سید عزیز هاشمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرستان مریوان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و وجود مراتع و دشت‌های پوشیده از پوشش گیاهی ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی برای تولید عسل دارد.

وی با اشاره به افزایش کلونی های زنبور عسل در این شهرستان افزود: زنبورداران مریوانی سال گذشته ۲۵ هزار کلونی داشتند که با حمایت جهاد کشاورزی و تشویق و ترغیب زنبورداران این تعداد کلونی امسال به ۳۰ هزار کلونی افزایش یافت.

هاشمی اضافه کرد: از ۳۰ هزار کلنی زنبور عسل در شهرستان مریوان، ۲۷ هزار مورد از آنها مدرن و سه هزار مورد کلنی نیز به صورت بومی است.

مدیر جهاد کشاورزی مریوان قیمت هر کیلوگرم عسل را بطور میانگین یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال اعلام کرد و یادآور شد: در این شهرستان ۷۲۰ نفر به شغل زنبورداری مشغول هستند و هر ساله درآمد خوبی از فروش عسل عاید آنها می‌شود.

وی تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون این سازمان در راستای تشویق و ترغیب بیشتر زنبورداران و متقاضیان این حرفه تعداد ۶۰ کلونی زنبور عسل به صورت رایگان به متقاضیان واگذار کرده است.

هاشمی اظهار داشت: برگزاری کارگاه های آموزشی و ترویجی در قالب سایت های الگویی جامع تولیدی ترویجی برای ۲۲۵ نفر روز، برگزاری دوره های آموزشی فنی و حرفه ای تحت عنوان تربیت زنبورداران صنعتی درجه ۲ و تربیت زنبورداران تولید ژل رویال برای ۸۳۵ نفر روز از مهمترین فعالیت های جهاد کشاورزی برای ارتقای سطح دانش زنبورداران مریوانی است.

وی افزود: از دیگر اقدامات جهادکشاورزی مریوان می توان به برگزاری دوره ترویجی در قالب سایت های الگویی جامع تولیدی ترویجی برای ۲۴۰ نفر روز ویژه نیروهای مسلح اشاره کرد.

شهرستان مریوان بعد از شهرستان های سقز و سنندج رتبه سوم تولید عسل را در استان کردستان به خود اختصاص داده است، عسل طبیعی کردستان در کشور به لحاظ کیفیت رتبه اول را دارا بوده و توسعه این صنعت با توجه به پتانسیل‌های طبیعی و نیروی انسانی جزء اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی کردستان است.

استان کردستان دارای حدود ۲۳۲ هزار کلنی سنتی و مدرن زنبور عسل است که سال گذشته یک هزار و ۳۵۰ تُن از این محصول تولید و برای ۱۸ هزار نفر نیز اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده بود.

پرورش زنبور عسل در این استان برای پنج هزار و ۷۱۲ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده که یک هزار و ۵۷۱ نفر از آنان این حرفه را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده اند.

کردستان با مساحت سرزمینی بیش از سه میلیون هکتار، یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مزارع سرزمینی مناسب برای زنبورداری است.

شهرستان مریوان با جمعیت ۱۵۳ هزار نفری در فاصله ۱۲۰ کیلومتر غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.