چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه در خبری اعلام شد نتایج بررسی‌های پزشکی در شهر قم نشان می‌دهد دو شهروند به ویروس کرونا مبتلا هستند و بعد از آن به فاصله کوتاهی خبر مرگ این افراد در سانه های مجازی و حقیقی منتشر شد.

تصاویر و فیلم‌هایی که پیش از آن از چین، مرکز شیوع این ویروس منتشر شده بود، ترس را به جان و روح شهروندان ایرانی تزریق کرد و از همان روز هر چه ماسک و ژل ضدعفونی کننده و دستکش بود، در داروخانه‌ها  به فروش رفت و این کالاها کمیاب و بتدریج نایاب شد.

به بیشتر از ۱۰ داروخانه در شهر سنندج سر زدم، هیچکدام این ملزومات را نداشتند، چند نفری گفتند سفارش داده‌ایم معلوم نیست برای‌مان بفرستند یا نه، شرکت های توزیع دارو هم اینها را ندارند باید صبر کنید.

به زحمت توانستم از یکی از داروخانه های خیابان پاسداران، محلول آب و الکل را از یکی از متصدیان بگیرم، تا محلول به دستم رسید، خیالم راحت شد، این راحتی خیال برایم نشانه ای از ترسی بود که به جان داشتم و از آن بی خبر بودم.

خانمی در یکی از داروخانه ها آمده بود تا قرص آنتی بیوتیک بگیرد و از سوزش گلو و سردرد شکایت داشت، متصدی بلافاصله علایمش را پرسید و برایش آزیترومایسین تجویز کرد، برایم عجیب بود که در این شرایط هم دست از خود درمانی بر نمی‌داریم و عجیب تر اینکه متصدی داروخانه هم به جای پزشک نسخه تجویز می‌کند.

ضدعفونی کننده‌هایی که پیش از این لیتری ۷۰ هزار تومان بود حالا افزایش قیمت ۴ برابری دارند و مایع یک چهارم لیتری آن به قیمت ۸۰ هزار تومان در برخی مراکز فروش لوازم بهداشتی و پزشکی یکی از خیابان های معروف سنندج فروخته می شود و هیچ نظارتی هم بر روند گران فروشی این کالاها وجود ندارد.

متصدیان برای آشنایان خود از این ملزومات دارند اما برای کسانی که آشنا و پارتی در داروخانه ها ندارند، جواب همه یکی است، نداریم یا با خواهش و تمنا شاید به زحمت یکی پیدا می‌شود و دلش برای مشتری بسوزد یه ماسک و یه ژل ضد عفونی با چند برابر قیمت به او بفروشد.

کسی حق مردن ندارد

بیماری کرونا (corona) یا هر بیماری به علت ناشناخته شدن، یک موقعیت ترس را در بدن ایجاد می کند و اتفاقاتی که به هر صورت به بدن آسیب وارد می کنند علاوه بر آسیب های جسمانی، یک ترومای روانی هم ایجاد می کنند.

 علت این شوک هم این است که شخص دچار مجموعه ای از معضلات می شود و امکان برگشت یا احساس زنده ماندن و در خطر بودنش را می‌فهمد.

آشنایی و فهم درست از یک مساله و یا یک موجودیت غیرقابل انکار، سبب می‌شود تا با آن با اعتماد به نفس بالاتری روبرو شویم و به جای ترس تلاش کنیم با شیوه های معقولانه تر، به بی اثر یا کم اثر کردن مشکل کمک کنیم، اما ناگفته نماند که احساس ترس در انسان، مدام باعث بقای آن شده ولی این ترس باید ترس منطقی باشد و نه عامل تضعیف اگر چه ترس یک عکس العمل طبیعی است ولی نباید آن را به گونه ای بزرگ کرد که تمام زندگی فرد تحت تاثیر آن قرار گیرد.

ویروس از کجا آمد؟

گفته می‌شود ویروس کرونا برای اولین بار از یک سوپر مارکت مواد غذایی در شهر ووهان که به طور غیرقانونی گوشت حیوانات وحشی می فروخت، به دیگر نقاط و مردم منتشر شده است.

متخصصان می گویند احتمالا این ویروس ابتدا در خفاش ها تولید شده و سپس از طریق دیگر گونه ها به انسان سرایت کرده است.

ویروس کرونا چقدر خطرناک است؟

ویروس کرونا سبب سرماخوردگی معمولی و برخی بیماری های خطرناک تر از جمله سندروم حاد تنفسی (سارس) و سندروم تنفسی خاورمیانه ای (مرس) می‌گردد. تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس از علائم عمده کرونا است.

بسیاری از کسانیکه به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند قبلا از شرایط صحی نامساعد رنج می بردند یا افراد مسن با سیستم ایمنی ضعیف بودند،  آمار در چین نشان می دهد در حدود ۲ درصد از مبتلایان به ویروس جدید کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

این آمار تاکید می کند کرونا از سرماخوردگی فصلی مرگبار تر اما از سارس کم خطرتر است،  سارس درحدود ۱۰ درصد از مبتلایان را می کشد و بیماری مرس در سال ۲۰۱۲ در حدود ۳۵ درصد از افراد مبتلا را کشت.

کمبود ماسک نداریم

نگرانی مردم از کمبود ملزومات بهداشتی در حالی است که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان می‌گوید: ماسک به اندازه کافی در سطح استان و بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

ابراهیم قادری البته این را هم گفت که استفاده از ماسک برای افراد عادی ضرورتی ندارد و شست وشوی دست‌ها به صورت مرتب، رعایت بهداشت تنفسی و پرهیز از ترددهای غیرضروری در اماکن عمومی از راهکارهای مهم و لازم برای پیشگیری در برابر ویروس کرونا است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان همچنین به برخی سوءاستفاده‌ها در زمینه توزیع ماسک با قیمت بالا اشاره کرد و گفت: اداره بازرسی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان در این زمینه نظارت کامل دارد و مردم می‌توانند هر گونه تخلفی در این زمینه را گزارش کنند.

برخی می گویند: در بیجار ماسک‌های عادی ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومانی حدود سه تا چهار هزار تومان به فروش می رسد البته اگر گیر بیاید، ماسک های فیلتردار هم با افزایش قیمت چندبرابری به بیش از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برای هر عدد رسیدند و حالا دیگر نایاب شده‌اند.

تولید و توزیع ماسک رایگان

در این میان شرکت شادمهر حریر کردستان در سقز اعلام کرد که به صورت رایگان، ماسک تولید و جهت توزیع در اختیار اداره صمت قرار میدهد،  ماسک های بهداشتی تولیدی این شرکت، دارای لایه ضد پُرز و قابل شستشو است این شرکت تولیدی، روزانه چهار تا پنج هزار ماسک تولید و در میان مردم توزیع خواهد شد.

این گام اول بود و واحدهایی در سنندج و قروه هم اعلام آمادگی کردند تا ماسک مورد نیاز شهروندان را تولید و روانه بازار کنند،  نبود ماسک در داورخانه ها در حالی است که دیروز چند شهروند سنندجی در میدان آزادی این شهر ماسک رایگان میان مردم توزیع می‌کردند.

همه با هم علیه کرونا

هرچند مسوولان استان تدابیری برای جلوگیری از شیوع بیماری در بین مردم انجام داده‌اند که از آن جمله می توان به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و اماکن فرهنگی،  هنری و ورزشی تا پایان هفته و ضدعفونی وسایل نقلیه عمومی و دیگر اقدامات بهداشتی اشاره کرد.

اما نقش ما مردم در این میان بسیار پررنگ تر است، ویروس کرونا مهمان چند روزه نیست و به جای استرس و نگرانی بهتر است روحیه خود و اطرافیان را تقویت کرده و تمام نکات بهداشتی را رعایت کنیم تا بتوانیم بیماری را مهار و کنترل کنیم.

از سویی اگر در خانه مساک و ملزومات ضدعفونی احتکار کرده‌ایم، آن را به همسایه‌ها و آشنایانی که به آن دسترسی ندارند، بدهیم و میان دوستان و آشنایان  توزیع کنیم.

خودمان را بگذاریم جای آن پرستار و پزشک و کادر درمان بیمارستان‌هایی که با ویروس چشم در چشم هستند و برای نجات جان بیماران خطر را به جان خریده اند، بگذاریم این ملزومات برای آنانی باشد که در معرض خطر مستقیم ابتلا هستند، باید همه باهم به مقابله با این ویروس بپردازیم، گام اول را رعایت بهداشت خود و گام دوم را با رعایت بهداشت عمومی برداریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.