این تعداد طرح شامل ۵۱ طرح کشاورزی، ۱۳ طرح گازرسانی به واحدهای صنعتی و اجرای عملیات شبکه توزیع گاز در ۱۹ روستا است که به صورت جمع برای این طرح‌ها ۳۰۸ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

رییس شرکت گاز سقز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در دهه فجر امسال ۱۹ روستا از نعمت گاز برخوردار می شوند و ۱۳ واحد صنعتی بزرگ نیز به بهره‌برداری می رسند، اظهار داشت: برای افتتاح و بهره برداری از این طرحها ۱۵۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت ملی گاز هزینه شده است.

کمال رضایی اضافه کرد: روستاهایی که در این ایام طرح گازرسانی آنها به بهره برداری می رسد شامل حسن سالاران، قره گویز، خورخوره و مولان آباد، مزره، رنگه ریژان، تاله جر، بهرام، قره گویز، قاقل آباد، غلامعلی، زنبیل، قُلقُله، خورخوره، قوتلو، کندلان، شیخله، قلعه گاه کورکور، قشلاق مله، درویان سفلی و رستمان است.

وی با بیان اینکه درصد بهره مندی روستاییان از گاز، هم اکنون ۸۰ درصد است عنوان کرد: با بهره‌برداری از طرح گازرسانی این ۱۹ روستا در کنار بهره مندی ۸۳۳ خانواده روستایی میزان برخورداری در این شهرستان به ۸۵.۵ درصد می‌رسد.

وی یادآور شد: هم اکنون ۱۹۱ روستای شهرستان سقز گازرسانی شده است که با روشن شدن مشعل گاز در این ۱۹ روستا تعداد روستاهایی که از نعمت گاز برخوردار خواهند شد به ۲۱۰ روستا خواهد رسید و جشن پایان گازرسانی به روستاهای شهرستان سقز در سال ۱۴۰۰ برگزار می شود.

رضایی با بیان اینکه در دهه مبارک فجر، انشعاب CGS دوم سقز نیز کلنگ زنی می شود، اظهار داشت: پیش بینی می شود با بهره مندی ۲۱۰ روستای باقی مانده سقز از نعمت گاز، جشن پایان گازرسانی به روستاهای شهرستان سقز سال ۱۴۰۰ برگزار شود.

۵۱ طرح کشاورزی در دهه فجر سقز به بهره‌برداری می رسد

رییس جهاد کشاورزی سقز نیز گفت: ۵۱ طرح کشاورزی با حدود ۵۰۰ طرح زیر مجموعه و با اعتبار ۱۵۵ میلیارد ریال در گرامیداشت دهه فجر این شهرستان به بهره برداری خواهد رسید.

محمدنافع علایی نیا  اظهار داشت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها بیش از ۵۰۰ خانوار از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد و برای ۱۳۸ نفر نیز اشتغال زایی و زمینه تثبیت ۳۷۴ شغل در شهرستان سقز فراهم می شود.

وی اضافه کرد: خدمات انبارداری و نگهداری محصولات کشاورزی و غذایی واقع در روستای قیسلون، طرح گوسفندداری صنعتی ۳۰۰ راسی روستای تُرجان، طرح فعال سازی و خرید گاو شیری ۳۰ راسی صنعتی در مجتمع آدینان از جمله طرحهای شاخصی است که در دهه فجر افتتاح و به بهره‌برداری می رسد.

علایی نیا افزود: ایجاد ۱۷ زنبورستان، احداث و خرید ۱۴ واحد گوسفند داشتی نیمه صنعتی و صنعتی، احداث و خرید ۶ واحد گاو شیری و صنعتی، خرید یک واحد پرواربندی گوساله نیمه صنعتی، اجرای ۲۱۱ هکتار سیستم های آبیاری تحت فشار (بارانی و قطره ای) و اجرای ۳۴۵ هکتار سیستم های آبیاری کم فشار، بخشی از این طرح ها است.

رییس جهاد کشاورزی سقز گفت: توسعه ۱۴۱ هکتار باغات انگور و بادام در زمین های دیم و آبی، بهره برداری از یک واحد بسته بندی تخم مرغ و تخم بلدرچین، پرورش قارچ خوراکی نیمه صنعتی و تجهیز و نوسازی ۳۲ دستگاه ماشین های کشاورزی از دیگر طرحهای است که دهه مبارک فجر افتتاح خواهد شد.

وی یادآور شد: این طرح ها در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان، زمینه سازی برای تولید انبو در محصولات کشاورزی، توسعه باغات و زیرساخت های کشاورزی و استفاده از تجهیزات نوین در تولید محصولات است.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.