سرهنگ رسول مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیروهای یگان حفاظت از آثار تاریخی استان در این مدت،  ۱۵ هزار و ۹۱۸ مورد سرکشی از آثار تاریخی استان انجام داده و با موارد تخلف برخورد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در جریان سرکشی از آثار تاریخی میراث بانان افتخاری نیز حضور داشتند، افزود: این بازرسی ها منجر به دستگیری ۲۸ حفار غیرمجاز و کشف و ضبط تعداد ۲۵۵ قطعه انواع اشیای تاریخی و ۱۰ دستگاه انواع فلزیاب شد.

سرهنگ مرادی در خصوص جرائم دستگیرشدگان اضافه کرد: پنج نفر در رابطه با قاچاق عتیقه، ۱۰ نفر در خصوص فروش و نگهداری فلزیاب و ۱۳ نفر نیز در خصوص حفاری غیر مجاز در این استان دستگیر شده اند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کردستان یادآور شد: صدور ۸۶ مورد اخطاریه، تشکیل چهار فقره پرونده قضایی علیه مجرمین و متخلفین حوزه میراث فرهنگی، جلوگیری از ۲ مورد تخریب بناهای تاریخی، کشف چهار مورد قاچاق و نگهداری اموال و جلوگیری از هفت مورد حفاری غیر مجاز از دیگر فعالیت‌های این حوزه در این مدت بوده است.

سرهنگ مرادی همکاری مردم با پرسنل یگان حفاظت خواستار شد و تاکید کرد: عموم هم استانی‌های عزیز باید در حفاظت از اماکن و آثار تاریخی و فرهنگی استان جدیت و حساسیت ویژه داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این حوزه اخبار و اطلاعات مربوطه را با شماره ۲۱۷۸۸۵۵ اطلاعات و موارد تخلف را در اختیار نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کردستان قرار دهند.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است که ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۲ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.