کرونا، واژه‌ای که این روزها همه از آن صحبت می‌کنند و تقریبا می‌توان گفت کسی نیست که اسم آن را بارها در طول روز بر زبان نیاورد و یا نشنود، به نظر می‌رسد ترس از نام آن بیشتر از علائم و خطرات آن است، این را به راحتی می‌توان از رفتار مردم دید.

این روزها بخاطر اطلاع‌رسانی‌های مکرر از طریق رسانه‌ها درباره ویروس کرونا، حساسیت مردم نیز بیشتر شده و اغلب از ماسک، دستکش در خارج از منزل و مواد ضدعفونی کننده برای شستشو در منزل استفاده می‌کنند و حضور در مراکز خرید و اماکن شلوغ نیز تا حدود زیادی کاهش یافته است.

افزایش آگاهی و حساسیت بالای مردم و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی باعث شده آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کردستان سیر صعودی آرامی داشته باشد که این کار خود کمکی به مراکز درمانی برای پیشگیری و مقابله با این بیماری است.

در این میان مرکز درمانی توحید و کادر درمانی آن که به عنوان تنها مکان نگهداری و مراقبت از بیماران و مبتلایان به کرونا در سنندج در نظر گرفته شده است، در واقع رزمندگان خط مقدم حوزه بهداشت و درمان مقابله با کرونا هستند.

تدابیر اندیشیده شده در بیمارستان توحید

بیمارستان توحید به عنوان محل مراجعه و بستری افراد مشکوک به کرونا و مبتلایان به این بیماری در نظر گرفته شده و تقریبا نیمی از فعالیت این مرکز درمانی به موضوع ویروس کرونا و بررسی وضعیت افراد مراجعه کننده در این ارتباط،  اختصاص یافته است.

از تردد پرستاران و کادر درمانی و لباس‌های مخصوص و حفاظتی که بر تن داشتند، مشخص بود همه به نوعی در مقابل این ویروس ایستاده‌اند و امکانات و تجهیزات لازم در این بخش فراهم شده است.

عصر جمعه به محض ورود به محوطه بیمارستان توحید با چادری نصب شده در مقابل اورژانس این مرکز درمانی مواجه شدم که فردی با پوشش مخصوص در داخل آن مشغول تست از مراجعه‌کنندگانی بود که به دلیل نگرانی از داشتن علائم کرونا به این مرکز مراجعه کرده بودند.

هر بیماری که وارد بیمارستان توحید می‌شود، نگهبانان راجع به مریضی آنان سوال می‌کنند که در صورت مرتبط بودن با علائم ویروس کرونا، به چادر تعبیه شده در محوطه ارجاع می‌دهند تا تست‌های درجه حرارت بدن، میزان اکسیژن خون و ضربان قلب روی بیمار انجام شود.

اگر آزمایش فرد مراجعه کننده نشانه از علائم مربوط به کرونا داشته باشد، او را به ساختمان اورژانس بیماران تنفسی ارجاع می‌دهند تا اقدامات و آزمایش‌های پیشرفته‌تر روی او انجام شود تا در صورت حاد بودن وضعیت بیمار، فرد مشکوک به کرونا به ساختمان فوق تخصصی قلب که در سمت شرقی بیمارستان توحید قرار گرفته و به محل قرنطینه بیماران مشکوک و مبتلا اختصاص یافته است، انتقال داده شوند.

یکی از تمهیدات در نظر گرفته شده برای پیشگیری از گسترش کرونا ویروس در این مرکز درمانی، ممنوع شدن ملاقات بیماران در بخش‌های مختلف است که گفته می‌شود خانواده‌ها تا حدود زیادی این موضوع را رعایت کرده و با کادر درمانی همکاری داشته‌اند، ضمن اینکه این موضوع روز جمعه به خوبی قابل مشاهده بود.

به نظر می‌رسد در صورت گسترش این ویروس و افزایش تعداد مبتلایان در استان بویژه سنندج، به تعداد بیشتری کادر درمانی نیاز هست که مطمئنا تمام عوامل درمانی بیمارستان توحید و حتی مراکز درمانی دیگر نیز باید پای کار بیایند.

نکته قابل توجه اینکه شواهد نشان می‌دهد مراجعه بیماران قلبی و کلیوی به بیمارستان توحید، در روزهای اخیر به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته که نشان از ترس بیماران و خانواده‌هایشان از سرایت بیماری کرونا به آنان است.

نبود کیت تشخیصی

براساس گفته‌ کادر درمانی این بیمارستان، مهمترین مشکل حال حاضر در بحث مربوط به بیماری کرونا، نبود کیت برای سریعتر تشخیص دادن مبتلایان به این ویروس است که قرار شده این ابزار نیز بزودی در اختیار مرکز درمانی قرار گیرد.

براساس تحقیقات صورت گرفته، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که هفته جاری، تعداد افراد مشکوک و مبتلا به کرونا در کردستان بویژه در سنندج به شکل قابل توجهی افزایش یابد که در صورت ضرورت، تمام بخش‌های بیمارستان توحید بطور کامل به محلی برای ارائه خدمات درمانی به مبتلایان و افراد مشکوک به کرونا اختصاص خواهد یافت.

فضای حاکم بر این مرکز درمانی به گونه‌ای است که کادر درمانی از دادن اطلاعات در مورد تعداد افراد مبتلا، مشکلات و کمبودهای احتمالی هراس دارند و از صحبت چند تن از همراهان بیماران نیز این گونه بدست آمد که خدمات رسانی مطلوب است.

نکته‌ای که نیاز است به آن اشاره شود، نبود ماسک و اقلام بهداشتی مورد نیاز برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در داروخانه این مرکز درمانی است که این موضوع خود مشکلاتی را برای همراهان بیماران و مراجعه‌کنندگان از لحاظ تامین این اقلام ایجاد کرده است.

مرکز درمانی بعثت

مرکز درمانی، آموزشی بعثت سنندج اگر چه بیش از یکسال است به مرکز درمانی مادر و کودک اختصاص یافته است اما این روزها و با توجه به شیوع ویروس کرونا در کردستان، در زمینه معرفی افراد مشکوک به این بیماری خدماتی ارائه می‌دهد.

براساس گفته کادر درمانی بیمارستان بعثت، افرادی که به هر دلیلی به اورژانس این مرکز درمانی مراجعه می‌کنند، در صورت تشخیص پزشک مبنی بر داشتن علائم کرونا، به بیمارستان توحید انتقال داده می‌شوند.

همچنین از زنان و کودکان بستری شده در این مرکز درمانی هم که مشکوک به داشتن علائم کرونا از جمله تب و تنگی نفس حاد باشند به سرعت آزمایش بعمل آمده و نسبت به انتقال آنان به اورژانس بیمارستان توحید اقدام خواهد شد تا کارهای مربوط به انجام آزمایشات و بستری در آن مرکز انجام شود.

مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی کوثر

در مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی کوثر سنندج نیز که این روزها آمار مراجعه‌کنندگان آن به طرز قابل توجهی کاهش یافته است، تهمیدات لازم برای بحث مقابله با کرونا در نظر گرفته شده و در صورت مراجعه بیماران مشکوک به کرونا با استفاده از آمبولانس به سرعت آنها به مرکز درمانی توحید سنندج منتقل می‌شوند.

شواهد نشان می‌دهد روزانه راهروها و اتاق‌های بستری بیماران و اورژانس با استفاده از مواد ضدعفونی کننده شستشو داده می‌شود و امکانات مورد نیاز برای پیشگیری از شیوع و سرایت ویروس کرونا از جمله دستکش و ماسک در اختیار بیماران بستری شده قرار داده شده است.

هنگام مراجعه از این مرکز درمانی، تلاش کردم اطلاعاتی را از سوپروایزر بیمارستان در مورد افراد شناسایی افراد مشکوک به کرونا و انتقال آنان به مرکز درمانی توحید بگیرم که از دادن هر گونه اطلاعات و آمار خودداری و آن را منوط به کسب مجوز از حراست بیمارستان کرد.

حرف آخر

اگر چه کادر درمانی بیمارستان‌ها و مسوولان مرتبط تمام تلاش خود را برای پیشگیری و مراقبت از بیماران مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا بکار می‌گیرند اما مهمترین کار را خود مردم می‌توانند انجام دهند، یعنی با رعایت نکات بهداشتی و توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت، در زمان کمتری این مهمان ناخوانده را از استان و به تبع آن از کشور بیرون کنند.

هیچ جا امن‌تر از خانه و شهر افراد نیست به شرط آنکه در خانه بمانیم و بهداشت فردی را رعایت کنیم چرا که رعایت این موارد ۸۰ تا ۸۵ درصد در کاهش روند انتقال بیماری کرونا اثر خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ایران تا ظهر جمعه (نهم اسفند) به ۳۸۸ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۳۴ نفر رسیده است همچنین ۷۳ نفر از مبتلایان بهبود یافته اند براساس آمار مستند ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، سه نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در کردستان بستری هستند و طبق اعلام مسوولان این هفته پیک صعودی شیوع این بیماری در کشور است که باید همه با هم کمک کنیم از این شرایط به سلامت عبور کنیم.

ویروس‌ کرونا نخستین‌بار در سال ۱۹۶۵ کشف شد و مطالعه روی آن به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.
این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند، با این حال تاکنون هفت ویروس کرونا انسانی کشف شده‌ که آخرین نوع آن در دسامبر (آذر- دی) ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.