به گزارش روز چهارشنبه ایرنا گروهی از تخریب کنندگان و غارتگران آثار تاریخی روز دوشنبه در درگیری در روستای 'شه رگه' بانه 2 کارشناس این اداره و یک نفر از اعضای انجمن میراث فرهنگی بانه را زخمی کردند.
رئیس اداره میراث فرهنگی این شهرستان امروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روز گذشته پلیس موفق به دستگیری سردسته این گروه غارتگر کرده است.
به گفته سردار خندانی، هفت غارتگر میراث فرهنگی با سلاح های گرم جنگی و شکاری به کارشناسان میراث فرهنگی حمله ور شده و طبق بررسی های اولیه بسیاری از این افراد دارای سابقه کیفری در تخریب آثار باستانی دارند.
وی گفت: انتظار می رود با بازجویی های ماموران انتظامی در مدت کوتاهی بقیه افراد نیز دستگیر شوند.
خندانی افزود: هم اکنون وضعیت عمومی تمامی کارشناسان زخمی شده میراث فرهنگی توسط پزشکان خوب گزارش شده و عمل جراحی آنان نیز روز گذشته با موفقیت انجام شده است.
وی افزود: کارشناسان اداره میراث فرهنگی شهرستان بانه روز دوشنبه از محل حفاری غیرمجاز صورت گرفته شده در آثار تاریخی مربوط به روستای شه رگه با آثار مربوط به جرم مواجه شده و برحسب وظیفه قانونی خود اقدام به ضبط آثار مربوط به حفاری غیرمجاز کردند.
به گفته وی، کارشناسان پس از ضبط ابزار آلات غارتگران آثار فرهنگی و تاریخی، در حین بازگشت با کمین غارتگران مواجه شدند و در این درگیری غارتگران پس از حمله اقدام به واژگونی خودرو آنان کرده و در این درگیری 2 انگشت دست عضو انجمن میراث فرهنگی بانه نیز قطع شد.
تپه باستانی روستای شه رگه از جمله تپه های تاریخی و باستانی شهرستان بانه است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت سیده است.
در شهرستان بانه در مجموع بیش از 30 اثر تاریخی، مذهبی و فرهنگی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
شهرستان مرزی بانه در 242 کیلومتر سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 828 مور از این تعداد شامل 763 اثر، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
3034/1904
**خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشار دهنده: مسعود احمدی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.