در طول تاریخ انقلاب اسلامی هیچ دولتی به اندازه دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با وجود فشار تحریم‌های خارجی، اقتصادی و کمبود منابع مالی مواجه نبوده اما با این وجود خدمات ارزنده‌ای در حوزه‌های مختلف انجام داده است.

علیرغم تمام مشکلات مالی و اقتصادی در کشور، در طول ۶ سال گذشته خدمات بسیار خوبی در بخش‌های مختلف بویژه زیرساخت آب، برق، گاز و مخابرات در کردستان صورت گرفته و مردم استان پیشرفت‌های قابل توجهی را در این حوزه‌ها تجربه کرده‌اند.

امروز در کردستان حتی دورترین روستاها در نقاط صفر مرزی و سخت‌گذر از امکانات و خدمات زیرساختی از جمله گاز طبیعی و مخابرات برخوردارند که در مقایسه با بسیاری از استان‌های دیگر به لحاظ شاخص بهره‌مندی در رده‌های بالاتری قرار دارند.

اگر چه ارائه خدمات به مردم در بخش‌های مختلف، وظیفه هر دولت و حاکمیتی است اما توجه به این نکته ضروری است که سرمایه‌گذاری‌ با وجود کمبود منابع بودجه‌ای و در شرایط سخت اقتصادی، کاری بس دشوار و قابل تحسین است، بنابراین اشاره به خدمات دولت تدبیر و امید در حوزه‌های آب و فاضلاب، برق، گاز طبیعی و مخابرات در کردستان و پیشرفت‌های حاصل شده در این بخش‌ها ضروری است.

کردستان براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ دارای یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۹ روستا است.

بهره‌مندی ۲۷ شهر کردستان از خدمات آبفا

پیش از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید جمعیت شهری استان کردستان ۹۸۵ هزار نفر بود که از این میزان ۹۹.۹ دهم درصد جمعیت زیرپوشش از آب سالم و بهداشتی بهره مند بودند، اکنون یک میلیون و ۲۲۶ هزار جمعیت شهری در  استان داریم که ۱۰۰ درصد آن از آب شرب سالم بهره مند هستند.

سال ۹۲ تعداد شهرهای زیرپوشش آبفا در حوزه خدمات آب ۲۲ مورد بود که در حال حاضر به ۲۷ شهر رسیده است ضمن اینکه تعداد کل مشترکان آب شهرهای استان از ۲۶۹ هزار مورد به ۳۷۸ هزار مشترک افزایش یافته است.

تعداد چاه های در مدار ۹۷ مورد بود که به ۱۰۶ حلقه و حداکثر ظرفیت منابع تامین آب از ۱۱۶ میلیون مترمکعب به ۱۴۸ میلیون مترمکعب رسید، ضمن اینکه حجم کل آب تولیدی استان پیش از دولت یازدهم ۹۶ میلیون مترمکعب بود که در حال حاضر ۱۱۸ میلیون مترمکعب است و طول شبکه توزیع آب از ۲ هزار و ۵۱۵ کیلومتر به چهار هزار و ۸۰۸ کیلومتر افزایش یافته است.

طول خطوط انتقال آب از ۳۹۴ کیلومتر به ۳۹۸ کیلومتر ارتقا یافته و تعداد مخازن ۱۰۷ مورد بود که اکنون ۱۴۲ مورد است و حجم کل مخازن از ۱۸۷ هزار مترمکعب به ۲۵۳ هزار مترمکعب در حال حاضر رسیده است.

در سال ۹۲ تعداد تصفیه خانه‌های آب در مدار پنج باب بود که اکنون به پنج مورد افزایش یافته و ظرفیت این تصفیه خانه‌ها از ۱۶۹ هزار مترمکعب به ۳۱۲ هزار مترمکعب ارتقا یافت.

در بخش فاضلاب نیز پیش از آغاز دولت یازدهم، جمعیت زیرپوشش تاسیسات فاضلاب شهری ۹۰۰ هزار نفر معادل ۹۱ درصد کل جمعیت شهرنشین آن زمان بود که امروز جمعیت زیرپوشش این بخش یک میلیون و ۱۷۲ هزار نفر است که ۹۶ درصد آن زیر پوشش خدمات فاضلاب شهری قرار دارند.

شهرهای زیرپوشش آبفا در حوزه خدمات فاضلاب از ۱۹ شهر به ۲۱ شهر افزایش یافته و تعداد مشترکان فاضلاب شهرهای استان از ۲۴۴ هزار مشترک به ۳۶۳ هزار مورد رسیده است.

حجم فاضلاب جمع آوری در ابتدای این دولت، ۱۶۲ هزار مترمکعب بود که اکنون ۲۲۵ هزار مترمکعب است و طول شبکه جمع آوری فاضلاب از یک هزار و ۴۶۱ کیلومتر به یک هزار و ۸۰۴ کیلومتر ارتقا یافته است.

طول خطوط انتقال فاضلاب ۱۳۴ کیلومتر بود و امروز ۱۵۷ کیلومتر است، ضمن اینکه تصفیه خانه فاضلاب در مدار از سه واحد به هشت واحد افزایش یافت. ظرفیت تصفیه خانه‌های در مدار ۱۴۸ هم هزار مترمکعب بود و اکنون ۲۰۳ هزار مترمکعب شده و تعداد آزمایشگاه‌های فاضلاب ۶ مورد بود که در حال حاضر هشت واحد است.

۴۹۳ روستا از خدمات اینترنت پرسرعت برخوردار هستند

براساس اعلام مخابرات منطقه کردستان توسعه خدمات اینترنت پرسرعت در روستاهای استان در طول خدمات دولت تدبیر و امید رشد پنج هزار و ۳۷۸ درصدی داشته است.

در ۶ سال اخیر ۱۹۱ میلیارد و ۹۲۸ میلیون ریال اعتبار در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری شده و خدمات مخابراتی و ارتباطی در سه حوزه دیتا، ارتباطات سیار و تلفن ثابت از لحاظ کیفی و کمی توسعه و ارتقا یافته است.

در راستای عدالت اجتماعی و بهره گیری یکسان مشتریان از بسترهای مخابراتی، تعداد روستاهای تحت پوشش ADSL در ۶ سال اخیر از ۹ روستا به ۴۹۳ روستا افزایش یافته است.

تعداد پورت ADSL منصوبه از ۵۲ هزار و ۵۷۴ در سال ۹۲ به ۱۶۲هزار و ۲۳۹ پورت در استان افزایش یافته و این رقم بیانگر رشد ۲۰۹ درصدی توسعه این حوزه است، ضمن اینکه هم اکنون تعداد ۱۰۱ هزار و ۳۶ پورت آن به متقاضیان واگذار شده است.

همچنین شرایط واگذاری و بهره‌مندی تعداد ۲۴۲ مشترک از سرویس VDSL را با رشد ۱۰۰ درصدی در چند سال اخیر فراهم کرده است. میزان بهره‌مندی از فیبرنوری در کردستان با رشدی ۱۰۰ درصدی همراه بوده و تعداد ۲ هزار و ۱۲۷ مشترک در استان از این فناوری برخوردار هستند.

تعداد ۸۴ کافوی نوری استان طی ۶ سال اخیر به ۲۱۳ مورد افزایش یافته است که می توان به رشد ۱۵۴ درصدی آن اشاره کرد و از لحاظ ظرفیت پهنای باند اینترنت در سال ۹۲ تنها چهار (STM۱) در استان وجود داشت که هم اکنون این آمار با رشد ۲ هزار و ۱۷۵ درصدی به ۹۱ (STM۱) مورد رسیده است.

۲ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۲۷۴ مشترک تلفن همراه در سطح استان با ضریب نفوذ ۱۲۲ درصد وجود دارد که شاهد رشد ۸۵ درصدی این حوزه نسبت به سال ۹۲ هستیم.

طبق اعلام مخابرات منطقه کردستان، ۴۷۷ سایت BTS در استان نصب و راه اندازی و تعداد ۴۰۵ سایت BTS به تکنولوژی G۴ (نسل چهارم) تلفن همراه با رشد ۱۰۰ درصدی مجهز شده است.

هم اکنون ۹۳۸ روستای استان تحت پوشش تلفن همراه اول هستند که این آمار نسبت به چند سال اخیر رشد ۳۳ درصدی داشته است.

در حوزه سرویس SIP PHONE به عنوان جدیدترین محصول مخابراتی در حوزه تلفن ثابت مبتنی بر بستر دیتا، در حال حاضر تعداد یک هزار و ۷۳۵ مشترک SIP PHONE در استان از مزایای آن بهره مند هستند که ۱۰۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

۱۰۰ درصد روستاهای کردستان از نعمت برق برخوردارند

در حال حاضر ۱۰۰ درصد روستاهای کردستان معادل یک هزار و ۶۹۹ روستا از نعمت برق برخوردار هستند که برق ۸۶۵ روستا به صورت بازفروش و ۸۳۴ روستا نیز به تکخوانی تبدیل شده است.

برق ۶ روستا در شهرستان های بانه، بیجار و کامیاران از طریق سامانه های خورشیدی تامین می‌شود که از اعتبارات منابع داخلی شرکت توانیر انجام شده و تعداد مشترکان برق کردستان از ۵۴۱ هزار و ۴۲۰ مورد در سال ۹۲ به ۶۵۴ هزار و ۷۲۲ مشترک در سال جاری افزایش یافته است.

طول خطوط فشار متوسط برق در ابتدای دولت تدبیر و امید ۹ هزار و ۸۰۸ کیلومتر بود که اکنون به ۱۰ هزار و ۶۵۳ کیلومتر رسیده است ضمن اینکه طول خطوط فشار ضعیف اکنون ۶ هزار و ۱۳۰ کیلومتر است.

تعداد ترانسفورماتورهای نصب شده در سال ۹۲، ۱۰ هزار و ۲۸۷ دستگاه بود که در حال حاضر ۱۳ هزار و ۵۹۵ دستگاه بوده و ظرفیت این دستگاه‌ها نیز از یک هزار و ۲۲۵ به یک هزار و ۴۸۹ مگاولت آمپر ارتقا یافت.

مدت زمان خاموشی بر مشترک توزیع استان در ابتدای دولت یازدهم ۴.۶۷ دقیقه بوده که در حال حاضر این رقم به ۲.۹۶ کاهش یافته است، ضمن اینکه درصد تلفات بخش توزیع از ۱۲، ۳۵ درصد به ۱۰، ۱۳ درصد کاهش یافته است.

سرانه مصرف انرژی به ازای هر مشترک خانگی در سال ۹۲، یک هزار و ۸۰۲ کیلووات ساعت بود که با ارتقا فرهنگ مصرف مشترکان، اکنون یک هزار و ۲۸۱ کیلووات ساعت است.

در ابتدای دولت تدبیر و امید، درصد نصب کنتورهای دیجیتالی انشعابات غیردیماندی ۵۱.۸ درصد بود که به ۶۷.۸ درصد ارتقا یافته و بیش از ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در سال ۹۲ میزان پرداخت غیرحضوری قبوض برق در کردستان صفر بود در حالیکه اکنون ۹۹.۴۲ درصد قبوض برق به صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود.

کردستان جزو ۱۰ استان اول کشور از لحاظ گازرسانی به روستاها

براساس اعلام شرکت گاز کردستان، این استان از لحاظ گازرسانی به روستاها جزو ۱۰ استان برتر کشور محسوب می‌شود و شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی از گاز طبیعی ۸۹ درصد است.

در حال حاضر یک هزار و ۳۰۷ روستای کردستان، ۵۳۴ هزار مشترک در بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و عمومی،  ۱۰۰ درصد جمعیت شهری از خدمات شرکت گاز کردستان بهره‌مند هستند.

طول شبکه اجرا شده گاز طبیعی در بخش شهری و روستایی این استان ۱۰ هزار و ۷۱۱ کیلومتر است که سه هزار و ۳۸۱ کیلومتر در شهرها و هفت هزار و ۳۳۰ کیلومتر آن در روستاها است.

تاکنون ۲۷۱ هزار و ۳۷۶ مورد علمک در نقاط مختلف استان نصب شده که ۱۵۷ هزار و ۳۳۹ عملک در شهرها و ۱۱۴ هزار و ۳۷ مورد در روستاها است.

۲ هزار و ۲۸۱ واحد صنعتی کوچک و بزرگ در استان به شبکه سراسری گاز متصل هستند و عملیات گازرسانی به ۳۰۰ واحد صنعتی دیگر نیز در دستور کار قرار دارد تا گاز طبیعی جایگزین مصرف ۲۰ میلیون لیتر سوخت مایع شود.

مهر امسال طرح حذف قبوض کاغذی گازطبیعی در کردستان آغاز شد که تاکنون ۹۵ درصد مشترکان استان در این طرح شرکت کرده و اطلاعات خود را در سامانه پیامکی ثبت کرده‌اند.

اگر چه دولت در بخش‌های مختلف در استان کردستان اقدامات قابل توجهی داشته اما نیاز جهان امروز بهره‌مندی از امکانات رفاهی است، بنابراین خدمات رسانی باید با سرعت بیشتر و در حجم گسترده‌تری همچنان ادامه یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.