آمار مبتلایان قطعی به کرونا در شهرستان‌های سنندج و سقز اختلاف زیادی با هم ندارند ولی درصد مرگ و میر در سقز ۱۳.۷۷ و در سنندج ۵.۵۵ درصد است و همین باعث ایجاد سوالاتی در ذهن مردم شده که دلیل بالا بودن تعداد مرگ و میر در شهرستان سقز چیست؟

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عوامل مختلفی دربالابودن درصد مرگ و میر در برخی از شهرستان‌های استان از جمله سقز یا قروه نسبت به دیگر شهرستان‌های این استان دخیل است که بررسی دقیق آن نیاز به کار تحقیقاتی و پژوهشی دارد.

دکتر ابراهیم قادری اضافه کرد: با این وجود می‌توان گفت مراجعه دیر هنگام بعد از شروع علایم با شدت متوسط و شدید، سن بالا هنگام ابتلا و داشتن بیماری‌های زمینه‌ای همچون قلبی و عروقی، ریوی، کلیوی، دیابت و حتی چاقی در افزایش مرگ و میر افراد مبتلا به کرونا بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه افراد مسن بیشتر با خطر ابتلای به کرونا و در نتیجه مرگ ناشی از آن مواجه هستند، افزود: بسیاری از کشورهای دنیا همچون ایتالیا بعد از گذشت حدود یک ماه متوجه ورود ویروس کرونا شدند و از آنجا که جمعیت سالمندشان بالاست لذا میزان مرگ و میرشان هم در ابتدای همه گیری افزایش یافت.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: بسیاری از کشورها دیر متوجه ورود کرونا شدند و در نتیجه با روند ناگهانی مرگ و میر مبتلایان در ابتدای همه گیری به این ویروس روبه‌رو شدند.

قادری تاکید کرد: در ابتدای این اپیدمی، احتمالا جوانان بیشتر درگیر این ویروس شده‌اند که در اکثر آنها، بیماری بدون علائم و یا با علائم خفیف ظاهر شد و بعد وقتی به جمعیت سالمند و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای سرایت پیدا کرد، مرگ و میر ناشی از آن هم افزایش یافت.

وی گفت: در استان کردستان هم بدلیل اینکه اپیدمی بیماری از شهرهای سقز، بانه  و قروه آغاز شد لذا تعداد مبتلایان در آن و افرادی که به مرحله سخت این بیماری رسیدند بیشتر و در نتیجه میزان مرگ و میر آنها هم متاسفانه بالاتر از دیگر شهرها بود ولی پیش‌بینی می‌شود میزان مرگ در این شهرها نیز کاهش یابد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: نوع دارو و مداخلات درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا در تمام کشور یکسان است و از این لحاظ مشکلی در مراکز درمانی این استان وجود ندارد.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا ظهر پنجشنبه ۲۱ فروردین در مجموع ۶۶ هزار و ۲۲۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۱۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان ناشی از این ویروس در کشور نیز به چهار هزار و ۱۱۰نفره رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.