شهرداری مریوان این روزها به دلیل مسدود شدن حساب‌های بانکی اش در پرداخت حقوق و مزایای پرسنل و کارگران خود با مشکل جدی روبرو است و این موضوع باعث شده تا کارگران به نشانه اعتراض در ۲۴ ساعت گذشته زباله‌ها را از سطح شهر جمع آوری نکنند تا انباشت زباله در برخی کوچه ها و معابر شهری باعث زشت شدن چهره شهر توریستی و گردشگری مریوان شود.

سرپرست شهرداری مریوان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کارگران از نیروهای خدوم و زحمتکش هستند، اظهار داشت: اعتراض حق قانونی این قشر است چون ۶ ماه است حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده‌اند.

محمد صالح ایومن افزود: کارگران شهرداری برای اینکه صدای خود را به گوش مسوولان استانی و شهرستانی برسانند دست به اعتصاب زدند و اکنون ۲۴ ساعت است زباله‌های شهر را جمع آوری نکرده حتی چند نفر شان به استانداری کردستان رفته تا مشکلات خود را به گوش مسوولان برساندند.

وی یادآور شد: از ۱۱ آذر امسال که مسوولیت شهرداری مریوان را عهده دار شدم پنج روز بعد حقوق یک ماه پرسنل و کارگران شهرداری را پرداخت کردم اما در ۱۸ آذر ماه حساب‌های شهرداری با حکم مقام قضایی مسدود شد لذا امکان برداشت و پرداخت مطالبات کارگران وجود ندارد.

ایومن اضافه کرد: در این مدت از طریق مراجع قضایی پیگیر حل مشکل محکومیت شهرداری بودیم و امیدواریم در روزهای آینده مشکل محکومیت شهرداری برطرف و حساب شهرداری رفع مسدودیت شود تا بتوانیم هزینه‌ها و حقوق پرسنل شهرداری را از این محل پرداخت کنیم.

شهرداری مریوان ۱۰۰ میلیارد ریال محکومیت قضایی دارد

ایومن با بیان اینکه محکومیت شهرداری مریوان ۱۰۰ میلیارد ریال است، گفت: در مدتی که حساب شهرداری مسدود شده ۱۰ میلیارد ریال از حساب شهرداری بابت این محکومیت قضایی برداشت شده است.

سرپرست شهرداری مریوان افزود: متاسفانه در فضای مجازی و کانال های تلگرامی به ناحق شهرداری و شورای اسلامی شهر را مورد انتقاد شدید قرار داده و بدون آنکه واقعیت موضوع را بیان کنند افکار عمومی را علیه مسوولین شهرداری تحریک می‌کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از شهروندان از محکومیت قضایی ۱۰۰ میلیارد ریالی شهرداری مریوان که مربوط به دوره های قبل است، اطلاعی ندارند و عدم پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و پرسنل خدوم و زحمتکش شهرداری را ناشی از ضعف مدیریت و بی توجهی مسوولان می‌دانند.

ایومن یادآور شد: واقعیت امر مسدود بودن حساب شهرداری مریوان است و تا زمانی که حساب شهرداری مسدود باشد اجازه برداشت از حساب و پرداخت حقوق و مزایای پرسنل و کارکنان را نداریم لذا در تلاش هستیم در روزهای آینده مشکل را برطرف کرده و با رفع مسدودیت حساب شهرداری، هزینه‌های خود را پرداخت کنیم.

وی اضافه کرد: تا روز سه شنبه دهم دی حتما بخشی از حقوق عقب مانده کارگران به حساب آنها واریز خواهد شد و در هفته آینده نیز نسبت به پرداخت حقوق و مزایای یک ماه دیگر پرسنل و کارگران اقدام خواهیم کرد و با برطرف شدن محکومیت قضایی شهرداری،  کل حقوق و مزایای معوقه براساس قانون پرداخت خواهد شد.

او با بیان اینکه پرداخت حقوق و مزایای نیروهای شهرداری نباید رسانه‌ای شود، گفت: پرداخت حقوق و مزایا از وظایف هر سازمانی است و اگر اعلام کنیم که حقوق و مزایای نیروهای خود را پرداخت کرده‌ایم وظیفه مان بوده لذا رسانه ای کردن این موضوع نوعی بی احترامی و توهین به نیروهای شهرداری است اما گاهی در شرایطی که افکار عمومی،  آگاهی از چنین مسایلی نداشته باشد اعلام این مساله برای تنویر افکار عمومی لازم است.  

شهرداری مریوان ۵۶۰ میلیارد ریال بدهی معوقه دارد

سرپرست شهرداری مریوان یادآور شد: شهرداری مریوان اکنون ۵۶۰ میلیارد ریال بدهی معوقه دارد که ۲۰۰ میلیارد ریال آن مربوط به حقوق و مزایاست و مابقی مربوط به سایر بدهی های شهرداری نظیر بیمه تامین اجتماعی، دارایی های اشخاص، محکومیت های قضایی و موارد دیگر است.

وی افزود: در طی ۲ ماه گذشته ۲۵ میلیارد ریال پرداخت شده که ۱۲ میلیارد ریال آن مربوط به حقوق و مزایای معوقه و مابقی نیز مربوط به برداشت از حساب بابت محکومیت قضایی شهرداری است.

ایومن گفت: ۵۰ میلیارد ریال از بدهی‌های شهرداری مربوط به اضافه کاری معوقه سال های ۹۶ و ۹۷ کارگران است ضمن اینکه از حقوق و مزایای سال جاری نیز سه ماه آن پرداخت شده است.

قانون گریزی شهروندان مهمترین مشکل شهرداری است

وی به مهمترین مشکلات شهرداری مریوان اشاره کرد و افزود: قانون گریزی برخی از شهروندان و عدم پرداخت عوارض نوسازی موجب شده حقوق و مزایای نیروهای شهرداری با تاخیر پرداخت شود.

سرپرست شهرداری مریوان گفت: افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهر از معضلات مهم مریوان است چون مالکان از پرداخت عوارض و حقوق شهرداری گریزان هستند و همین امر موجب ایجاد مشکلاتی برای تامین اعتبار و درآمد شهرداری است.

ادارات خدمات رسان همکاری لازم را با شهرداری ندارند

وی با انتقاد از ادارات خدمات رسان گفت: متاسفانه ادارات خدمات رسان در هنگام واگذاری انشعاب به این مشترکین همکاری لازم را با شهرداری ندارند در صورتی که اگر این ادارات خدمات رسان برای واگذاری انشعاب از شهرداری استعلام بگیرند شهرداری نیز به راحتی می تواند هزینه عوارض نوسازی و ساخت و ساز را از مالکان آنها اخذ کند.

ایومن با تقدیر از مدیریت شرکت گاز مریوان اضافه کرد: فقط شرکت گاز با شهرداری تعامل و همکاری لازم را دارد و در هنگام واگذاری انشعاب به مشترکان از شهرداری استعلام می گیرد در صورتی که سایر ادارات خدمات رسان بر اساس قانون ملزم هستند، هنگام واگذاری انشعابات استعلام لازم را بگیرند تا شهرداری نیز بتواند حق و حقوق قانونی خود را دریافت کند.

پرداخت عوارض پسماند در مریوان در طول سال فقط هفت درصد است

سرپرست شهرداری مریوان با بیان اینکه سالانه حداقل ۷۰ میلیارد ریال برای جمع آوری زباله سطح شهر هزینه می‌شود، گفت: پرداخت عوارض پسماند و نوسازی در شهر مریوان تنها ۷ درصد است که این میزان به هیچ وجه جوابگوی هزینه جمع آوری نیست در حالیکه در دیگر شهرهای استان پرداخت عوارض پسماند و نوسازی بعضا تا ۹۳ درصد است.

به گفته وی، ۱۳۰ نفر از کارگران شهرداری مریوان در طول سال مشغول جمع آوری زباله هستند که حقوق و مزایای این تعداد افراد به غیر از هزینه ماشین آلات شهرداری ۷۰ میلیارد ریال است البته حقوق و مزایای آنها باید از محل پرداخت عوارض جمع آوری پرداخت شود که درآمدها جوابگوی هزینه ها نیست.


مهمترین مشکل حل پسماند معارضین عرفی محلی است

وی یکی دیگر از مشکلات شهرداری مریوان را پسماند اعلام کرد و گفت: در حال حاضر زباله مریوان در سایت زباله این شهر در عصرآباد تخلیه و معدوم می شود که گاهی اوقات موجب اعتراض ساکنان روستاهای اطراف می‌شود.

سرپرست شهرداری مریوان یادآور شد: مرکز بازیافت زباله شهری مریوان با ظرفیت ۲۵۰ تن زباله در روز آماده نصب در محل تعیین شده  ولی مشکل اصلی بحث معارضین عرفی محلی است.

وی اضافه کرد: قرارداد نصب و راه اندازی مرکز بازیافت شهرداری منعقد شده و در صورت رفع مشکل معارضین به زودی در محل تعیین شده نصب خواهد شد البته مهمترین مشکل شهر که بحث پسماند است برطرف خواهد شد.

ایومن با تقدیر از پرسنل و کارگران خدوم شهرداری مریوان گفت: نیروهای شهرداری نقطه اتکا و سرمایه اصلی شهر هستند و تا پایان سال به هر میزان درآمد به حساب شهرداری واریز گردد بابت حقوق و مزایا به نیروهای شهرداری پرداخت می شود که امیدواریم شهروندان نیز همانگونه که دوست دارند شهری تمیز و زیبا داشته باشند در پرداخت عوارض خود همت کنند تا شهرداری نیز در پرداخت حقوق و مزایای نیروهای خود با مشکل روبرو نشود.

مهمترین مشکل شهرداری مریوان محکومیت قضایی است

عضو شورای اسلامی شهر مریوان نیز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مهمترین مشکل فعلی شهرداری بحث محکومیت قضایی است که باعث مسدود شدن حساب های بانکی شده است.

امید درخشانی با بیان اینکه اعتراض حق قانونی و طبیعی نیروها است، تاکید کرد: قبول داریم نیروهای خدوم شهرداری دچار مشکل اقتصادی هستند اما در حال حاضر حساب شهرداری به دلیل محکومیت ۱۰۰ میلیارد ریالی از آذر ماه مسدود شده و مجموعه شورای اسلامی و شهردار در تلاش هستند تا هرچه سریعتر مراحل دادرسی محکومیت طی شده و حساب ها باز شود.

وی افزود: کارگران شهرداری در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایای ۶ ماهه اخیر خود زباله‌های شهر را جمع آوری نکردند و همین امر موجب نگرانی شهروندان و مجموعه شورای اسلامی و شهرداری است که با آگاهی و روشنفکری خود نیروهای شهرداری که از وضعیت مسدود شدن حساب شهرداری مطلع شدند، جمع آوری زباله شهر از سر گرفته شد و کنون مشکلی در این خصوص نداریم.

درخشانی اضافه کرد: به محض رفع مسدودی حساب شهرداری حقوق و مزایای کارکنان و کارگران برطبق قانون به آنها پرداخت خواهد شد لذا عدم جمع آوری زباله، زیبنده شهر توریستی و گردشگری مریوان نیست و کارگران در این شرایط وضعیت شهرداری را در نظر بگیرند.

شهرستان مرزی مریوان در فاصله ۱۳۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.