بهمن مرادنیا روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سفر به استان در تعطیلات نوروزی ممنوع است و فقط کردستانی های مقیم دیگر شهرها اجازه ورود دارند،  اظهار داشت: بسیاری از شهروندان در فضای مجازی خواستار قرنطینه شهر هستند در حالیکه این مساله به سادگی امکان پذیر نیست و در هیچ نقطه ای از کشور شاهد قرنطینه نبوده‌ایم.

وی بستن ورودی ها و خروجی ها را موجب در مضیقه قرار گرفتن مردم دانست و اضافه کرد: با حساسیت تمام کنترل مناطق مختلف در حال انجام است تا از گسترش بیماری پیشگیری شود.

مرادنیا به شرایط ویژه سقز در ابتلا به کرونا اشاره کرد و افزود:در این شهرستان شرایط ویژه خواهیم داشت و بازار بزرگ این شهر امروز تعطیل شد و از فردا بانک‌ها و بخشی از ادارت دولتی به دلیل حاد شدن شرایط به احتمال زیاد تعطیل خواهد شد.

استاندار کردستان با توصیه به ساکنان دیگر شهرستان‌های استان برای توجه جدی به مساله ماندن در خانه و رعایت بهداشت فردی یادآور شد: کانون های تهدید و شیوع بیماری و نیز نقاط تهدید آمیز در حال جمع آوری است و مردم می‌تواند با همکاری خود این نقاط را معرفی کنند تا زودتر تعطیل شود.

مرادنیا به جمع آوری وانت های سیار عرضه قلیان و مواد خوراکی در میدان گاز سنندج اشاره کرد و گفت: در صورتی که دست فروشان هم به منبع شیوع بیماری تبدیل شوند از فعالیت آنان هم جلوگیری می‌شود البته تمام سعی ما بر این است تا زندگی روزمره مردم تعطیل نشود و در کنار آن سلامت شهروندان به خطر نیفتد.

وی به شلوغی و ازدحام مردم در نقاط حاشیه نشین برخی شهرها اشاره کرد وتاکید کرد: بسته های بهداشتی در این مناطق توزیع شده و مردم باید همکاری ویژه ای داشته باشند تا این بیماری هرچه زودتر مهار و کنترل شود.

استاندار کردستان از شهروندان خواست تا با رعایت بهداشت و پایبندی به اصل خود مراقبتی، از تردد غیر ضروری در شهر پرهیز کرده و در تجمعات فضای سربسته کمتر و یا اصلا حضور پیدا نکنند.

مرادنیا از کادر درمان استان هم که جانانه و مردانه با بیماری مبارزه و برای سلامت بیماران تلاش می کنند، قدردانی کرد و گفت: کمترین کار در برابر این از خودگذشتگی را عمل به توصیه های بهداشتی و پزشکی برشمرد.

ویروس کرونا با نام رسمی کووید ۱۹ از اوایل دی ماه در ووهان واقع در استان هوبی چین پدیدار شد و تاکنون علاوه ۱۰۹ کشور جهان در تمامی قاره‌ها را تحت تاثیر قرار داده و ۱۱۰ هزار و ۴۱۶ نفر را مبتلا کرده است.

ایران نیز از  ویروس کرونا در امان نماند و نخستین مورد بیماری ۳۰ بهمن ماه در قم شناسایی شد و هم اکنون پس از ۲۰ روز  تعداد مبتلایان در کشور به هفت هزار و ۱۶۱ نفر افزایش یافته است که تاکنون ۲ هزار و ۳۹۱ بیمار بهبود یافته و ترخیص شده اند و ۱۳۷ نیز جان خود را از دست داده اند.

در این مدت تعداد کل مراجعین به بیمارستان‌های کردستان نیز ۳۴۰ نفر بود که ۱۲۵ نفر از آنان بستری هستند و بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ابتلای ۶۶ نفر از این افراد به بیماری کووید ۱۹ مثبت است.

افراد مبتلا در بیمارستان‌های ۹ شهرستان این استان بستری هستند که شامل ۲۹ نفر در سقز، ۱۱ نفر در بانه، ۱۰ نفر در سنندج، هفت نفر در قروه، ۲ نفر در کامیاران، ۲ نفر در بیجار، ۲ نفر در مریوان، ۲ نفر در دهگلان و یک نفر در دیواندره است.

تاکنون پنج بیمار کردستانی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند که از این تعداد چهار بیمار در سقز و یک بیمار مربوط به مریوان است.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.