش نیست! در هفته 2 ساعت مفید تمرین داریم آن هم در باشگاه خصوصی شاهو که در مجموع سالی می‌شود 96 ساعت و این اصلاً نمی‌تواند زمان قابل قبولی برای آموزش و یادگیری باشد. متأسفانه فضای اختصاصی را در اختیار نداریم، در پارک هم که اصلاً امکان تمرین نیست هر چند الان یکی از همکارانم در گوشه‌ای از پارک سپیدار در حال تمرین هستند که آن هم به‌هیچ‌وجه مناسب نیست.
واقعاً اگر باشگاه شاهو هم نباشد چاره‌ای جز تمرین کردن با کمان خالی و در منزل نداریم!!
هزینه‌های خرید کمان چقدر است؟
برای خرید کمان سنتی حداقل یک‌میلیون و پانصد هزار تومان، ریکرو حرفه‌ای 8 تا 9 میلیون تومان نیاز است.
پس بیشتر از حد تصور به حمایت نیاز دارید؟
بله درسته؛ واقعاً اگر حمایت نشود به‌جایی نخواهیم رسید. این رشته هم به فضا و تجهیزات و هم به حمایت مالی نیاز دارد که بنده چند مرتبه خدمت آقای جولایی رسیده‌ام و مشکلات را بیان کرده‌ام، مدیرکل هم قول مساعدت داده‌اند و امیدوارم که هر چه سریع‌تر وعده‌ها عملی شود تا همه انگیزه لازم برای تلاش و فعالیت را داشته باشیم، تا انگیزه‌ای هم نباشد پیشرفتی وجود نخواهد داشت.
هیئت استان را در این مدت چطور دیدید؟
تا جایی که خبر دارم رئیس هیئت با اداره کل در ارتباط هستند و پیگیر برطرف کردن مشکلات و جذب کمک از مراجع مختلف، با وجود این که هیئت شهرستان باید پیگیر و در جریان فعالیت‌های من باشد بیشتر با هیئت استان در ارتباط هستم.
چه تعریفی از ورزش تیراندازی با کمان می‌توانید داشته باشید؟
تیراندازی با کمان ورزشی است که ارتباط مستقیم با روان افراد دارد، وقتی که تیری به سوی هدف پرتاب می‌شود باعث تقویت و افزایش اعتمادبه‌نفس فرد ورزشکار خواهد شد.
نکته جالب‌تر این که این رشته با تمرکز ارتباط مستقیم دارد به عبارت دیگر فردی که در ابتدا وارد این رشته می‌شود باید تمرکز و قوای جسمانی به اندازه مساوی داشته باشد، اما زمانی به سطح حرفه‌ای می‌رسد که 70 درصد تمرکز را داشته باشد بنابراین این ورزش در افزایش تمرکز سهم بسزایی دارد و برای دانش‌آموزانی که معمولاً دارای استعداد هستند اما حواس‌پرتی و تمرکز لازم را در کلاس ندارند برای تقویت تمرکز و پیشرفت تحصیلی آنان بسیار مفید می‌تواند باشد. البته کاهش استرس و افزایش شادابی، باز شدن عضلات کتف – بازو و گردن، افزایش استقامت، افزایش دقت عمل و گردش خون منظم از دیگر فواید رشته تیراندازی با کمان است.
شما مربی گری هم می کنید، الان برای آموزش کجا و در چه زمان هایی افراد می توانند مراجعه کنند؟
بنده هم اکنون در مجموعه ورزشی 22 گولان مشغول آموزش به نوآموزان و علاقمندان به این رشته هستم. دوستان می توانند روزهای یکشنبه و پنج شنبه از ساعت 16 الی 17:30.
فراگیران باید تیروکمان هم همراه داشته باشند؟
نه فعلا نیازی نیست، چون در مراحل مقدماتی آموزش هستند خود ما کمان در اختیارشان قرار خواهیم داد اگر علاقه و استعداد فراگیری این ورزش را داشتند حتماً سفارش می کنیم کمان خریداری کنند.
از مسابقات و مقام‌هایی که در طول یک سال اخیر کسب کرده‌اید بفرمایید؟
امسال سه رویداد ورزشی کشوری در رشته کمان سنتی را شرکت کردم، اردیبهشت‌ماه در مسابقات تهران مقام سوم را به دست آوردم، شهریورماه که میزبان بودیم مقام قهرمانی و آخرین رقابت هم که اخیراً به استان البرز رفتم باز عنوان اول را کسب کردم.
از سطح کمی و کیفی همین مسابقات اخیر که در استان البرز برگزار شد، بفرمایید؟
تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به مسابقات قبلی که شرکت کرده بودم بیشتر بودند 140 کمان دار از 22 استان کشور در دو بخش مردان و زنان حضور داشتند که گویا بانوان تیرانداز مشارکت پررنگ‌تری داشتند، تنها در رشته کمان سنتی برگزار شد، همین تعداد زیاد موجب شد تا تعداد مراحل بیشتر شود، ترتیب مسابقات به این صورت است که در سری اول همه پای سیبل قرار می‌گیرند در 7 مرحله اقدام به تیراندازی می‌کنند هر مرحله 3 تیر پرتاب می‌شود بیشترین امتیاز 5 و کمترین یک است. در این مرحله من با 85 امتیاز اول شدم و میان 15 نفر مرحله بعد قرار گرفتم در این بخش نیز بعد از چهار مرحله تیراندازی مقام اول را به دست آوردم و به فینال رفتم.
مرحله نهایی ابتدا امتیازات دسته‌بندی می‌شود بعد مرحله پنجم یک نفر که کمترین امتیاز را گرفته حذف می‌شود (14 نفر)، مرحله ششم همین‌طور می‌شود 13 نفر و این مسابقات ادامه پیدا می‌کند تا سه نفر پایانی باقی می‌مانند و هر نفری که بیشترین امتیاز را کسب کنند قهرمان مسابقات خواهد شد که خوشبختانه علی‌رغم این که داوران می‌خواستند به‌نوعی برگه امتیازات من را گمشده تلقی کنند و از قرار گرفتن بر روی سکو جلوگیری کنند اما توانستم به‌حق خودم برسم و مدال طلا را بر گردن آویزم.
جایزه مسابقات قابل توجه هست؟
جایزه نقدی معمولاً می‌دهند اما اصلاً جوابگو هزینه‌هایی که ورزشکار می‌کند نیست، در این مسابقات به من که مقام اول را کسب کردم مبلغ سیصد هزار تومان دادند!
مسابقات تیراندازی با کمان ورودی هم از ورزشکاران می‌گیرند؟
بله ورودی می‌گیرند، البته زیاد نیست 50 تا 60 هزار تومان که در این رقابت‌های البرز به دلیل هم‌زمانی با ایام دهه فجر ورودی دریافت نکردند.
با لباس محلی هم رقابت‌های کمان سنتی باید برگزار شود، شما هم با لباس کوردی حضور دارید.
بله درسته؛ این یکی از قوانین اصلی مسابقات کمان سنتی است که باید حتماً ورزشکاران لباس محلی داشته باشند هدف هم زنده نگه‌داشتن سنت‌ها و فرهنگ مردمان و اقوام مختلف کشورمان است. من هم که با افتخار لباسی را که با آن بزرگ شدم می‌پوشم و احساس راحتی عجیبی را دارم، احساسی که قبل از شرکت در مسابقات و کار به صورت حرفه‌ای نداشتم و فکر می‌کردم در حین رقابت شاید مشکل ایجاد کند که چون هم هدف دارم و هم علاقه، اصلاً اینطور نیست.
همان‌طور که در جریان هستید رشته ریکرو المپیکی است و چون از نظر فدراسیون جهانی هم رسمیت دارد قصد تمرین و شرکت در مسابقات این رشته را ندارید؟
چرا که نه؛ اتفاقاً اخیراً توانستم تجهیزات این رشته را هم خریداری کنم و استارت تمرین را هم زدم، امیدوارم بتوانم در این بخش هم موفق شوم، کامپوند هم که یکی دیگر از رشته‌های تیراندازی با کمان است و قرار شده به جمع رشته‌های المپیکی 2020 اضافه شود. این هم در ایجاد انگیزه بیشتر در میان مشتاقان این ورزش تأثیرگذار خواهد بود.
شما سمتی در هیئت استان ندارید؟
بنده ابلاغ نایب رئیسی کمان سنتی استان را دارم.
به عنوان نایب رئیس هیئت در خصوص برگزاری دوره‌های آموزش مربیگری چه نظری دارید؟
بسیار به این مورد نیاز داریم، باید به تعداد مربیان اضافه کنیم، هیئت هم چنین تصمیمی دارد و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک یک کلاس مربیگری را در استان برگزار کنیم.
حرف آخر ...
از شما و نشریه به هیز تشکر می‌کنم، از خانواده و به ویژه پدر عزیزم که برای من هم حامی مالی هستند و هم معنوی نهایت قدردانی و سپاس را دارم، همسرم که حمایت می‌کند و همراه من است، در پایان از مسئولان، مدیران شرکت‌ها و اداراتی که می‌توانند ما را حمایت کنند می‌خواهم نظری هم به ورزشکاران این رشته داشته باشند، ورزشی که محدوده سنی ندارد و می‌تواند در میان همه اقشار قرار بگیرد، چه‌بسا بتوانیم از میان نسل نوجوان و جوان این رشته قهرمانانی را پرورش و به کشور معرفی کنیم.
1904
انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.