بیانیه پایانی این همایش توسط مهرداد ملک زاده پژوهشگر و باستان‌شناس خوانده شد که در آن شرکت‌کنندگان خواستار تداوم منظم و هدفمند همایش‌های تخصصی باستان‌شناسی ایران به‌ویژه در حوزه عصر آهن شدند.
شرکت کنندگان در این همایش همچنین خواستار سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی علمی و فرهنگی برای پژوهش‌های پرسش‌محگر مربوط به باستان‌شناسی عصر آان ایران شدند.
در بیانیه پایانی این همایش آمده است که به دلیل کمبود اطلاعات باستان شناختی از مناطف درونی‌تر فلات به‌ویژه شرق ایران در قیاس با لبه غربی فلات انجام پژوهش‌های هدفمند در این مناطق و ایجاد پوشش یکسان باستان‌شناختی در حوزه‌های مختلف جغرافیایی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
همکاری بیشتر با پژوهشگران بین‌المللی متخصص در این حوزه فرهنگی و تعامل بیشتر برای هم‌افزایی دانش و ارتقای جایگاه باستان‌شناسی ایران از دیگر تاکیدات شرکت‌کنندگان در بیانیه پایانی این همایش بود.
در این همایش از استاد فایق توحیدی که خود اهل کردستان است به دلیل سال‌ها تلاش و فعالیت او در حوزه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی تقدیر شد. 
انجام ۱۶ کاوش در حوزه باستان‌شناسی و میراث‌فرهنگی مناطق مختلف کشور، ساماندهی اشیا موزه‌ها، ۱۰ مورد تالیف، ترجمه و مقاله و فعالیت در چند مرکز آموزشی از جمله سوابق توحیدی است. 
۴۷ مقاله در قالب ۹۰۰ صفحه به اولین همایش بین المللی باستان شناسی عصر آهن غرب ایران و مناطق همجوار ارسال شده بود. 
همایش بین‌المللی باستان‌شناسی عصر آهن غرب ایران و مناطق همجوار ۱۱ و۱۲ آبان در دانشگاه کردستان برگزار شد. 
افتتاح نمایشگاه آثار شاخص عصر آهن در موزه باستان شناسی سنندج از برنامه های جانبی این همایش است که تا یک ماه برپا خواهد ماند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.