یوسف باشی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ ‌خود مردم محلی هم تمایلی به برگزاری این مراسم و حضور گردشگردان در شرایط کنونی ندارند و در فضای مجازی عدم برگزاری این مراسم را اعلام کرده‌اند.

وی افزود: از طریق ستاد مبارزه با کرونا هم به بخشداری اعلام کردیم که هم اطلاع رسانی و هم پیشگیری کنند که مشکلی پیش نیاید و در صورت حضور گردشگران هم مامورین بهداشت، بخشداری و بازرسین حضور دارند و از تجمع جلوگیری خواهند کرد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان هم گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و به تبع سایر محدودیت‌هایی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا مشخص شده امسال مراسم کومسای در اورامان تخت برگزار نمی‌شود.

حمید اسکندری اظهار داشت: این مراسم که هر ساله در ۱۵ اردیبهشت در اورامان تخت در شهرستان سروآباد برگزار می‌شد امسال برگزار نخواهد شد بنابراین گردشگران از سفر به این منطقه خودداری کنند.

این مراسم شامل ذبح دام قربانی، دف‌زنی، نوعی رقص، خوردن آش و شب‌نشینی و خواندن شعر و دعا است. ا

از جلوه‌های این مراسم رسم شکستن سنگ است بدین ترتیب که قطعه سنگی در اطراف مزار پیر شالیار وجود دارد که بنا به اعتقادات اهالی اورامان (هورامان) هر مقدار از آن که شکسته شود سال دیگر به همان اندازه جایگزین می‌شود.

در افسانه‌های مردم منطقه اورامانات پیری اسطوره‌ای به نام "پیر شالیار" وجود دارد که او را صاحب کرامات می‌دانستند. استقبال گردشگران از نقاط مختلف کشور و حتی دنیا از این مراسم به حدی بود که گاها چند هزار نفر در این مراسم حضور پیدا می‌کردند که این هجوم گردشگر و ازدحام جمعیت موجب شده بود بخش‌هایی از آیین‌های مرتبط با کومسای اجرا نشود و برخی از اهالی محلی از حضور در مراسم دوری کنند.

شهر 'اورامان تخت' در ۷۵ کیلومتری مریوان قرار دارد و با توجه به آثار و سندهای به جا مانده و براساس اعتقادات مردم منطقه،

اورامان تخت زمانی شهری بزرگ بوده و مرکزیتی خاص داشته و به همین دلیل از آن به عنوان تخت (پایتخت) یا مرکز (حکومت) ناحیه هورامان یاد می کرده اند و به همین دلیل بهˈ هورامان تختˈ مشهور شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.