در پنجمین روز از ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس، فرمانداری سنندج شلوغ‌تر از روزهای گذشته بود و از همان دقایق اولیه صبح داوطلبان با پوشه‌هایی حاوی مدارک در دست به محل ثبت نام برای اعلام کاندیداتوری خود وارد می‌شدند.
تعدادی از آنان با مدارک کامل وارد شده و پس از حدود نیم ساعت ثبت نام خود را نهایی کرده و با لبی خندان و به امید راهیابی به خانه ملت محل را ترک می کردند اما تعدادی نیز بودند که مدارکشان ناقص بود و از همان ابتدای راه مجبور به ترک محل می‌شدند، در این بین، جوانی برای ثبت نام آمد که هنوز به سن مورد نظر نرسیده بود.
در میان ثبت نام کنندگان صبح تا ظهر روز پنجم دو زن جوان ۳۴ و ۴۰ ساله نیز به میدان آمدند تا شانس و توان خود را برای حضور در یک رقابت سیاسی محک بزنند.
امروز همچنین تعدادی از مسوولان استان از جمله استاندار کردستان، معاون سیاسی امنیتی، رییس سازمان برنامه و بودجه و فرماندار سنندج در محل ستاد ثبت نام حضور یافته و از نزدیک در جریان روند نام‌نویسی داوطلبان قرار گرفتند.  

تلاش برای رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی جامعه
نخستین داوطلب پنجمین روز ثبت‌نام انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در ساعات اولیه روز پنجشنبه در فرمانداری سنندج حاضر شد، دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت تحول و کارمند یکی از ادارات دولتی استان بود.
وی هدف از داوطلب شدن خود برای نمایندگی مجلس را اجرای قوانین معطل مانده قانون اساسی، تلاش برای رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی جامعه و برنامه ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اعلام کرد.
وی با بیان اینکه هزینه ای برای تبلیغات نمی کند، اظهار داشت: می‌خواهم با حمایت خود مردم وارد مجلس شوم نه با تبلیغات و صرف هزینه‌های کلان.
این داوطلب نمایندگی مجلس یادآور شد: در گذشته نمایندگان زیادی بوسیله رانت و پول وارد مجلس شده‌اند و بی شک اینگونه افراد نمی‌توانند مطالبات مردم را پیگیری کنند بلکه بیشتر به فکر منافع خود و حامیانشان هستند.
وی خط فکری خود را مستقل اعلام و اضافه کرد: به نطر خودم تایید صلاحیت می‌شوم و در صورت انتخاب شدن به عنوان نماینده مردم در مجلس با تمام توان پیگیر مطالبات مردم بوده و در راستای رفع مشکلات موجود تلاش خواهم کرد.

به جز چاپ یک بروشور تبلیغ دیگری نخواهم داشت
دومین داوطلب حاضر در فرمانداری سنندج مرد ۶۹ ساله خوشرو و خوش صحبتی بود که دکترای مدیریت داشت و با رویی گشاده به سوالاتم پاسخ داد.
وی با تمام وجود در خدمت مردم بودن و در راستای مصلحت نطام حرکت کردن را هدف اصلی از داوطلب شدن خود برای نمایندگی مجلس اعلام کرد و یادآور شد: در صورت راهیابی به مجلس تمام تلاش خود را در راه، حل بیکاری جوانان و رفع سایر مشکلات موجود در جامعه به کار خواهم بست و اگر به نتیجه نرسم قطعا استعفا خواهم داد.
این داوطلب نمایندگی مجلس با بیان اینکه برای کسب نام و عنوان داوطلب نشده است، گفت: هزینه‌ای صرف تبلیغات نمی‌کنم و در این زمینه فقط به چاپ بروشوری حاوی سوابق مدیریتی خود اکتفا خواهم کرد.


صداقت و راستگویی شعار انتخاباتی‌ام خواهد بود
دیگر داوطلب حاضر در محل ثبت نام خانمی ۳۴ ساله با مدرک فوق لیسانس مدیریت اجرایی بود که در حال حاضر شغل ثابتی نداشت و به عنوان فعال فرهنگی در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کرد.

وی تلاش برای رفع بیکاری جوانان بخصوص قشر تحصیلکرده را اولین هدف خود از داوطلب نمایندگی مجلس شدن اعلام کرد و افزود: یکی دیگر از کارهایی که در صورت راهیابی به مجلس انجام خواهم داد رفع مشکلات فضای سطح شهر سنندج در حوزه‌های مختلف فرهنگی خواهد بود.
این بانوی داوطلب نمایندگی مجلس اظهار داشت: فعلا برنامه‌ای برای تبلیغ ندارم اما در صورت تایید صلاحیت، قطعا صداقت و راستگویی شعار انتخاباتی‌ام خواهد بود.
وی یادآور شد: نماینده‌ای در مجلس موفق خواهد بود که با مردم صادق بوده، پیگیر مطالبات آنان باشد و حتی اگر به نتیجه نرسد، تلاش‌هایش صادقانه برای مردم بازگو کند.

برای رونق کشاورزی منطقه به میدان آمده‌ام
چهارمین داوطلبی که ثبت نامش نهایی شد جوانی ۳۱ ساله بیکار و دارای مدرک کارشناسی ارشد تغذیه، دام و طیور بود وی که تصمیمش برای داوطلب شدن کاملا ناگهانی و بدون مشورت با کسی بوده است، می گوید: رونق کشاورزی، دامداری و دامپروری منطقه نخستین و اصلی‌ترین هدفم از داوطلب نمایندگی شدن است.
این جوان داوطلب نمایندگی مجلس افزود: در صورت تایید صلاحیت ‌و البته پیروزی در انتخابات تمام سعی خود را برای پیگیری مطالبات مردم بکار خواهم بست و در حد توان از حق و حقوق اقشار مختلف جامعه دفاع می‌کنم.
وی یادآور شد: نماینده ای که از میان قشر ضعیف جامعه انتخاب شود درد مردم را بهتر درک کرده و بیشتر می‌تواند در راستای رفع مشکلات جامعه گام بردارد.
وی همچنین اظهار داشت: هیچ سرمایه‌ای برای تبلیغات ندارم مگر اینکه از سوی کسی حمایت شوم.

احساس وظیفه در شرایط موجود به داوطلب شدن وادارم کرد
دیگر داوطلب نمایندگی مجلس مردی ۴۵ ساله دارای دکترای مدیریت و کارشناس مسئول دانشگاه فرهنگیان کردستان بود،  وی که سابقه هشت سال مدیریت و معاونت دانشگاه فرهنگیان استان را دارد، هدف از داوطلب نمایندگی مجلس شدن خود را احساس وطیفه در شرایط موجود کشور اعلام کرد.
این داوطلب نمایندگی مجلس اظهار داشت: یک نماینده واقعی کسی است که به روز بوده و توانایی تاثیرگذاری در جامعه داشته باشد و از همه مهمتر با پول و سرمایه وارد مجلس نشده باشد.
وی یادآور شد: هیچ سرمایه‌ای برای تبلیغات انتخاباتی در نظر نگرفته‌ام و اگر تایید صلاحیت شوم بیشتر تبلیغم از طریق فضای مجازی خواهد بود.

تلاش برای رفاه بیشتر قشر کارگر و کشاورز
یکی دیگر از داوطلبانی که نزدیک ظهر وارد محل ثبت نام شد جوانی ۳۶ ساله دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ بود و ریاست ‌شورای شهر یکی از شهرستان‌های استان به مدت سه سال از جمله سوابق کاری اش بود.
وی که شغل کنونی خود را کارگر شهرداری اعلام کرد، اظهار داشت: هدف  اصلی از داوطلب شدنم اصلاح دستگاه سیاسی کشور از طریق مجلس قانونگذار است.
این جوان داوطلب نمایندگی مجلس یادآور شد: در صورت راهیابی به مجلس نخستین برنامه کاری‌ام تلاش برای تدوین قانونی در مجلس برای رفاه بیشتر قشر کارگر و کشاورز و رفع مشکلات قشرهای ضعیف جامعه که در حال حاضر در معرض تکان‌های اقتصادی و سیاسی هستند، خواهد بود.
وی با بیان اینکه با حمایت و همراهی تشکلات خانه کارگر داوطلب نمایندگی شده است، افزود: سرمایه من برای تبلیغات فقط حمایت معنوی تشکلات خانه کارگر است و هزینه دیگری نخواهم کرد.
این داوطلب اضافه کرد: در صورت تایید صلاحیت شدن ۱۰۰ درصد وارد مجلس خواهم شد، البته اگر هیات‌های اجرایی استان براساس واقعیت و نه ملاحظات سیاسی تصمیم بگیرند قطعا تایید صلاحیت نیز خواهم شد.
آخرین داوطلبی که در شیفت صبح ثبت نام نمایندگی مجلس در فرمانداری سنندج حضور یافت و ثبت نامش نهایی ‌شد خانمی ۴۰ ساله دارای مدرک کارشناسی ارشد حسابرسی بود.
وی در حال حاضر  به عنوان کارشناس تنظیم حساب یکی از ادارات استان مشغول به فعالیت است و بیشتر از این حاضر به مصاحبه نشد.

عملکرد نماینده مجلس از سوی مردم و مسؤولان رصد می‌شود
نماینده فعلی مردم سنندج، کامیاران و دیواندره که بعدازظهر پنجشنبه برای ثبت‌نام به فرمانداری سنندج آمد، در جمع خبرنگاران گفت: عملکرد نماینده هم از سوی مردم و هم از طرف مسؤولان رصد می‌شود و مردم بویژه جوانان تحلیلگرند و می دانند چه کسی صداقت دارد.
علوی با بیان اینکه شرایط کشور شرایط سختی است و شاهد تحریم‌ها و کمبود اعتبارات هستیم و نمایندگان مجلس باید به این مسائل توجه کنند، تاکید کرد: از عملکرد خود راضی هستم و فعالیت‌های زیادی بویژه در حوزه عمرانی استان طی دوره نمایندگی انجام داده‌ام.
وی با بیان اینکه صداقت و عاشقانه کار کردن نماینده برای مردم اهمیت زیادی دارد، افزود: نماینده باید از اوضاع جهان و منطقه نیز مطلع باشد،  دارای دیدگاه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد، اطلاع بالایی از امور مختلف داشته و بر مبنای این آگاهی و بادقت اظهار نظر کند.  
علوی در رابطه با نظراتی که در مورد محدود بودن حضور نماینده به دو دوره مطرح می‌شود، اظهار داشت: چرا باید برای نمایندگی سقف و محدودیتی تعیین شود، به نظرم هر چه دوره حضور یک نماینده بیشتر باشد بهتر می‌تواند به مردم خدمت کند.  
وی یکی از انگیزه‌های حضورش را شکستن همین طلسم حضور دو دوره‌ای نمایندگان کردستان در مجلس اعلام کرد و اضافه کرد: خستگی و سختی کار نمایندگی انگیزه حضور مجدد را از من گرفته بود اما تصمیم حضوری دوباره گرفتم.  
علوی با اشاره به اینکه نماینده باید در مورد هزینه‌های انتخاباتی، عملکرد و دارایی‌های خود شفاف باشد و من حاضر به شفاف‌سازی در همه این موارد هستم، گفت: حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برای انتخابات هزینه کرده و در این دوره هم ممکن است بتوانم نهایت ۲ میلیارد ریال هزینه کنم.  
نماینده فعلی مردم سنندج، کامیاران و دیواندره یادآور شد: مجلس نظارت قوی ندارد، باید کمیسیونی نظارتی تشکیل شود و ضروری است نظارت بر دستگاه‌ها نیز از سوی قوه مقننه افزایش پیدا کند.  

اختیارات نمایندگان مجلس کم است
یک معلم سنندجی ساکن بانه دیگر داوطلبی بود که ثبت نام کرد، او برای دومین بار بود که از این حوزه قصد داوطلب شدن داشت و با بیان اینکه دور قبل پنج هزار رای کسب کرده است، افزود: رسیدن به هدف حتی بعد از کسب رای هم دشوار است اما تلاش خود را می‌کنم.  
وی اضافه کرد: نماینده مجلس از اختیارات کافی برخوردار نیست اما برخی نماینده‌ها هم کمتر از خود مایه گذاشته‌ و فعالیت خود را به امور کوچکتری که ارتباطی به کار و وظایف قانونی شان ندارد، محدود کرده‌اند.

لرستانی که خود را کردستانی می‌داند 
یک معلم بازنشسته دیگر فردی بود که در آخرین دقایق کاری عصر پنجشنبه برای ثبت‌نام خود را به ستاد انتخابات فرمانداری سنندج رساند.  
وی که اهل استان لرستان است اما از ۲۱ سال پیش تاکنون ساکن سنندج است و همسر خود را هم از این شهر انتخاب کرده است، خود را کردستانی می‌داند و می‌گوید: هدفم فقط خدمت به مردم است.  
وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کند بتواند اعتماد و نظر مردم کردستان را جلب کند، اظهار داشت: با توجه به فرهیختگی مردم کردستان و با توجه به حرف‌هایی که برای گفتن دارم و آگاهی که به مسائل روز دارم انتخاب خود را دور از ذهن نمی‌دانم.  

هنوز بطور دقیق برای حضورم تصمیم نگرفته ام

یک جوان ۳۰ ساله هم آخرین داوطلب حاضر در ستاد انتخابات مستقر در فرمانداری سنندج بود که به دلیل نقص مدارک برای بار دوم بعدازظهر امروز خود را به این محل رسانده بود.  
وی که اکنون مدرس یکی از دانشگاه‌هاست در پاسخ به این سوال که هدف و انگیزه‌اش از داوطلب نمایندگی مجلس شدن چیست، مکثی کرد و گفت: هنوز بطور دقیق در این مورد فکر نکرده‌ و تصمیم قاطعی نگرفته‌ام.

به گزارش ایرنا، تعداد داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان کردستان طی پنج روز از مهلت نام‌نویسی به ۱۳۷ نفر شامل ۱۲۹ مرد و هشت زن رسید که از این تعداد ۴۲ داوطلب در پنج حوزه انتخابیه روز پنجشنبه به صورت نهایی ثبت نام کردند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه، ۲ اسفند امسال برگزار می‌شود و ثبت‌نام نامزدها از روز یکشنبه ۱۰ تا شنبه ۱۶ آذر به مدت هفت روز ادامه دارد.

مدارک مورد نیاز داوطلبان برای ثبت نام در انتخابات

اصل کارت ملی و یک نسخه تصویر آن، اصل شناسنامه عکس‌دار و یک نسخه تصویر کلیه صفحات آن، یک قطعه عکس ۴*۳ جدید، اصل و یک نسخه تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر (حداقل کارشناسی ارشد و یا معادل آن)، اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفاء و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و اصل و یک نسخه تصویر کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائمی یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولان خدمت وظیفه عمومی از مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

همچنین به استناد ماده‌ی ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبصره‌های ذیل آن، انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایط اعتقاد و التزام عملی به اسلام، التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه، داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی‌ارشد یا معادل آن، نداشتن سوء‌شهرت در حوزه‌ی انتخابیه، سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی و حداقل سن ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال باشند.

داوطلبان نمایندگی اقلیت‌های دینی مصرّح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام، مستثنی هستند و باید در دین خود ثابت العقیده باشند.

ملاک محاسبه‌ی سن اشخاص برای ثبت‌نام در انتخابات بر اساس تاریخ تولد اولیه‌ی ثبت شده در شناسنامه رسمی است و تغییرات بعدی توسط دستگاه‌های ذیربط به استثنای محاکم قضائی ملاک عمل نخواهد بود.

طبق قانون کلیه جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا و رزمندگانی که حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه دارند از یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار می‌گردند.

جمهوری اسلامی ایران یکی از دموکراتیک‌ترین کشورهای دنیاست که تاکنون در آن ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری، ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، پنج دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و پنج دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و علاوه بر آن، چندین انتخابات موردی برگزار شده که به طور حدودی، طی هر سال یک انتخابات به اجرا درآمده است.

استان کردستان دارای پنج حوزه انتخابیه و ۶ نماینده در مجلس شورای اسلامی است، (حوزه انتخابیه سنندج شامل شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره ۲ نماینده، حوزه انتخابیه بیجار یک نماینده، حوزه انتخابیه قروه شامل شهرستان‌های قروه و دهگلان یک نماینده، حوزه انتخابیه سقز شامل شهرستان‌های سقز و بانه یک نماینده و حوزه انتخابیه مریوان شامل شهرستان‌های مرویان و سروآباد یک نماینده) است، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.