بیماری کرونا که از اول اسفند در ایران شایع شد اکنون به بحث و مشکل اصلی کشورمان تبدیل شده است و مردم، دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های مختلف هر کدام به نوعی برای رفع این ویروس در تلاش هستند.

این روزها جدا از دولت و دستگاه‌های مرتبط، اغلب مردم از اقشار و گروه‌های مختلف هر کدام احساس مسوولیت کرده و تلاش دارند سهمی را برای مقابله با بحران کرونا داشته باشند،  در این میان فعالان سیاسی نیز سکوت نکرده و در کنار دیگر اقشار مردم احساس نگرانی کرده و در حد توان، تلاش خود را برای مقابله با این ویروس و توصیه به مردم برای ماندن در خانه بکار گرفته‌اند.

در خانه می‌مانیم

استاد علوم سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه کردستان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از ۲۰ روز قبل و زمان شیوع ویروس کرونا همراه اعضای خانواده تاکنون از خانه بیرون نرفته و از تردد غیر ضروری در معابر شهری و خیابان‌ها اجتناب کرده‌ایم.

علیرضا مرامی با بیان اینکه برای تامین مایجتاج زندگی تنهایی به خرید می‌روم، افزود: خانوادگی تلاش کردیم ضمن رعایت موارد بهداشتی، در خانه بمانیم و دیگران را نیز به این کار تشویق کنیم.

وی از مردم خواست کرونا را جدی بگیرند و یادآور شد: همه باید به توصیه‌های وزارت بهداشت عمل کرده و برای ریشه‌کنی این ویروس تلاش خود را کار گیرند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه کردستان به کمپین‌های در خانه بمانیم پیوسته و شهروندان را به جدی گرفتن این ویروس و تلاش برای قطع زنجیره همه‌گیری آن و رفع این بحران با ماندن در خانه ترغیب می‌کند.

به اقشار آسیب‌پذیر کمک می‌کنیم

یک فعال سیاسی نیز امن‌ترین جا برای مقابله با کرونا را خانه می‌داند و می‌گوید: تا زمان رفع بحران کرونا در خانه خواهیم ماند و از تردد در خیابان‌ها و معابر عمومی اجتناب می‌کنیم.

محمدحسین عباس‌آبادی بر لزوم به صفر یا به حداقل رساندن تردد در نقاط پرازدحام تاکید کرد و افزود: ما خانوادگی نسبت به این موضوع احساس مسوولیت کرده و تلاش داریم سهمی هرچند اندک برای مقابله با عدم گسترش شیوع کرونا ایفا کنیم.

وی یادآور شد: در قالب شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان، بیانیه‌ای صادر و خودمان را مقید کردیم از نهضت «در خانه بمانیم»  پیروی کنیم.

عضو شورای اصلاح طلبان کردستان تاکید کرد: در شرایط کنونی اقشار ضعیف از نظر کسب و کار در معرض آسیب هستند و می‌طلبد همه برای کمک به این اقشار تلاش خود را بکار گیریم.

عباس‌آبادی از تشکیل یک کمپین و ایجاد شماره حساب برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر در حاشیه‌ شهرها خبر داد و اظهار داشت: کمک‌های مردمی از افراد توانمند را جمع‌آوری کرده و با پول آن مواد بهداشتی و اقلام مورد نیاز مردم حاشیه نشین را تهیه می‌کنیم.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های دولتی نیز وظیفه دارند نظارت دقیق بر مراکز توزیع اقلام بهداشتی داشته باشند، ضمن اینکه نیاز است مردم نیز نسبت به عدم ترددهای برون شهری اهتمام داشته باشند.

مردم را تشویق به ماندن در خانه می‌کنم

دبیر جمعیت نیروهای انقلاب اسلامی در کردستان نیز با بیان اینکه مردم را تشویق به ماندن در خانه می‌کنم، گفت: یکی از مهمترین کارها در شرایط کنونی، روشنگری و بصیرت افزایی در جامعه است.

عباس حسین‌پناهی با بیان اینکه من از خانواده خودم شروع کردم و در چند روز گذشته با فراهم کردن فضای شاد و مفرح در خانه، از حضور در اماکن شلوغ خودداری کردیم،  تاکید کرد: هر کسی با هر فکر و عقیده‌ای باید احساس مسوولیت کرده و بهترین راه را که همان ماندن در خانه است، سر لوحه کار خود در شرایط کنونی قرار دهد.

این فعال سیاسی کردستان اظهار داشت: به خوبی می‌دانیم که در وضعیت حال حاضر باید همدل و هماهنگ باشیم و ضمن رعایت نکات بهداشتی، از تردد غیرضروری در خیابان‌ها و معابر عمومی خودداری کنیم.

حسین‌پناهی ماندن در خانه را نیازمند ایجاد فضای نشاط‌آور دانست و گفت: صدا و سیمای استان هیچ برنامه جذابی برای نگه‌داشتن مردم به ویژه جوانان و کودکان در منزل ندارد، بنابراین باید زمینه این کار به خوبی فراهم شود.

اکنون بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ابتلای ۱۶۷ نفر از افراد بستری به بیماری کرونا در این استان قطعی است.

در ۲۴ ساعت گذشته (ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه) با اضافه شدن ۲ نفر به تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان این تعداد به ۱۶۷ نفر افزایش یافت.

تعداد فوتی‌های مبتلا به کرونا از ابتدای شیوع ویروس نیز به ۱۸ نفر رسیده است.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است.
ایران نیز از  ویروس کرونا در امان نماند و نخستین مورد بیماری ۳۰ بهمن ماه در قم شناسایی شد.
کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، هزار و ۱۷۸مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۶ هزار و ۱۶۹ نفر رسید.

پنج هزار و ۳۸۹ نفر از بیماران کرونا  در کشور بهبود یافته و ترخیص شده اند و این آمار روز به روز در حال افزایش است.

متاسفانه ۱۲۵ نفر از بیماران جان خود را از دست دادند و تعداد درگذشتگان بیماری کرونا در کشور به ۹۸۸ مورد رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.