عضو هیات علمی حفاظت آب و خاک مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این نرم افزار بر اساس نیاز اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در ساخت سازه های آبخیز و ضرورت بهینه سازی این منابع طراحی و ساخته شده است.

امید رحمتی اضافه کرد: با توجه به اینکه احداث سدهای اصلاحی در طرح‌های آبخیزداری اعتبارات زیادی را در بر می‌گیرد لذا مطالعات مکانیابی و اولویت‌بندی مناطق بحرانی قبل از اجرای سدها باید به طور دقیق و جامع انجام شود.

وی افزود: شناسایی دقیق مناطق فرسایش پذیر در زیر حوضه‌ها امری ضروری است و می توان با اقدامات مناسب آبخیزداری اعم از سازه‌ای و تلفیقی از آنها شدت خسارت‌های ناشی از فرسایش و رسوب زیر حوضه ها را کاهدش داد.

عضو عیات علمی حفاظت آب و خاک مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان یادآور شد: نرم افزار مکانیابی سازه‌های آبخیزداری این امکان را به کاربر می‌دهد با استفاده از داده‌های هیدرولیکی و هیدرولوژیکی حوزه آبخیز خصوصیات رودخانه و مسیل را به دقت بررسی کند.

رحمتی تاکید کرد: همچنین کاربر در این نرم افزار می‌تواند نظریات کارشناسی خود را در بررسی نتایج داده‌های هیدرولیکی و هیدرولوژیکی دخیل کرده تا نتایج نهایی مکان اجرای طرح آبخیزداری انتخاب و علاوه بر کاهش پرت هزینه‌ها و بیشترین بازده را از اجرای طرح ها کسب کرد.

وی گفت: طراحی و تدوین این نرم افزار از یک سال پیش با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان، دانشگاه استکهلم سوئد و استاوانگر نروژ آغاز شده بود و نتایج آن نیز در مجله پایداری نروژ به چاپ رسیده است.

رحمتی با بیان اینکه هم اکنون گسترده فعالیت این نرم افزار اراضی استان کردستان است، افزود: در صورت حمایت مالی از طراحان و سازندگان مشکلی در گسترش سطح اراضی آبخیز کشور و حتی جهان نیز در آن وجود ندارد.

نخستین واحد و هسته تحقیقاتی در بخش کشاورزی کردستان در سال ۱۳۴۳ با عنوان اداره اصلاح و تهیه نهال و بذر تاسیس شد و این مرکز سال ۱۳۹۴ با عنوان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان کار خود را ادامه داد.

هم اکنون حدود ۴۰ محقق و پژوهشگر در جمع نیروی انسانی این مرکز مشغول فعالیت هستند که ۲۱ تن از آنان عضو هیات علمی هستند.

اجرای بیش از ۷۰۰ طرح تحقیقاتی از جمله فعالیت های این مرکز در ۱۴ سال گذشته است که در نتیجه این تلاش ها حدود ۲۱۰  یافته و دستاورد تحقیقاتی کاربردی، بیش از یک هزار  مقاله علمی انگلیسی و فارسی ارائه و ۱۳ جلد کتاب نیز منتشر شده است.

در حال حاضر این مرکز با بهره مندی از چهار بخش تحقیقاتی زراعی-باغی، منابع طبیعی، علوم دامی و آبخیز داری، سه واحد تحقیقات اقتصادی-اجتماعی، کنترل و گواهی بذور نهال و اطلاع رانی، سه ایستگاه تحقیقاتیی، ۲ پایگاه تحقیقاتی و سه آزمایشگاه تخصصی در امرو تحقیقات و اموزش کشاوری فعالیت می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.