رئیس موزه ملی ایران در حاشیه افتتاح این موزه به خبرنگار ایرنا گفت: نمایشگاه یافته‌های عصر آهن غرب ایران در موزه سنندج نمایشگاهی مشترک بین موزه ملی ایران با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان است.

جبرئیل نوکنده اظهار داشت: این آثار از محوطه‌های مهمی همچون حسنلو، بسطام، زیویه، محوطه‌های شناخته شده دوره عصر آهن بویژه فرهنگ مانا که در جغرافیای کردستان یافته‌های بسیار مهمی از آن به دست آمده، تشکیل شده است.

وی افزود: ۲۸۹ اثر که بیشتر آن از کاوش‌های ملی باستان شناسی به دست آمده و ۲۳ اثر از موزه ملی ایران در این نمایشگاه به معرض نمایش در آمده است.

نوکنده یادآور شد: این نمایشگاه نخستین نمایشگاه تخصصی مربوط به عصر آهن در غرب کشور است که آثار مربوط به مقطع سه هزار و ۲۰۰ سال پیش تا ۲ هزار و ۷۰۰ سال پیش در آن دیده‌ می‌شود.

وی اضافه کرد: تنوع آثار هم گسترده است و از جمله از اشیای سفالی، اشیای ذرین، سیمین، آجرهای لعاب دار تشکیل شده است.

رئیس موزه ملی ایران با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی عصر آهن گفت: ۱۰ کشور در این همایش شرکت کرده‌اند و پژوهشگران آخرین یافته‌ها و دستاوردهای علمی خود در رابطه با عصر آهن بویژه حوزه زاگرس مرکزی، کردستان و فرهنگ‌های همجوار را به اشتراک می‌گذارند.

وی افزود: در واقع این همایش یک بازنگری از تمام یافته‌هایی است که تاکنون داشته‌اند که در این راستا ۵۰ مقاله علمی و دو جلد کتاب‌ هم منتشر شده است.

نوکنده گفت:‌چنین همایش‌های علمی که در جغرافیای تخصصی خود هم برگزار می‌شود پیامدهای بسیار روشنی دارد از جمله اینکه پژوهشگران جغرافیای منطقه را می‌بینند و هم در رابطه با آن جغرافیا بحث می‌کنند.

با بهره‌گیری از مخزن موزه باستان شناسی سنندج ۲۸۹ اثر از ۱۰ محوطه مرتبط با عصر آهن در این نمایشگاه به معرض نمایش در آمده است.

آثاری از فرهنگ‌های اورارتویی، مانایی و مادی از شمالغرب ایران شامل منطقه بسطام شهرستان خوی، منطقه قلعه‌چی بوکان، زیویه سقز و زاگرس سنندج در نمایشگاه مشاهده می‌شود.

تنوعی از فرهنگ‌های عصر آهن و از مواد مختلفی که از ساخته‌های دست این مردم بوده در نمایشگاه به معرض نمایش درآمده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.